Demokratiahack-tapahtuman voittajaksi nousi järjestötoiminnan perustamista helpottava malli

Viikonlopun Demokratiahack-tapahtumassa kolmetoista monialaista tiimiä kehitti ratkaisuja demokratian ja osallisuuden vahvistamiseksi. Parhaana ideana palkittiin järjestötoiminnan pystyttämistä ja pyörittämistä sujuvoittava Minimum Viable Organization. Tapahtuma osoitti, että lyhyessäkin ajassa voidaan tuottaa ideoita, joilla on erinomaiset edellytykset kasvaa yhteiskuntaa kehittäviksi konsepteiksi.

Erityisesti nuorten ikäryhmien keskuudessa luottamus demokraattiseen järjestelmään ja päättäjiin on ollut laskussa jo pitkään. Sitra järjesti 5.5. Demokratiahack-tapahtuman, jossa 13 monialaista tiimiä kehitti ratkaisuja demokratian käyttöliittymän päivittämiseksi ja osallisuuden vahvistamiseksi. Osallistujat keskittyivät muun muassa päättäjien äänestystulosten tarkastelun vaivattomuuteen, ihmisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen.

Hack-päivän päätteeksi parhaana ideana palkittiin järjestötoiminnan pystyttämistä ja pyörittämistä sujuvoittava Minimum Viable Organization. Tiimin mukaan järjestötoiminta ei byrokratian vuoksi ole houkuttelevaa. Helppokäyttöisen työkalun tavoitteena on auttaa ihmisiä toimimaan yhdessä ja tehdä kansaliikkeiden perustamisesta vaivattomampaa.

”Tämä ratkaisun avulla ihmiset voisivat helpommin toimia yhdessä ja viedä tärkeäksi kokemiaan asioita eteenpäin”, perusteli voittajan valintaa arviointiraadin edustaja ja Sitran vanhempi neuvonantaja Jouni Backman.

Raadissa toimivat Anita Lehikoinen (Opetus- ja kulttuuriministeriö), Pauliina Seppälä (Yhteismaa ry), Niklas Wilhelmsson (Oikeusministeriö) ja Jouni Backman (Sitra). Arvioinnissa kriteereinä olivat ratkaisun levitettävyys, käytännöllisyys ja potentiaali demokratian edistämisessä.

Toiselle sijalle sijoittui Partisipaattori-tiimi vaalikoneratkaisullaan, joka yhdistää käyttäjän vastaukset kunnanvaltuutettujen jo toteutuneisiin äänestystuloksiin. Näin käyttäjä näkee missä määrin eri puolueiden valtuutettujen äänestyskäyttäytyminen vastaa käyttäjän antamia vastauksia.

Kolmannen sijan nappasi Valassafari-tiimi, jonka ideana on tuoda yhdeksi päätöksenteossa huomioitavista asioista ihmisten yhteinen arvoperusta. Perusta koostuisi datamassasta, joka on koottu tuomalla yhteen kansalaisten itsensä hallinnoimaa dataa useista lähteistä – esimerkiksi heidän vastauksia vaalikoneen kaltaisiin kysymyksiin.

Osallistumisen eri muodot keskiössä

Monet Demokratiahackissä kehitetyistä ratkaisuista pyrkivät madaltamaan osallistumisen kynnystä.

Usein on korostettu, että demokratian tulevaisuuden kannalta yksi ydinkysymyksistä on ihmisten kokemus reiluudesta ja oikeudenmukaisuudesta. Hackin ratkaisut osoittavat, että lisäksi tarvittaisiin joustavampia ja nopeampia osallistumisen tapoja, jotka antavat mahdollisuuden vaikuttaa äänestämistä useammin. Liike-elämästä tuttu start-up -kulttuuri osoittaa, että ihmiset haluavat toimia ja kehittää asioita eivätkä jäädä odottamaan hitaiden byrokraattisten instituutioiden lähtemistä mukaan.

”Demokratiahackin tavoitteena oli tarjota mahdollisuus kehittää omia ideoita monialaisissa tiimeissä sekä saada aikaan uusia käytännön toteutuksia demokratian ja osallisuuden vahvistamiseksi”, kertoo Sitran asiantuntija Hannu-Pekka Ikäheimo.

Tapahtuma jatkoi käytännön kokeilemista siinä, miten yhteiskunnallisia aiheita voidaan työstää hackathonin keinoin. Vuonna 2016 Sitra järjesti Perustulohackin, jossa monialaiset tiimit kehittivät ideoita perustulokokeilun selvitystyön tueksi.

Demokratiahack oli osa Tulevaisuuden valtiopäiviä, jossa noin 600 osallistujan joukko pohti demokratian tulevaisuutta ja uutta valtaa. Hack tarjosi myös mahdollisuuden Tulevaisuuden valtiopäivillä kuultujen ajatusten jatkojalostamiselle sekä kehittämiselle kohti konkreettisia ratkaisuehdotuksia.

Tapahtumaan haki yhteensä 137 henkilöä, joista hack-päivään tuli valituksi esikarsinnan jälkeen 62. Valinnassa painotettiin ilmoittautumisen yhteydessä ehdotettujen ideoiden uutuusarvoa ja toteutettavuutta. Tiimit työskentelivät Sitrassa hack-päivän aamusta iltaan saaden sparrausta Open Knowledge Finland ry:n valmentajilta.

Lisätietoja:

Hannu-Pekka Ikäheimo, asiantuntija, ennakointi, hannu-pekka.ikaheimo@sitra.fi, +358 (294) 618 253

Tatu Leinonen, koordinaattori, viestintä, tatu.leinonen@sitra.fi, +358 (294) 618 431

Demokratiahack-tapahtuma oli osa Sitran ja Demos Helsingin Seuraava erä -visiotyötä, joka tähtää pohjoismaisen mallin uudistamiseen, hyvinvoinnin seuraavaan erään.

Sitra julkaisi Suomi100-demokratiaviikoilla maaliskuussa muistion demokratian nykytilasta ja tulevaisuudesta sekä 12 ratkaisuehdotusta demokratian vahvistamiseksi. Muistio on luettavissa täällä: Demokratian vaikeuksista kohti tulevaisuuden osallisuutta.

Artificiell intelligens berättar vad Finland kan och en positiv CV tar fram ungas dolda kompetens: Sitras en miljon euros utmaningstävling Ratkaisu 100 är avgjord16.11.2017 19:04Tiedote

Vinnarna i Sitras utmaningstävling Ratkaisu 100 har utsetts. Priset på en miljon euro delades jämnt mellan två av tävlingsbidragen. Finansieringen på 500 000 euro var går till Headai, som använder artificiell intelligens för att identifiera kompetens, och till Positiivinen CV, med fokus på att identifiera ungdomars dolda styrkor.

Artificial intelligence shows what Finland can do and a positive CV reveals the hidden talents of young people: The winners of Sitra's 100 million-euro Ratkaisu 100 Challenge competition16.11.2017 19:04Tiedote

The winners of Sitra's Ratkaisu 100 Challenge prize have been chosen. The one million-euro prize will be split between two competing solutions. Half the amount, 500,000 euros of development money, will go to Headai, which harnesses capabilities for identifying expertise using artificial intelligence, and the other half will be awarded to Positive CV (Positiivinen CV), which identifies hidden strengths in young people.