Descom Oy

Descomin B2B-verkkokauppatutkimus: kuluttajistuminen ja monikanavaisuus keskiössä.

Jaa

Kuluttajaverkkokaupat ovat jatkuvasti esillä, mutta B2B-verkkokauppoja ei ole juuri tutkittu. Tutkimuksella Descom halusi tunnistaa B2B-yritysten ajankohtaiset verkkoliiketoiminnan haasteet. Tutkimusta varten haastateltiin 84 verkkoliiketoiminnan kehittämisestä vastaavaa päättäjää.

Descomin B2B-verkkokauppatutkimus: kuluttajistuminen ja monikanavaisuus keskiössä.
Descomin B2B-verkkokauppatutkimus: kuluttajistuminen ja monikanavaisuus keskiössä.

Tutkimus osoitti, että yritykset nimesivät tärkeimmiksi kehitystarpeikseen monikanavaisuuden haltuunoton, asiakaskokemuksen kasvattamisen sekä ostohistorian ja asiakasprofiilin hyödyntämisen. Nämä ovat olleet jo muutaman vuoden B2C-verkkoliiketoiminnan kehityksen kärjessä. B2B-verkkokaupan kuluttajistuminen on jo kovassa käynnissä myös Suomessa. 

Kuluttajistuminen tarkoittaa, että verkkoon rakennetaan aidosti asiakkaan arkea helpottavia toiminnallisuuksia. Ammattiostajat haluavat samoja ominaisuuksia kuin mihin ovat tottuneet kuluttajina – verkkokaupan pitää olla helppokäyttöinen ja intuitiivinen. Monikanavaisuus on ratkaisevan tärkeää, sillä asiakaskokemuksen pitää olla yhtä laadukas ja vaivaton kaikissa kanavissa. 

Verkkoliiketoiminnan päätökset IT:stä liiketoimintoihin

Tutkimuksen yksi merkittävä havainto oli, että verkkoliiketoiminnan johtaminen on siirtynyt tietohallintojohdolta yhä useammin liiketoimintoihin. Peräti 62 % haastatelluista kertoi, että verkkoliiketoiminnan kehityshankkeita johdetaan heidän organisaatioissaan liiketoiminnoista käsin. IT- ja kehitysjohtovetoisia organisaatioita oli 13 %. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokauppa nähdään uuden liiketoiminnan mahdollistajana eikä enää prosessin automaationa ja sitä kautta kustannusten karsimisen välineenä.

Koko tutkimus löytyy liitteestä. Lue kaikki tulokset ja toimialojen välisistä eroista.

Tarkemman analyysin antaa monikanavaisen liiketoiminnan johtaja Pekka Malmirae.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pekka Malmirae
Director, Omnichannel Commerce
pekka.malmirae@descom.fi
+358 40 5384249

Kuvat

Descomin B2B-verkkokauppatutkimus: kuluttajistuminen ja monikanavaisuus keskiössä.
Descomin B2B-verkkokauppatutkimus: kuluttajistuminen ja monikanavaisuus keskiössä.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Descom Oy
Descom Oy
PL 407
40101 JYVÄSKYLÄ

0207 558 180http://www.descom.fi/
Descom on uuden ajan markkinointi- ja teknologiayritys. Meidän tehtävämme on rakentaa asiakaskokemuksesta asiakkaidemme kilpailuetu monikanavaisessa maailmassa. Olemme riittävän pieniä välittämään ja riittävän isoja kantamaan. Liikevaihtomme oli 41 miljoonaa euroa vuonna 2013 ja henkilöstöä on yli 200 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa. Vuonna 1997 perustettu Descom Oy on osa Descom Groupia, jonka pääomistaja on suomalainen pääomasijoitusyhtiö Sentica Partners. descom.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Descom Oy

Descom panostaa kansainväliseen kasvuun8.10.2014 08:00Tiedote

Markkinointi- ja teknologiayritys Descom Oy hakee kasvua myös kansainvälisiltä markkinoilta. Descom vahvistaa organisaatiotaan Suomen lisäksi Ruotsissa ja Puolassa. Yritys on toteuttanut K-rauta AB:lle ratkaisuja, joiden avulla rautakauppaketju pyrkii toimialansa johtavaksi digitaaliseksi tavarataloksi. Descom on solminut myös merkittävän puitesopimuksen suuren ruotsalaisyrityksen kanssa, jolle se toimittaa verkkokauppoja sekä monikanavaista myyntiä ja asiakaskokemusta tehostavan palvelukokonaisuuden.

Descomin pilvitutkimus: Yli puolella yrityksistä on pilvistrategia14.3.2014 10:35Tiedote

Pilvipalveluista on puhuttu jo useamman vuoden. Descom halusi ymmärtää tutkimuksen kautta suomalaisten TOP 500 -yritysten pilvistrategian tilaa ja siihen vaikuttavia IT-infrastruktuurin taustatekijöitä. Erilaiset pilvipalvelut ja ratkaisumallit ovat yleistyneet myös suomalaisissa yrityksissä. Tutkimusta varten haastateltiin noin 100 tietohallintojohtajaa tai yrityksen pilvistrategiasta vastaavaa päättäjää.

Merit Consulting ja Descom yhteistyöhön10.2.2014 10:09Tiedote

Joulukuussa allekirjoitetulla yhteistyösopimuksella Merit Consulting Oy ja Descom Oy käynnistävät järjestelmien infrastruktuuria koskevan yhteistyön. Jatkossa Descom toimii Meritin alihankkijana ja yhteistyökumppanina järjestelmien infrastruktuuriasioissa. Meritin ja Descomin tiivis yhteistyö takaa, että normaalisti haasteellinen infrastruktuurin ja sovellusosaamisen harmaa alue saadaan katettua asiakasta tyydyttävällä tavalla.