Demarinuoret toivoo hallituksen osoittavan kunnioitusta antamalla kunnon korvauksen koronakriisin eturintamassa toimineille hoitajille. Hoitajat ovat riskeeranneet itsensä ja altistuneet toistuvasti vaaralliselle taudille. Hoitajat eivät ole voineet jäädä etätöihin. Työnantajalla oli valmiuslain voimassaolon aikana (17.3.-16.6.2020) lupa kutsua heidät lomaltaan töihin, määrätä ylitöihin ilman työntekijän suostumusta sekä pidentää irtisanomisaikaa. Hoitajilla ei ole ollut valinnanvaraa.

“Raskaasta hoitotyöstä tuli koronakriisin myötä entistäkin kuormittavampaa. Siinä missä työn vaarallisuus ja työpaineet kasvoivat, ei työehtojen osalta nähty kohentumista – päinvastoin. Nämä yhdistettynä huoleen työvoiman riittävyydestä ja työturvallisuudesta olisi kenelle tahansa kohtuuton taakka kannettavaksi. On yhteiskunnan aika antaa sanallisen kiitoksen lisäksi myös rahallista tunnustusta”, vaatii Pinja Perholehto.

Demarinuoret vaatii, että Suomessa otetaan Ruotsin tavoin käyttöön terveydenhuollon kriisitilasopimus, jossa määritellään, miten pitkät vuorot ja vähäinen lepo korvataan.  Ruotsissa sopimuksen piiriin kuuluvat tehohoidon työntekijät saavat esimerkiksi tuplapalkkaa. Pidemmällä tähtäimellä matalapalkkaisiin, erityisesti naisvaltaisiin julkisen sektorin työtehtäviin, tarvitaan kolmikantaisesti valmisteltu erillinen palkka- ja työhyvinvointiohjelma palkkakuilun kaventamiseksi ja vetovoiman turvaamiseksi.

“Niin hoitoalan kuin muidenkin matalapalkkaisten alojen osaajia tarvitaan. Jos hoitoalan vetovoimaa ei saada kasvatettua, se heijastuu suoraan palveluiden laatuun. Väestön ikääntyessä meillä on kuitenkin entistä suurempi tarve esimerkiksi lähihoitajille”, päättää Perholehto.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Demarinuorten XXVIII liittokokouksen julkilausuma: Hoitajille annettava kunnon korvaus30.8.2020 13:32:57 EESTTiedote