Destia julkistaa rakennusalan kunnianhimoisimmat hiilineutraaliustavoitteet

Destia sitoutuu olemaan hiilineutraali omien päästöjen osalta vuoteen 2030 ja ilmastopositiivinen vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi Destia siirtyy jo vuoden 2021 aikana käyttämään uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. Destia siirtyy myös asteittain fossiilittomien polttoaineiden käyttöön vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi Destia vähentää vuoteen 2030 mennessä 30 prosenttia kolmansien osapuolten epäsuoria päästöjä, kuten niiden polttoaineenkulutuksesta sekä betonin, teräksen ja asfaltin tuotannosta syntyviä kasvihuonepäästöjä vuoden 2020 tasoon verrattuna.

Omien päästöjen ilmastopositiivisuustavoitteen saavuttamiseksi Destia tulee kasvattamaan hiilinielujen määrää ja kokoa sitoakseen toimillaan enemmän hiilidioksidia kuin mitä se päästää ilmakehään. Lisäksi Destia vähentää edellä mainittuja epäsuoria päästöjä 50 prosentilla vuoteen 2035 mennessä vuoden 2020 tasoon verrattuna.

”Teiden, siltojen, raiteiden ja muun rakennetun ympäristön ja sen kunnossapidon hiilijalanjälki on merkittävä. Vastuullisena toimijana haluamme Destiassa tehdä osamme, jotta ilmaston lämpeneminen voidaan rajoittaa 1,5 asteeseen. Olemme asettaneet infra-alan kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet ja haluamme tehdä osamme kamppailussa ilmastonmuutosta vastaan. Myös monet kaupunkiasiakkaamme ovat asettaneet hiilineutraaliustavoitteensa vuoteen 2030, joten olemme hyvässä asemassa yhteisten päämäärien saavuttamiseksi”, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.

Päästövähennysten saavuttamiseksi on uusiutuvan energian käytön lisäksi tärkeä huomioida suunnittelun merkitys rakentamisessa. Hyvällä suunnittelulla voidaan esimerkiksi optimoida ja vähentää maa- ja kiviaineskuljetuksia ja hyödyntää kiviainesta alueellisesti. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Destian Hämeenkyrönväylän työmaa, jolta siirretään yli 200 000 kuutiota eli yli 10 000 kuorma-autolastillista maa-ainesta Ylöjärven Haverin käytöstä poistetun kultakaivoksen rikastushiekka-alueen peittomaiksi.

Päästöjä voidaan vähentää myös käyttämällä uusio- ja muita vähäpäästöisiä materiaaleja, esimerkiksi ekobetonia, betonimursketta ja teollisuuden sivutuotteita, sekä parantamalla materiaalitehokkuutta.

Hanna Haukilahti, ympäristöpäällikkö, Destia, sähköposti: hanna.haukilahti@destia.fi, puh. 040 182 5319

Destian viestintä, sähköposti: tiedotus@destia.fi

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on yksityinen yritys, jonka omistaa Ahlström Capital Oy. www.destia.fi

Destia kehittää uuden ajan lentoliikennettä Redstone Aeron kanssa16.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Destia on sopinut uuden ajan lentoliikenteen kehittämisen yhteistyöstä Redstone Aeron kanssa, joka omistaa Pyhtään lentokentän ja kehittää siitä digitaalisen lentokentän prototyyppiä. Alue tunnetaan myös nimellä Helsinki-East Aerodrome ja siellä edistetään liikennealan kestävän kehityksen tavoitteita kehittämällä ja testaamalla sähköistä ja miehittämätöntä lentoliikennettä ja digitaalisia järjestelmiä.

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran14.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran SRV:lle. Helsingin kaupungille ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSille rakennettava sairaalahanke on vaativa, suuren mittakaavan rakennusallianssi Helsingin keskustan tuntumassa vilkkaasti liikennöidyllä alueella. SRV:n ja Destian välinen alaurakka-allianssisopimus kattaa kehitys- ja toteutusvaiheen ja on arvoltaan 180 miljoonaa euroa, minkä jakautuminen osapuolten kesken tarkentuu kehitysvaiheen aikana.