Demokratia ja digijätit -webinaari 16.2.2021

Taloudessa data on valtaa, ja valta keskittyy voimakkaasti kouralliselle ylikansallisia alustayrityksiä. Millaiset mahdollisuudet julkisella vallalla ja yksityisillä toimijoilla on toimia monopolisoituneessa alustataloudessa demokratiaa, hyvää hallintoa, yksilönvapauksia ja vapaita markkinoita kunnioittaen? Aihetta käsitellään MEP Miapetra Kumpula-Natrin ja Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa, jossa pääpuhujana on Werner Stengg, Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen.

Webinaari järjestetään tiistaina 16.2.2021 klo 13.00-14.30 Tiedekulmasta. Ilmoittaudu tilaisuuden seuraajaksi tässä viimeistään sunnuntaina 14.2.2021. Ilmoittautuneet saavat osallistumislinkin sähköpostiinsa webinaaria edeltävänä päivänä.

Kumpula-Natri toimii Euroopan parlamentin tekoälyvaliokunnan ensimmäisenä varapuheenjohtajana ja raportöörinä Europarlamentin mietinnössä EU:n datastrategiasta. Keskustelun taustalla toimii Foundation for European Progressive Studies -ajatuspajan (FEPS) ja työväenliikkeen pohjoismaisen yhteistyöjärjestön SAMAKin julkaisema, Kalevi Sorsa -säätiön kääntämä raportti Edistyksellinen näkökulma digitaaliteknologiaan – Luodaan Euroopan digitaalinen tulevaisuus itse.

Ohjelma 16.2.2021

13.00 Seminaarin avaus

• MEP Miapetra Kumpula-Natri

13.05 Edistyksellinen näkökulma digitaaliteknologiaan -intro

• Hankevastaava Maija Mattila, Kalevi Sorsa -säätiö
  • Digital Policy Adviser Justin Nogarede, Foundation for European Progressive Studies FEPS

13.15 Keynote: Does the EU have the power to control the Tech Giants?

• Werner Stengg, komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen

13.30 Paneelikeskustelu

• MEP Miapetra Kumpula-Natri
  • Johtava asiantuntija Olli-Pekka Rissanen, julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto, valtiovarainministeriö
  • Puheenjohtaja Leena Romppainen, Effi ry
  • Johtava politiikka-asiantuntija Jari-Pekka Kaleva, Neogames

14.15 Päätössanat

• Maija Mattila & Miapetra Kumpula-Natri

14.25 Tilaisuus päättyy

Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle21.12.2020 09:16:55 EETTiedote

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.

Ajatuspaja: Keskustelu talouskasvun tarpeellisuudesta on aloitettava18.12.2020 07:10:00 EETUutinen

”Ilmastonmuutoksesta on tullut yhteiskunnallisiin mullistuksiin, kuten sotiin ja pakolaiskriiseihin vaikuttava näkymätön käsi.” ”Perinteinen hyvinvointivaltio pyörii fossiilitalouteen perustuvan kasvun varassa ja on siten ekologisesti huteralla perustalla.” Lainaukset ovat Kalevi Sorsa -säätiön tuoreista julkaisuista, jotka käsittelevät aikamme ekologista kriisiä ja edistyksellisiä ratkaisuja siihen.