Demokratiahack-tapahtuman voittajaksi nousi järjestötoiminnan perustamista helpottava malli

Viikonlopun Demokratiahack-tapahtumassa kolmetoista monialaista tiimiä kehitti ratkaisuja demokratian ja osallisuuden vahvistamiseksi. Parhaana ideana palkittiin järjestötoiminnan pystyttämistä ja pyörittämistä sujuvoittava Minimum Viable Organization. Tapahtuma osoitti, että lyhyessäkin ajassa voidaan tuottaa ideoita, joilla on erinomaiset edellytykset kasvaa yhteiskuntaa kehittäviksi konsepteiksi.

Erityisesti nuorten ikäryhmien keskuudessa luottamus demokraattiseen järjestelmään ja päättäjiin on ollut laskussa jo pitkään. Sitra järjesti 5.5. Demokratiahack-tapahtuman, jossa 13 monialaista tiimiä kehitti ratkaisuja demokratian käyttöliittymän päivittämiseksi ja osallisuuden vahvistamiseksi. Osallistujat keskittyivät muun muassa päättäjien äänestystulosten tarkastelun vaivattomuuteen, ihmisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen.

Hack-päivän päätteeksi parhaana ideana palkittiin järjestötoiminnan pystyttämistä ja pyörittämistä sujuvoittava Minimum Viable Organization. Tiimin mukaan järjestötoiminta ei byrokratian vuoksi ole houkuttelevaa. Helppokäyttöisen työkalun tavoitteena on auttaa ihmisiä toimimaan yhdessä ja tehdä kansaliikkeiden perustamisesta vaivattomampaa.

”Tämä ratkaisun avulla ihmiset voisivat helpommin toimia yhdessä ja viedä tärkeäksi kokemiaan asioita eteenpäin”, perusteli voittajan valintaa arviointiraadin edustaja ja Sitran vanhempi neuvonantaja Jouni Backman.

Raadissa toimivat Anita Lehikoinen (Opetus- ja kulttuuriministeriö), Pauliina Seppälä (Yhteismaa ry), Niklas Wilhelmsson (Oikeusministeriö) ja Jouni Backman (Sitra). Arvioinnissa kriteereinä olivat ratkaisun levitettävyys, käytännöllisyys ja potentiaali demokratian edistämisessä.

Toiselle sijalle sijoittui Partisipaattori-tiimi vaalikoneratkaisullaan, joka yhdistää käyttäjän vastaukset kunnanvaltuutettujen jo toteutuneisiin äänestystuloksiin. Näin käyttäjä näkee missä määrin eri puolueiden valtuutettujen äänestyskäyttäytyminen vastaa käyttäjän antamia vastauksia.

Kolmannen sijan nappasi Valassafari-tiimi, jonka ideana on tuoda yhdeksi päätöksenteossa huomioitavista asioista ihmisten yhteinen arvoperusta. Perusta koostuisi datamassasta, joka on koottu tuomalla yhteen kansalaisten itsensä hallinnoimaa dataa useista lähteistä – esimerkiksi heidän vastauksia vaalikoneen kaltaisiin kysymyksiin.

Osallistumisen eri muodot keskiössä

Monet Demokratiahackissä kehitetyistä ratkaisuista pyrkivät madaltamaan osallistumisen kynnystä.

Usein on korostettu, että demokratian tulevaisuuden kannalta yksi ydinkysymyksistä on ihmisten kokemus reiluudesta ja oikeudenmukaisuudesta. Hackin ratkaisut osoittavat, että lisäksi tarvittaisiin joustavampia ja nopeampia osallistumisen tapoja, jotka antavat mahdollisuuden vaikuttaa äänestämistä useammin. Liike-elämästä tuttu start-up -kulttuuri osoittaa, että ihmiset haluavat toimia ja kehittää asioita eivätkä jäädä odottamaan hitaiden byrokraattisten instituutioiden lähtemistä mukaan.

”Demokratiahackin tavoitteena oli tarjota mahdollisuus kehittää omia ideoita monialaisissa tiimeissä sekä saada aikaan uusia käytännön toteutuksia demokratian ja osallisuuden vahvistamiseksi”, kertoo Sitran asiantuntija Hannu-Pekka Ikäheimo.

Tapahtuma jatkoi käytännön kokeilemista siinä, miten yhteiskunnallisia aiheita voidaan työstää hackathonin keinoin. Vuonna 2016 Sitra järjesti Perustulohackin, jossa monialaiset tiimit kehittivät ideoita perustulokokeilun selvitystyön tueksi.

Demokratiahack oli osa Tulevaisuuden valtiopäiviä, jossa noin 600 osallistujan joukko pohti demokratian tulevaisuutta ja uutta valtaa. Hack tarjosi myös mahdollisuuden Tulevaisuuden valtiopäivillä kuultujen ajatusten jatkojalostamiselle sekä kehittämiselle kohti konkreettisia ratkaisuehdotuksia.

Tapahtumaan haki yhteensä 137 henkilöä, joista hack-päivään tuli valituksi esikarsinnan jälkeen 62. Valinnassa painotettiin ilmoittautumisen yhteydessä ehdotettujen ideoiden uutuusarvoa ja toteutettavuutta. Tiimit työskentelivät Sitrassa hack-päivän aamusta iltaan saaden sparrausta Open Knowledge Finland ry:n valmentajilta.

Lisätietoja:

Hannu-Pekka Ikäheimo, asiantuntija, ennakointi, hannu-pekka.ikaheimo@sitra.fi, +358 (294) 618 253

Tatu Leinonen, koordinaattori, viestintä, tatu.leinonen@sitra.fi, +358 (294) 618 431

Demokratiahack-tapahtuma oli osa Sitran ja Demos Helsingin Seuraava erä -visiotyötä, joka tähtää pohjoismaisen mallin uudistamiseen, hyvinvoinnin seuraavaan erään.

Sitra julkaisi Suomi100-demokratiaviikoilla maaliskuussa muistion demokratian nykytilasta ja tulevaisuudesta sekä 12 ratkaisuehdotusta demokratian vahvistamiseksi. Muistio on luettavissa täällä: Demokratian vaikeuksista kohti tulevaisuuden osallisuutta.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.