Väestörekisterikeskus

Den offentliga förvaltningens eget D9-team för kundorienterad utveckling hjälper att utforma ett smidigare samhälle

Jaa

Befolkningsregistercentralen har stärkt det totala stödet för digitalisering med experttjänster för servicedesign. Den offentliga förvaltningens organisationer har tillgång till D9-teamets stöd redan i början av sina projekt. D9-teamet verkade tidigare vid Statskontoret. Teamet erbjuder stöd till exempel vid kundorienterad förnyelse av organisationens verksamhet och processer samt vid utmaningar med digitalisering.

–Det finns ett klart behov av servicedesign och stöd för strategisk förändring inom den offentliga förvaltningen och vi kan nu erbjuda detta som en permanent service. Vi har ett starkt team som stöder väl den expertis som redan finns vid Befolkningsregistercentralen, säger Pekka Rehn, direktör vid Befolkningsregistercentralen.

D9-verksamehten växer och teamet söker ständigt uppdrag som gör samhället mer kundorienterat. Servicen tillhandahålls som en del av Befolkningsregistercentralens omfattande totala stöd för digitalisering som är under ständig utveckling. Teamet är den offentliga förvaltningens egen partner i kundorienterad utveckling. Experterna erbjuder sitt stöd enligt nio principer:

  • Vi utvecklar tjänster att vara kundorienterade
  • Vi undanröjer onödiga tjänster
  • Vi bygger användarvänliga och säkra tjänster
  • Vi producerar snabbt fördelar åt våra kunder
  • Vi betjänar även vid störningssituationer
  • Vi begär ny information endast en gång
  • Vi använder befintliga offentliga e-tjänster
  • Vi öppnar informationen och gränssnitten för företag och medborgare
  • Vi utser en ägare till tjänsten och dess genomförande

– Vi utvecklar tjänster tillsammans med våra kunder. Kunderna kan kontakta oss i fall att de behöver stöd till exempel med det strategiska arbetet, genomförande av en förändring och utformning av sin service. Ofta är förändringslösningen digital, även om arbetet börjar med att gestalta utmaningen, säger Sirpa Fourastie, ledare för D9-teamet och ledande sakkunnig.

– Vi samlar in omfattande information om utvecklingsprojekt och kundförståelsebehov inom olika förvaltningsområden. Vi kan erbjuda digitaliseringsstöd på riktigt bred front med hjälp av den kompetens och de tjänster vi har, fortsätter Fourastie.

Till Befolkningsregistercentralen har man under de senaste åren koncentrerat många uppgifter och tjänster som anknyter till digitalisering och stöd för den, såsom experttjänster inom digital säkerhet och tjänster som anknyter till digital arkitektur.

Läs mera: vrk.fi/d9

Yhteyshenkilöt

Sirpa Fourastié
ledande sakkunnig, Befolkningsregistercentralen
fornman.efternamn@vrk.fi
+358 50 351 7825

Tietoja julkaisijasta

Väestörekisterikeskus
Väestörekisterikeskus
Lintulahdenkuja 4
00530 HELSINKI

0295 535 001http://www.vrk.fi

Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Väestörekisterikeskus

Aino Jalonen, Pekka Rehn och Timo Salovaara har utnämnts till överdirektörer vid den nya Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata19.6.2019 11:05:00 EESTTiedote

JK Aino Jalonen, EM Pekka Rehn och FM Timo Salovaara har utnämnts till överdirektörer vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som inleder sin verksamhet i början av år 2020. Överdirektörerna arbetar direkt under Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas generaldirektör Janne Viskari och inleder sina tjänster 1.1.2020.

Kesälomailija, näin löydät kesäkunnan palvelut helposti19.6.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kesälomareissulla voi yllättäen tulla tarve käyttää erilaisia kesälomareissupaikan julkisia palveluja. Mökkeilijällä käy sateisena päivänä aika pitkäksi ja herää halu lainata luettavaa paikallisesta kirjastosta. Tai kalastusreissulla tarttuu ongenkoukku poskeen ja täytyy löytää paikallinen terveyskeskus. Kesken auringonoton voi myös iskeä kulttuurinnälkä ja täytyy löytää lähimmät museot, kirkot tai konserttitalot. Mistä tällöin apu?

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme