Demariopiskelijat vaatii: Koronarokote myös harjoittelussa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille!

Tällä hetkellä valtioneuvoston hyväksymän koronarokotusjärjestyksen mukaisesti rokotetaan ympärivuorokautisen hoivan henkilökuntaa ja asukkaita. Ympärivuorokautisissa hoivakodeissa varsinaisen henkilökunnan lisäksi työskentelee myös harjoittelussa olevia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, jotka eivät kuitenkaan kaikkialla ole rokotusjonossa samassa asemassa muun henkilökunnan kanssa.

Opiskelijoiden rokotuksista vastaa opiskelijaterveydenhuolto, eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS), eikä harjoittelupaikka. Tämä on johtanut siihen, että esimerkiksi hoivakodeissa henkilöstön ja asukkaiden saadessa rokotuksia ovat harjoittelussa olevat opiskelijat jääneet moni paikoin vielä odottamaan rokotusta. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien, mutta myös opiskelijoiden itsensä ja muun henkilökunnan, terveyden ja turvallisuuden takia olisi tärkeää, että myös hoivakodeissa ja muualla sosiaali- ja terveysalalla harjoitteluissa olevat opiskelijat saavat rokotteen jo varhaisessa vaiheessa.

“Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ovat jääneet rokotuksissa väliinputoajiksi. He tekevät harjoittelussaan töitä, joissa mahdollisesti altistuvat koronavirukselle ja ovat kontaktissa riskiryhmiin kuuluvien kanssa, minkä takia kaikkien terveyden takaamiseksi harjoittelussa olevien sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tulisi saada kaikkialla rokote samaan aikaan muun samoissa tehtävissä olevan henkilökunnan kanssa” toteaa puheenjohtaja Ville Kurtti.

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK vaatii asian selvittämistä ja koronarokotusten varmistamista myös harjoitteluissa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille samanaikaisesti samoissa tehtävissä työskentelevän sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan kanssa. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat tulee huomioida paremmin rokotusjärjestyksessä.

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Demariopiskelijat: Sanahelinä ei riitä, opiskelijat tarvitsevat nyt konkreettisia toimia3.3.2021 18:38:03 EETTiedote

“Hallituksen tiedotustilaisuus ei vastannut opiskelijoiden hätähuutoon. Kohta vuoden poikkeuksellisen raskaassa tilanteessa eläneet opiskelijat tarvitsevat lisää konkreettisia toimia. Pelkkä sympatia ja neuvot tiedotustilaisuudessa eivät enää auta. Nyt tarvitaan muun muassa lisää opintotukikuukausia, enemmän opintorahaa, panostuksia YTHS:sään ja terapiatakuu hoitoon pääsemisen varmistamiseksi” puheenjohtaja Ville Kurtti vaatii hallitukselta.

Vasop ja SONK: Automaatiojäsenyyttä laajennettava ja toimintaa katettava verovaroin1.3.2021 18:03:38 EETTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään 1.3. selvityksen, jossa otettiin kantaa ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyteen. Työryhmä ei nähnyt välittömiä perusteita automaatiojäsenyyden poistamiselle ja korosti ylioppilaskuntien asemaa yliopistojen hallinnossa. Ylioppilas- ja opiskelijakunnat ovat julkisoikeudellisia yhteisöjä, jotka toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä osana korkeakoulujen hallintoa. Ne eivät ole yhdistyksiä. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien lakisääteisiä tehtäviä ovat esimerkiksi korkeakoulujen hallinnon opiskelijaedustajien valinta, opiskelijoiden yhdyssiteenä toimiminen ja opiskelijoiden yhteiskunnallisen aseman edistäminen. “Olemme tyytyväisiä, että työryhmä on nähnyt ylioppilaskuntien aseman osana yliopistojen hallintoa perusteena automaatiojäsenyydelle. Nyt olisikin korkea aika ulottaa automaatiojäsenyys myös ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille, jotka myös toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä”, Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheen

Demariopiskelijat: Lähiopetuksen on pysyttävä pääasiallisena opetusmuotona korkeakouluissa5.2.2021 15:18:56 EETTiedote

Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä on hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta.

Demariopiskelijat vaatii: Opiskelijakunnille julkinen perusrahoitus!15.1.2021 13:00:47 EETTiedote

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien perusrahoitusta koskeva keskustelu sai viime syksynä taas paikan parrasvaloista, kun 26.10.2020 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (TUO) ilmoitti eroavansa Suomen opiskelijakuntien liitosta (SAMOK). Syyksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ilmoitti opiskelijakunnan rahoitukseen liittyvät ongelmat, sekä haasteet opiskelijakunnan toiminnan turvaamisessa. TUO:n julkilausumassa kerrotaan opiskelijakuntien vaikeasta taloustilanteesta esimerkiksi seuraavasti: ”nykyisellä taloustilanteella Opiskelijakunta TUO joutuu punnitsemaan vakavasti, kuinka lain määrittämät tehtävät hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.” Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan esittämät huolet muuttuneesta toimintaympäristöstä, sekä opiskelijoiden edunvalvonnan heikkenemisestä tulee ottaa vakavasti. Opiskelijakuntien haastava taloudellinen tilanne ja rahoituksellinen epävarmuus aiheuttavat Suomessa koko ajan kasvavaa eriarvoisuutta opiskelijakuntien ja sitä

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry:n liittohallitus on järjestäytynyt11.1.2021 17:44:34 EETTiedote

Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK ry:n liittohallitus kokoontui etänä viikonloppuna 9.-10.1. suunnittelemaan järjestön tulevaa toimintaa sekä järjestäytymiskokoukseen. Liiton puheenjohtajana aloittaa Ville Kurtti. ”Alkanutta vuotta tulee varmasti yhä monin tavoin määrittelemään korona ja sen vaikutukset. Tämän takia on tärkeää, että aktiivinen opiskelijaliike pitää esillä erityisesti opiskelijoiden toimeentulon haasteita sekä hyvinvointiin panostamista. Lisäksi kuntavaaleissa myös opiskelijoiden ääni tulee saada kuuluviin, erityisesti korkeakoulukaupungeissa.” Kurtti toteaa. ”Tämä vuosi tulee varmasti suurelta osin kulumaan viime vuoden tavoin poikkeuksellisissa oloissa, mutta viime vuodesta paljon oppineena uskon, että tänä vuonna tulemme löytämään entistä enemmän uudenlaisia tapahtumia ja tapoja osallistaa jäseniämme entistä paremmin. Uskon liittohallituksen uuden vastuujaon antavan myös liittohallituksen jäsenille entistä enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa ja osallistua toiminna