Destia toimittaa HSL:lle sähköbussien latauspalvelun

Destia toimittaa HSL:lle sähköbussien latauspalvelun

Destia Oy ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) ovat solmineet sopimuksen sähköbussien latauspalvelusta. HSL:n arvion mukaan sen tilaamassa liikenteessä tulee olemaan yli 500 sähköbussia vuoteen 2025 mennessä, yli 30 prosenttia koko bussikalustosta. Sopimuksen mukaan Destia tuottaa sähköbussien latausinfran palveluna Helsingin ja Vantaan alueilla.

Ville Uusi-Rauva, hankepäällikkö, HSL: ”HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 390 miljoonaa matkaa, joista noin puolet busseilla, joten bussiliikenteen sähköistämisellä on merkittävä rooli kestävän kehityksen tavoitteissamme ja päästöjen vähentämisessä. Valitsimme Destian sähköisen latauspalvelun toimittajaksi lataamispalvelun toteutuksen vahvuuden sekä ratkaisun teknologiavalintojen ja -osaamisen ansiosta.”

Timo Räikkönen, kaupunkikehitys ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja, Destia: ”Rakennamme HSL:lle huomisen infraa, jonka avulla se voi tarjota asiakkailleen ympäristöystävällisempiä ratkaisuja liikkumiseen. Sähköbussien lataaminen palveluna on tärkeä osa sähköisen liikenteen infrastruktuuria, jonka merkitys vain kasvaa sähköbussien määrän lisääntyessä. Se on myös hyvä esimerkki innovatiivisesta kaupunkikehittämisestämme ja uudentyyppisestä palvelusta, josta haemme kasvua.”

Destian vastuulla ovat latauslaitteet, niihin liittyvät luvat, rakentaminen ja asennukset sekä latauslaitteiden huolto ja hallinta. Lisäksi Destian vastuulla on sähkön myynti liikennöitsijöille. Sähkö tulee olemaan uusiutuvalla energialla tuotettua. Helsingin ja Vantaan kaupungit osoittavat sijoituspaikat latausasemille ja rakentavat tilat latauslaitteille. Latauspisteet ovat HSL:n runkolinjojen solmukohdissa.

HSL

Helsingin seudun liikenne (HSL) on kuntayhtymä, joka tarjoaa houkuttelevaa ja tehokasta joukkoliikennettä sekä kehittää yhteistyössä toimivaa liikkumisen kokonaisuutta. Jäsenkuntiamme ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio. Hankimme joukkoliikennepalvelut jäsenkuntiemme alueella. Tilaamme liikennettä yhteistyökumppaneiltamme, joista suurimpia ovat HKL, VR, Helsingin Bussiliikenne Oy, Nobina Finland Oy ja Oy Pohjolan Liikenne Ab.

Kuva: HSL/Lauri Eriksson

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Johanna Harjula, viestintäpäällikkö
Sähköposti: johanna.harjula@destia.fi

Lisätietoja asiakkaille:
Marcus Suvanto, yksikön päällikkö, sähkökulkuneuvojen latausratkaisut
Sähköposti: marcus.suvanto@destia.fi

Lisätietoja sähköbusseista:
HSL
Ville Uusi-Rauva, hankepäällikkö, sähköbussit
Sähköposti: ville.uusi-rauva@hsl.fi

Destia on yksityinen suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. 1 700 destialaisen ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli noin 570 milj. euroa. Destian omistaa Ahlström Capital. www.destia.fi