Den grundläggande utbildningen bör ses över helt och hållet

Kommunförbundet öppnar diskussionen om en total översyn av den grundläggande utbildningen på bildningsväsendets konferens i Helsingfors i dag den 4 oktober. Förbundet anser att lagen om grundläggande utbildning bör revideras och samtidigt bör de viktigaste principerna för denna utbildning formuleras om.

Kommunförbundet informerar
4.10.2017
Får publiceras genast

Kommunförbundets direktör för undervisnings- och kulturfrågor Terhi Päivärinta på bildningsväsendets konferens
Den grundläggande utbildningen bör ses över helt och hållet

– Kommunförbundet vill aktivera särskilt utbildningsanordnarna, dvs. kommunerna, och de kommunala beslutsfattarna, bildningsdirektörerna, rektorerna och lärarna att diskutera utmaningarna och behoven av förnyelse inom den grundläggande utbildningen. Vår förhoppning är att också andra aktörer på utbildningens område och beslutsfattare ska delta i diskussionen och öppet fundera på i vilken riktning grundskolan ska gå, framhöll Terhi Päivärinta, direktör för Kommunförbundets enhet för undervisning och kultur på bildningsväsendets konferens i Helsingfors den 4 oktober.

Kommunförbundet startar diskussionen i dag genom att slå upp dörren till den grundläggande utbildningen under temat ”Det bästa bör göras ännu bättre”.

– Vi lyfter fram frågor om den grundläggande utbildningens utvecklingsbehov med sikte på 2020-talet, lärarskapet, läroplikten, undervisningens resurser och ledning.

Päivärinta påminner alla om att världens bästa PISA-resultat har uppnåtts i den offentliga, kommunala grundskolan.

– Förhållandena i skolorna i huvudstadsregionen med flyttningsöverskott och kulturell mångfald avviker mycket från förhållandena i landsbygdskommuner med flyttningsunderskott. Det betyder ändå inte att undervisningen inte skulle vara lika bra på båda hållen. Men utmaningarna och elevernas behov är så annorlunda. På det lokala planet vet man hur undervisningen bör ordnas under olika förhållanden.

– I det här landet måste folk kunna lita på att varje skola kan ge barnen ett gott stöd för deras uppväxt och lärande och att vem som helst oberoende av bakgrund kan nå hur långt som helst genom att satsa på studierna.

Kommunförbundet inbjuder till diskussion om utvecklingen av den grundläggande utbildningen på twitter under hashtaggen #braskola. Mera information på www.kommunforbundet.fi/braskola

Terhi Päivärinta, direktör för Kommunförbundets enhet för undervisning och kultur, tfn 050 590 4796

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.