Den förnyade båtutställningen Helsingfors Flytande allt populärare

Helsingfors Flytande båtutställning, som stängde i söndags, samlade i år nästan 13 000 besökare, hela 12 procent mera än senaste år. Orsaker till den ökade populariteten står att finna i den varma och långa båtsommaren, förbättrade ekonomiska utsikter samt det förnyade, upplevelsebetonade utställningskonceptet.

Helsingfors Flytande båtutställning 16–19.8.2018

Den flytande båtutställningens besökarantal uppgick i år till 12 623, vilket är drygt tusen fler besökare än senaste år. På det slutsålda området presenterade sig över 150 utställare och 260 båtar. Utställarantalet steg inte jämfört med senaste år, men avdelningarna och båtar var hos flera utställare större och mera imponerande än under tidigare år.

”På utställningen kunde man se att ekonomin är starkare och att vi har en lång och varm båtsommar bakom oss. Flera intressanta båtnyheter var utställda, folket var i rörelse och på iögonfallande gott humör, även affärer gjordes”, gläder sig Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Det soliga vädret gynnade den fyra dagar långa båtutställningen och den aktiva, upplevelsebetonade evenemanghelheten samt street food-restauragerna fick beröm av utställningsgästerna.

”Den flytande utställningen förnyades redan under senaste år: utöver den traditionella båtutställningen utvecklades evenemanget i en mera upplevelsebetonad riktning och detta är den rätta riktningen. Folk kommer till båtutställningen för att trivas och njuta av programmet, den goda maten och sällskapet. Det kom många förstagångs besökare och nya båtfarare”, berättar Pajusalo.

Flytande fick fart på de nya båtfararna

Även utställarna var nöjda med utställningsresultatet. Man gjorde affärer både på båt- och utrustningsavdelningarna. På utställningen visades ett heltäckande sortiment båtar och utrustning och de fina mässerbjudanden lockade till båtbyte och uppdatering av utrusningen.

”Det rådde en riktigt positiv stämning på utställningen, vilket säkert stöddes av det fina vädret. Det fanns ett intresse speciellt för goda, begagnade segelbåtar och man gör de slutliga köpbesluten på flera båtar inom ett par veckor”, berättade X-Yachts Robi Gripenberg.

”Utställningen gick enormt bra – jag kunde t.o.m. säga att detta var den bästa Flytande vi haft. Människorna var på ett verkligt gott humör och många nya kunder som sökte sin första båt tittade på Suvi-båtarna. Några båtar gick åt ännu för denna höst och därtill skaffar många en båt för nästa vår”, tillade Terho Liukkonen från Suvi-veneet.

”För oss var detta ett toppår: utställningsförsäljningen var verkligt bra, vi träffade många kunder och fick nya kontakter. Största delen av försäljningen bestod av båtkläder och –skor, som anskaffades för höstens båtfärder. Därtill sålde vi vinterförvaringsbockar, presenningsställningar och presenningar för vintersäsongen. Det var fint att observera, att bland besökarna fanns det mycket nytt båtfolk som kom för att göra utrustningsanskaffningar”, säger Christoffer Tigerstedt på Waltic.

Utöver båt- och utrustningsförsäljare samt tjänsteutbudet fanns det i år mycket program på utställningen: provkörning av båtar, SUP-paddling, flyboard- och jetskiföreställningar samt olika arbetsförevisningar och presentationer. En av evenemangets uppträdare var Ari Huusela, som deltog i evenemanget och berättade om sina förberedelser för legendariska Route du Rhum.

”Flytande utgjorde ett tillfälle att med egna ögon se mitt arbetsverktyg, som för många är bekant från tidningar och den elektroniska median. Det var folk i en jämn ström vid min IMOCA 60:a Ariel2 och människorna hade mycket att förundra sig över. Det regnade frågor och uppmuntran både på bryggan och i samband med mina anföranden”, berättade Huusela.

Båtbranschen är en betydande sysselsättare i Finland: direkt arbetar 3500 personer i företagen och sysselsättningseffekten inkluderar totalt 4000–600 personer. Till åtskillnad från de övriga Nordiska länderna har Finland en stark egen produktion, exportens andel av totalproduktionen var senaste år hela 73 procent.

Det nästa stora evenemanget i båtbranschen i Finland är Vene 19 Båt -mässan 8–17.2.2019. Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras nästa sommar 15–18.8.2019

Helsingfors Flytande båtutställning 16–19.8.2018
På det slutsålda området presenterade sig över 150 utställare och 260 båtar.

020 7669 340http://www.finnboat.fi/

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.