Destia voitti Savon radan viisivuotisen kunnossapitosopimuksen

”Säännöllisellä ja oikein ajoitetulla kunnossapidolla varmistamme, että Suomen rataverkko pysyy liikennekelpoisena koko ajan. Nyt päättyneessä Kunnossapitoalue 6:n kilpailutuksessa valituksi kunnossapitäjäksi tuli Destia. Näin alueen hyvin tunteva toimija jatkaa laadukasta työtään kunnossapitoalueen kunnon ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Rataverkon kunnon tarkastukset ja kunnossapito vaativat erityisosaamista ja erikoiskalustoa, joita Destialta löytyy”, sanoo aluepäällikkö Markku Ahtiainen Väylävirastosta.
Radan kunnossapito sisältää paljon erilaisia velvoitteita. Niistä merkittävimpiä ovat talvisaikaan lumitöistä huolehtiminen ja kesäaikaan varsinaiset radan kunnossapitotyöt, joita ovat mm. erilaiset säännöllisesti tehtävät tarkastus-, huolto- ja mittaustyöt. Lisäksi kesäisin vaihdetaan tuhansittain puisia ratapölkkyjä ja useita kilometrejä kiskoja sekä vaihteiden osia koko alueelle. Savon radalla on 630 rautatievaihdetta sekä mittavat määrät turvalaitteita. Destia on valmiudessa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä vastaamaan erilaisiin vikatilanteisiin ja korjaamaan niitä.
”Meiltä löytyy ammattitaitoinen ja motivoitunut ratakunnossapidon työporukka, joilla on käytössään nykyaikaiset koneet, laitteet ja työkalut. Olemme vastanneet Kunnossapitoalueesta 6 jo vuodesta 2016 lähtien ja nyt kun lumet ovat sulaneet pääsemme taas kesän kunnossapitotöihin. Yksi merkittävä kesän työvaihe ratakunnossapidossa on raiteiden ja vaihteiden läpituennat. Vuosittain tämän alueen raiteita läpituetaan noin 85 raidekilometriä ja lisäksi kymmenittäin vaihteita”, kertoo Ratakunnossapitoyksikön johtaja Antti Vierimaa Destiasta.
Savon radan eli Kunnossapitoalueen 6 viisivuotinen sopimus kattaa monipuolisia kunnossapidon tehtäviä ratojen päällysrakenteesta, vaihteista, radan varusteista ja laitteista alus- ja pohjarakenteisiin, rautatiealueisiin, liikennepaikkoihin ja ulkoalueisiin, raideliikenteen ohjaus- ja turvalaitejärjestelmiin sekä rakennuksien kunnossapitoon. Sopimukseen sisältyy myös kunnossapitoalueen 6 vaihteen lämmitysten sekä siltojen, rumpujen ja tunneleiden kunnossapito.
Destia on Suomen johtava radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitäjä, joka ylläpitää noin 3 400 kilometriä valtion rataverkkoa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Vierimaa, Ratakunnossapitoyksikön johtaja, Destia, sähköposti: antti.vierimaa@destia.fi, puh. 040 555 7840
Destian viestintä, sähköposti: tiedotus@destia.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia kertoo kuinka paljon energia- ja liikenneinfraa saa miljardilla eurolla22.5.2023 10:04:31 EEST | Tiedote
Suomi on matkalla kohti uusiutuvaa energiajärjestelmää, mikä vaatii investointeja. Toisaalta tie- ja rataverkon korjausvelka on korkealla tasolla. Sama rahamäärä̈ voidaan kohdistaa energiahankkeisiin, väylien kunnossapitoon tai uusien väylien rakentamiseen. Montako kilometriä̈ tie- ja rataverkkoa miljardilla eurolla saa, entä kuinka paljon tuuli- ja aurinkovoimaa? Destian tuore green paper -julkaisu käy lukuja läpi ja tarjoaa eväitä hallitusneuvottelijoille valintojen tekemiseen.
Destia testasi Spot-robottikoiraa rakennustyömaalla11.5.2023 08:55:00 EEST | Tiedote
Destia testasi BuildingPoint Finlandin kanssa Boston Dynamicsin Spot-robottikoiraa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeella aiemmin tällä viikolla. Robottikoiraa testattiin ensimmäisiä kertoja infratyömaalla Suomessa. Testin avulla selvitetään, miten robotiikka voi helpottaa työmaiden mallintamista ja tehostaa toimintaa. Etäohjattava koira pääsee myös paikkoihin, joihin ihmisten on vaikea päästä, joten sen käyttö lisää turvallisuutta työmailla.
Destia parantaa Nelostietä Äänekosken pohjoispuolella10.5.2023 11:59:15 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta suunnittele ja toteuta -projektin valtatie 4:llä Äänekosken pohjoispuolella. Urakassa Destia parantaa valtatietä noin 3,7 kilometrin matkalta Kevätlahden liittymän ja Petomäen ohituskaistan välillä, mikä sujuvoittaa liikennettä ja lisää turvallisuutta.
Destia aloittaa Laakson yhteissairaalan infrarakentamisen toteutusvaiheen26.4.2023 12:50:37 EEST | Tiedote
HUS-yhtymäkokous on hyväksynyt hankesuunnitelman Laakson yhteissairaalan rakentamisesta. Sen myötä hanke pääsee nyt aloittamaan ensimmäisen toteutusvaiheen rakentamisen. Destialta tähän mennessä tilattu urakkakokonaisuus on arvoltaan yli 40 miljoonaa euroa ja kattaa mm. 180 metriä pitkän Auroranportin betonitunnelin, joka tulee olemaan sairaalan ajoneuvoliikenteen pääsisäänkäynti. Lisäksi tilattu urakka kattaa Destian vastuulla olevat sairaalan päärakennuksen alueen louhinnat, perustukset ja tukimuurit sekä aluetyöt ja putkitukset.
Destian tilinpäätös ja vuosikertomus vuodelta 2022 julkaistu9.3.2023 13:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2022 Destia teki historiansa korkeimman liikevaihdon, 603,4 miljoonaa euroa, joka kasvoi hieman vuoden 2021 liikevaihdosta (574,8). Vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2022 oli 20,0 miljoonaa euroa, joka laski hieman edellisvuoteen verrattuna (21,5).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme