Demariopiskelijat: Lähiopetuksen on pysyttävä pääasiallisena opetusmuotona korkeakouluissa

Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä on hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta.

Viime vuoden keväänä koronarajoitusten alkaessa korkeakoulut siirtyivät nopealla aikataululla etäopetukseen. Etäopetukseen siirtyminen on onnistunut vaihtelevasti ja opiskelijoiden kokemukset ovat moninaisia. Jatkuva etäopetus ei kuitenkaan ole sopinut kaikille opiskelijoille ja on aiheuttanut monille lisäkuormitusta ja motivaatio-ongelmia. Toisaalta myös Akava worksin tekemässä tutkimuksessa 67% vastanneista toivoi etäopiskelumahdollisuuksien jatkuvan myös koronan jälkeen. Erityisesti etäosallistumismahdollisuuksien joustavuus nähtiin etuna. Etäopetuksen vaikutukset eivät siis ole yksiselitteisiä, mutta paluu lähiopetukseen sen ollessa taas mahdollista on tärkeää erityisesti opiskelijoiden jaksamisen ja yhteisöllisyyden kannalta.

Etäopetuksen vaikutukset ovat siis vaihdelleet korkeakouluissa ja yksilöittäin. Etäopetus ei ole merkittävästi vaikuttanut opintopisteiden määrään kokonaisuudessa, mutta yksilöllisiä vaikutuksia voidaan nähdä. Akava worksin kyselyn vastaajat näkivät etäopetuksen huonoina puolina heikentyneen vuorovaikutuksen ja opiskelumotivaation sekä vaikeuden erottaa opiskelua ja vapaa-aikaa. Nämä vaikuttavat myös opiskelijoiden jaksamiseen ja aiheuttavat lisärasitusta ja uupumusta, jota myös korkeakoulujen henkilöstö on kokenut etätyöaikana. Tämä vain entisestään pahentaa opiskelijoiden jo huolestuttavan yleisiä mielenterveysongelmia.

Monet opiskelijat kuitenkin myös pitävät erityisesti etäopiskelumahdollisuuksien tuomasta joustavuudesta ja valinnanvapaudesta. Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä onkin hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta. Muun muassa kurssi- ja luentomateriaalien sekä luentotallenteiden tulisikin olla jatkossa sähköisesti saatavilla opiskelijoille. Etäopetukseksesta ei saa kuitenkaan tulla uutta säästökeinoa, joka jättää monet opiskelijat entistä huonompaan tilanteeseen ja jakaa opiskelijoita kahteen leiriin. Etäopetus sopii joillekin, mutta ei todellakaan kaikille.

Joka tapauksessa opiskelijoiden tukeen ja ohjaukseen sekä mielenterveyspalveluihin tulee panostaa. Koronan tuoma poikkeusaika on entisestään pahentanut opiskelijoiden mielenterveyden haasteita ja hyvinvointiin panostaminen entistä enemmän on vieläkin tärkeämpää kuin ennen koronaa.

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Demariopiskelijat: Sanahelinä ei riitä, opiskelijat tarvitsevat nyt konkreettisia toimia3.3.2021 18:38:03 EETTiedote

“Hallituksen tiedotustilaisuus ei vastannut opiskelijoiden hätähuutoon. Kohta vuoden poikkeuksellisen raskaassa tilanteessa eläneet opiskelijat tarvitsevat lisää konkreettisia toimia. Pelkkä sympatia ja neuvot tiedotustilaisuudessa eivät enää auta. Nyt tarvitaan muun muassa lisää opintotukikuukausia, enemmän opintorahaa, panostuksia YTHS:sään ja terapiatakuu hoitoon pääsemisen varmistamiseksi” puheenjohtaja Ville Kurtti vaatii hallitukselta.

Vasop ja SONK: Automaatiojäsenyyttä laajennettava ja toimintaa katettava verovaroin1.3.2021 18:03:38 EETTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään 1.3. selvityksen, jossa otettiin kantaa ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyteen. Työryhmä ei nähnyt välittömiä perusteita automaatiojäsenyyden poistamiselle ja korosti ylioppilaskuntien asemaa yliopistojen hallinnossa. Ylioppilas- ja opiskelijakunnat ovat julkisoikeudellisia yhteisöjä, jotka toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä osana korkeakoulujen hallintoa. Ne eivät ole yhdistyksiä. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien lakisääteisiä tehtäviä ovat esimerkiksi korkeakoulujen hallinnon opiskelijaedustajien valinta, opiskelijoiden yhdyssiteenä toimiminen ja opiskelijoiden yhteiskunnallisen aseman edistäminen. “Olemme tyytyväisiä, että työryhmä on nähnyt ylioppilaskuntien aseman osana yliopistojen hallintoa perusteena automaatiojäsenyydelle. Nyt olisikin korkea aika ulottaa automaatiojäsenyys myös ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille, jotka myös toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä”, Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheen

Demariopiskelijat vaatii: Koronarokote myös harjoittelussa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille!26.1.2021 14:28:35 EETTiedote

Tällä hetkellä valtioneuvoston hyväksymän koronarokotusjärjestyksen mukaisesti rokotetaan ympärivuorokautisen hoivan henkilökuntaa ja asukkaita. Ympärivuorokautisissa hoivakodeissa varsinaisen henkilökunnan lisäksi työskentelee myös harjoittelussa olevia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, jotka eivät kuitenkaan kaikkialla ole rokotusjonossa samassa asemassa muun henkilökunnan kanssa. Opiskelijoiden rokotuksista vastaa opiskelijaterveydenhuolto, eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS), eikä harjoittelupaikka. Tämä on johtanut siihen, että esimerkiksi hoivakodeissa henkilöstön ja asukkaiden saadessa rokotuksia ovat harjoittelussa olevat opiskelijat jääneet moni paikoin vielä odottamaan rokotusta. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien, mutta myös opiskelijoiden itsensä ja muun henkilökunnan, terveyden ja turvallisuuden takia olisi tärkeää, että myös hoivakodeissa ja muualla sosiaali- ja terveysalalla harjoitteluissa olevat opiskelijat saavat rokotteen jo varhaisessa vaiheessa. “So