Destia suunnittelee Sydänmaa–Valkeala voimajohdon muutokset

Destia on voittanut Sydänmaa–Valkeala 110 kV voimajohdon muutosten suunnittelun. Suunnittelualue sijaitsee Kouvolan kaupungissa, keskustasta noin kuusi kilometriä itään päin.

Suunnittelutyössä etsimme erilaisia reitti- ja rakennevaihtoehtoja voimajohdolle, joka halkaisee tulevan eri kuljetusmuotoja yhdistävän Kouvolan Rail Road Terminal (RRT) -hankealueen. Toimeksiantoon kuuluu voimajohdon esiselvityksen tekeminen, voimajohdon suunnittelu, lupaprosessin hoitaminen ja tarjouspyyntöasiakirjojen sekä kustannusarvion laadinta. Esiselvitys valmistuu huhtikuun lopussa ja koko työ valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Toimeksianto on ensimmäinen voimajohdon esi- ja yleissuunnittelukohde Destiassa ja toimii astinlautana myös tulevaisuuden voimajohtojen suunnittelukohteille.

– Tämä on hieno projekti meille näyttää osaamistamme voimajohtojen suunnittelun saralla. Esiselvitys on jo työn alla ja sen jälkeen pääsemme varsinaiseen suunnittelutyöhön. Tavoitteenamme on tehdä asiakkaalle suunnitelma, jolla pääsee toteuttamaan varsinaisen hankkeen mahdollisimman sujuvasti. Suunnittelutyölle on varmasti etua siitä, että Destian suunnittelun asiantuntijat ovat toteuttaneet RRT-alueen yleissuunnitelmatasoisen selvityksen ja kaavarungon, sekä jatkavat parhaillaan työskentelyä ensimmäisen vaiheen suunnittelun parissa, kertoo Destian energiainfran liiketoimintayksikön suunnittelupäällikkö Veikko Numminen.

Lisätietoja: Suunnittelupäällikkö Veikko Numminen, 040 670 8112, veikko.numminen@destia.fi