Demariopiskelijat tukee Linnan vallanneita Tampereella

Tampereen yliopisto on noussut viime vuosina otsikoihin erinäisissä opiskelijoiden oikeuksia tai hyvinvointia koskevissa kysymyksissä, ja yliopiston johto on toistuvasti ohittanut yliopistoyhteisön oikeudet sekä toiveet erinäisissä hallinnollisissa ratkaisuissa. Yliopiston vääntö yliopistodemokratiasta parin vuoden takaa on edelleen kirkkaasti muistissa myös valtakunnallisesti, yliopistodemokratian kiertämisestä ja opiskelijoiden hyvinvoinnin marginalisoinnista työntekijöiden oikeuksien huomiotta jättämiseen. Viimeisimpänä yliopiston tilat ovat jälleen ongelman aihe.

Samaan aikaan, kun Tampereen yliopisto hankkii kenties Tampereen kalleinta kiinteistöpinta-alaa tulevan, aiemmin Uros Livenä tunnetun areenan tiloista tiedekulman perustamiseen, opiskelijoille tärkeitä ja huomattavasti tilavampia tiloja halutaan lopettaa säästösyistä. Ongelmallinen tilanne on tiivistynyt erityisesti yliopiston Linna-kirjaston lakkauttamiseen, mutta lakkautuslistalla olisivat myös mm. Pinni A-, Virta-, ja Festia-kiinteistöt.

“Tampereen yliopisto kuvailee tilojen vähentämistä opiskelijakeskeiseksi päätöksenteoksi ja kertoo sen tukevan strategista tavoitetta kansainvälisestä huippuyliopistosta. Eilen Linnaan kokoontuneiden opiskelijoiden määrästä ja ylipäätään asiasta nousseiden protestiäänien tulvasta voitaneen huomata, että ainakaan opiskelijakeskeiseksi tätä ratkaisua ei voida kuvailla. Opiskelijoiden äänen on kuuluttava yliopiston päätöksenteossa”, toteaa Demariopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Aleksi Murtojärvi.

Olisi enemmän kuin suotavaa, että Tampereen yliopistossa nähtäisiin opiskelijoiden toiveet tai ylipäätään heidän opintojensa merkittävät edellytykset – kuten kirjasto tai riittävät opiskelutilat – jo itseisarvoltaan niin merkittävinä, että pelkkä kylmä tehokkuusajattelu ei siirtäisi juuri opiskelijoille tärkeitä asioita leikkauslistoille. Tilojen vähentäminen kaventaa samalla mahdollisuuksia tehdä tiedettä ja opiskella.

“Ajattelu vaatii tilaa. Ja tieteellinen ajattelu ja innovaatiot vielä enemmän. Linnan valtauksessa sain olla mukana kokemassa miten yliopiston henkilöstö ja itseohjautunut opiskelijoiden joukko toi esille tyytymättömyytensä rauhanomaiseesti yhtenä rintamana,” toteaa valtauksessa mukana ollut Demariopiskelijoiden liittohallituksen jäsen Mari van den Berg.

Demariopiskelijat haluaa osoittaa täyden tukensa Linnaa valtaamassa olleille opiskelija-aktiiveille ja toivoo Tampereen yliopiston johdolta yliopistoyhteisön tahdon kunnioittamista tila- ja kiinteistöratkaisuja tehdessä.

Aleksi Murtojärvi
Liittohallituksen jäsen
aleksi@murtojarvi.fi

Ville Kurtti