Destia voittanut voimajohtoprojektin Metsälinjalta

Destia on voittanut voimajohtoprojektin Petäjävesi-Pyhänselkä 400kV hankekokonaisuudesta.

Kyseinen Metsälinjana tunnettu kokonaisuus kattaa uuden, noin 310 km pituisen voimajohdon rakentamisen Keski-Suomen Petäjävedeltä Oulunjoen Muhoksen välille. Fingrid Oyj:n hanke on jaettu kuuteen osaan (A, B, C, D, E ja F), joista nyt annetun päätöksen myötä Destia on valittu kahden osuuden toteuttajaksi (B ja C) – muiden osuuksien toteutusta kilpailutetaan parhaillaan.

”Kyseessä on merkittävä hanke, joka vahvistaa sähkönsiirtoyhteyksiä eteläiseen Suomeen teollisuuden ja kuluttajien tarpeisiin sekä korvaa ikääntyneitä, vuosina 1940-50 rakennettuja voimajohtoja. Projektin myötä olemme myös Destian strategian ytimessä toteuttamassa kestävälle perustalle huomisen infraa ja mahdollistamassa pohjoista elämää myös tulevaisuudessa”, summaa Destian Energiaverkot-liiketoiminnan johtaja Tapio Leskinen.

Projektissa rakennetaan yhteensä noin 134 kilometriä uutta 400 kV voimajohtoa, jonka alta puretaan vanha 220 kV voimajohto pois noin 100 kilometrin matkalta. Uusi rakennettava voimajohto toteutetaan pääsääntöisesti harustetuilla ristikkopylväillä (joita on 318kpl), johdolle tulee ns. peltopylväitä 24kpl ja vapaastiseisovia pylväitä 14kpl. Yhteensä uusia pylväitä rakennettavalla osuudella on 356kpl.

Työt käynnistyvät syksyllä 2019 uuden voimajohdon perustustöillä sekä vanhan purettavan voimajohdon valmistelutöillä. Uusi voimajohto valmistuu kesällä 2022.

Lisätietoja: Destian Energiaverkot-liiketoiminnan johtaja Tapio Leskinen, tapio.leskinen(at)destia.fi, p. 040 120 9016 tai projektijohtaja Teemu Palosaari, teemu.palosaari(at)destia.fi, p. 040 628 2232

Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Yli 1 600 tositoimijamme ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 550. www.destia.fi

Destia parantaa valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta kolmivuotisessa projektissa Hämeenkyrössä7.7.2020 09:00:00 EESTTiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet valtatie 3 Hämeenkyrönväylän toteutusvaiheen urakkasopimuksen. Rakennustyöt alkavat kesällä 2020 ja projekti valmistuu loppukesästä 2023. Projektin kustannusarvio on noin 65 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan hanke parantaa merkittävästi valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta. Nelikaistaisuus ja korkeampi nopeusrajoitus (100 km/h) lyhentävät matka-aikaa Helsingin ja Vaasan välillä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus ja Hämeenkyrön keskustan viihtyisyys paranevat raskaan liikenteen siirtyessä uudelle valtatielle. Hanke avaa Hämeenkyrölle uusia maankäytön mahdollisuuksia vanhan ja uuden valtatien ympäristössä. Jouni Karjalainen, Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän vt. johtaja, Destia: ”Hämeenkyrön kohdalla valtatiellä 3 liikenteen ennustetaan kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. On siis tärkeää parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Destia toteuttaa hankkeen rakentamisen tietomallipohjaisest