Descomin pilvitutkimus: Yli puolella yrityksistä on pilvistrategia

Yli puolella yrityksistä on pilvistrategia

Vuosien hypetyksen jälkeen pilvi on kehittynyt trendisanasta käytännön työkaluksi. Peräti 53 prosentilla yrityksistä on jo pilvistrategia ja useimmissä yrityksissä strategiaa jo toteutetaan. Pilvistrategioista selkeästi suosituin on hybridimalli. Hybrid-ympäristöt koostuvat yksityisen ja julkisen pilven ratkaisuista sekä infrastruktuurien ja sovellusympäristöjen ulkoistamisesta.

Pilvistrategian tekeminen on monitahoista ja haasteita riittää. Hyvän ja toimivan strategian laatiminen edellyttää ammattitaitoa sekä kokemusta. Tässä yritykset selkeästi kaipaavat apua. Suurimmat syyt pilvistrategian laatimiseen olivat toiminnallisuus, joustavuus ja helppo, edullinen sekä nopea käyttöönotto. Yritykset haluavat enenevissä määrin keskittyä ydinliiketoimintaansa ja pyörittää itse vain businesskriittiset toiminnot.

Tutkimustulokset löytyvät liitteestä.

Tarkemman analyysin tuloksista antaa Senior Architect Jyrki Korkeaniemi.

Jyrki Korkeaniemi
Senior Architect
jyrki.korkeaniemi@descom.fi

Yli puolella yrityksistä on pilvistrategia