Den starka ekonomin avspeglade sig i avkastningarna – Varmas placeringar avkastade 6,2 %

Marknadsvärdet på Varmas placeringar steg under januari–september till 45,4 (42,4) miljarder euro. Placeringsportföljens avkastning var 6,2 (3,1) procent, dvs. 2,7 miljarder euro. Bolagets solvens förbättrades till 11,4 (10,1 ) miljarder euro. Varma hade stor framgång i den omgång av försäkringsöverföringar mellan arbetspensionsbolagen som avslutades i september. Enligt Arbetspensionsförsäkrarna TELA rf:s statistik uppgår de försäkringsavgifter som förs över till Varma till 48 miljoner euro.

‒ Varmas ekonomiska läge har förbättrats ytterligare under detta år. Vår solvens och våra placeringstillgångar ligger på rekordartat höga nivåer. Den framgångsrika överföringsomgången stärkte premieinkomstutvecklingen. Under de senaste fem åren har överföringarna gett Varma hela 200 miljoner euro i ytterligare premieinkomst. Tacket för det går till våra kunder och hela vår personal, säger verkställande direktör Risto Murto.

Utsikterna i den internationella ekonomin är mer balanserade än någonsin under de senaste nio åren. Samtidigt är tillväxtfarten i den finländska ekonomin stark, vilket underlättar minskningen av underskott och arbetslöshet, kommenterar Risto Murto.

Ett gott placeringsresultat med aktiemarknaden som drivkraft

Av Varmas placeringar avkastade aktieplaceringarna bäst, 9,6 (3,2) procent, och av dem de noterade aktierna, 10,8 (1,5) procent. Finlands gynnsamma ekonomiska utveckling avspeglade sig i de inhemska bolagens goda avkastning: de finländska noterade aktierna avkastade 14,9 procent.

‒ Utöver den starka avkastningen på aktier var avkastningen i Varmas placeringsportfölj jämn i alla tillgångskategorier. Under det senaste året har ekonomi- och marknadsutvecklingen tydligt distanserat sig från de politiska och geopolitiska riskerna som verkar orsaka fluktuationer på finansmarknaderna endast tillfälligt. Volatiliteten, som också kallas marknadens termometer, har hållit sig mycket låg, säger vice verkställande direktör Reima Rytsölä som ansvarar för Varmas placeringar.

Ränteplaceringarna avkastade 3,6 (4,2) procent som i den rådande marknadsmiljön är ett utmärkt resultat. Avkastningen på fastighetsplaceringar var 3,1 (-0,4) procent.

‒ Den långa gynnsamma perioden på placeringsmarknaden har i stor utsträckning berott på centralbankernas stimulansåtgärder. Frågan på lång sikt är nu, hur centralbankernas så småningom åtstramade penningpolitik ska föras på ett behärskat sätt. Den penningpolitiska stimuleringen körs ännu inte ner, men går tydligt i en annan riktning, kommenterar Rytsölä.

Den nya partiella ålderspensionen intresserade kunderna

Varma betalade ut 4,0 (3,7) miljarder euro i pensioner till 344 000 (340 000 i början av året) pensionstagare. Antalet nya pensionsbeslut ökade till 19 550, vilket är 12 procent mer än under motsvarande period föregående år. Ökningen beror på populariteten hos det nya pensionsslaget, den partiella förtida ålderspensionen. Detta nya pensionsslag hade vid slutet av september beviljats 2 200 personer.

I slutet av september uppgick antalet försäkrade arbetstagare och företagare i Varma till 542 000 (530 000 i början av året) personer.

Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma är en ansvarstagande och solvent placerare. Bolaget ansvarar för arbetspensionsskyddet för cirka 878 000 personer inom den privata sektorn. År 2016 uppgick Varmas premieinkomst till 4,7 miljarder euro och pensioner utbetalades för 5,3 miljarder euro. Värdet på Varmas placeringar var 45,4 miljarder euro i slutet av september 2017.

Närmare information:

Katri Viippola, direktör, HR, kommunikation och samhällsansvar, tfn 0400 129 500

Leena Rantasalo, kommunikationschef, tfn 050 300 7980

Leena RantasaloViestintäpäällikkö, Varman tulos ja sijoitukset

Varma on Suomen suurin työeläkeyhtiö ja yksityinen sijoittaja. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on pitkäjänteinen ja vakavarainen sijoittaja sekä työhyvinvoinnin edelläkävijä.

Strong economy reflected in returns – Varma’s return on investments stood at 6.2 per cent26.10.2017 13:37Tiedote

The market value of Varma’s investments rose to EUR 45.4 (42.4) billion in January–September. The investment portfolio generated a return of 6.2 (3.1) per cent or EUR 2.7 billion, and the company’s solvency strengthened to EUR 11.4 (10.1) billion. Varma did well in the account transfer rounds between earnings-related pension companies which were concluded at the end of September. According to the statistics of the Finnish Pension Alliance TELA, the contributions to be transferred to Varma total EUR 48 million. “Varma’s financial situation has further improved this year. Our solvency and investment assets are at a record high level. The successful transfer round supported the increase in premium income. The premium income transferred to Varma over the past five years amounts to EUR 200 million. I would like to thank our customers and employees for this,” says Risto Murto, Varma’s President & CEO. “The outlook for the global economy is more balanced now than it has been for the past nine

Vahva talous näkyi tuotoissa – Varman sijoitukset tuottivat 6,2 %26.10.2017 13:33Tiedote

Varman sijoitusten markkina-arvo nousi tammi‒syyskuun aikana 45,4 (42,4) miljardiin euroon. Sijoitussalkku tuotti 6,2 (3,1) % eli 2,7 miljardia euroa. Yhtiön vakavaraisuus vahvistui 11,4 (10,1) miljardiin euroon. Varma menestyi hyvin syyskuun lopussa päättyneellä työeläkeyhtiöiden välisellä vakuutusten siirtokierroksella. Varmalle siirtyvä vakuutusmaksu on Työeläkevakuuttajat TELA ry:n tilastojen mukaan 48 miljoonaa euroa. ‒ Varman taloudellinen tilanne on entisestään vahvistunut tämän vuoden aikana. Vakavaraisuutemme ja sijoitusomaisuutemme ovat ennätyksellisen korkeilla tasoilla. Onnistunut siirtokierros vahvisti maksutulon kehitystä. Varmaan on siirtynyt viimeisen viiden vuoden aikana peräti 200 miljoonaa euroa lisää maksutuloa. Siitä kiitos kuuluu asiakkaillemme ja koko henkilöstöllemme, toimitusjohtaja Risto Murto sanoo. ‒ Kansainvälisen talouden näkymät ovat tasapainoisemmat kuin kertaakaan viimeisen yhdeksän vuoden aikana. Samaan aikaan Suomen talouden kasvuvauhti on vahvaa, mik