Demokratia ja digijätit -webinaari 16.2.2021

Taloudessa data on valtaa, ja valta keskittyy voimakkaasti kouralliselle ylikansallisia alustayrityksiä. Millaiset mahdollisuudet julkisella vallalla ja yksityisillä toimijoilla on toimia monopolisoituneessa alustataloudessa demokratiaa, hyvää hallintoa, yksilönvapauksia ja vapaita markkinoita kunnioittaen? Aihetta käsitellään MEP Miapetra Kumpula-Natrin ja Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa, jossa pääpuhujana on Werner Stengg, Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen.

Webinaari järjestetään tiistaina 16.2.2021 klo 13.00-14.30 Tiedekulmasta. Ilmoittaudu tilaisuuden seuraajaksi tässä viimeistään sunnuntaina 14.2.2021. Ilmoittautuneet saavat osallistumislinkin sähköpostiinsa webinaaria edeltävänä päivänä.

Kumpula-Natri toimii Euroopan parlamentin tekoälyvaliokunnan ensimmäisenä varapuheenjohtajana ja raportöörinä Europarlamentin mietinnössä EU:n datastrategiasta. Keskustelun taustalla toimii Foundation for European Progressive Studies -ajatuspajan (FEPS) ja työväenliikkeen pohjoismaisen yhteistyöjärjestön SAMAKin julkaisema, Kalevi Sorsa -säätiön kääntämä raportti Edistyksellinen näkökulma digitaaliteknologiaan – Luodaan Euroopan digitaalinen tulevaisuus itse.

Ohjelma 16.2.2021

13.00 Seminaarin avaus

• MEP Miapetra Kumpula-Natri

13.05 Edistyksellinen näkökulma digitaaliteknologiaan -intro

• Hankevastaava Maija Mattila, Kalevi Sorsa -säätiö
  • Digital Policy Adviser Justin Nogarede, Foundation for European Progressive Studies FEPS

13.15 Keynote: Does the EU have the power to control the Tech Giants?

• Werner Stengg, komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen

13.30 Paneelikeskustelu

• MEP Miapetra Kumpula-Natri
  • Johtava asiantuntija Olli-Pekka Rissanen, julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto, valtiovarainministeriö
  • Puheenjohtaja Leena Romppainen, Effi ry
  • Johtava politiikka-asiantuntija Jari-Pekka Kaleva, Neogames

14.15 Päätössanat

• Maija Mattila & Miapetra Kumpula-Natri

14.25 Tilaisuus päättyy

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Julkaisu: Suomessa tulisi ottaa aktiivinen ote työajan lyhentämiseen7.7.2021 07:05:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on myllertänyt työelämää tavalla, josta tuskin nähdään suoraa paluuta entiseen. Etätyöt ovat lisääntyneet ja työaikakokeiluja tai suosituksia lyhyemmästä työajasta on aloitettu ainakin Ranskassa ja Espanjassa. Japanin hallitus on esittänyt lakipaketin, joka mahdollistaisi nelipäiväisen työviikon. Viimeisimpänä Islanti teki laajan kokeilun nelipäiväisestä työviikosta. Avaako koronakriisi mahdollisuuden työajan lyhentämiselle myös Suomessa?