Destia Oy

Destian Kelikeskus on tukenut talvisten teiden kunnossapitoa jo 30 vuotta

Jaa
Juuri alkaneen talvihoitokauden myötä Destian Kelikeskus juhlii 30-vuotista taivaltaan. Nykyisin Helsingissä Ilmatieteen laitoksen yhteydessä toimiva Kelikeskus aloitti toimintansa Turussa 7.10.1991. Kelikeskuksessa teiden talvihoitoon erikoistuneet Destian asiantuntijat ja Ilmatieteen laitoksen meteorologit päivystävät ympäri vuorokauden talvihoitokauden aikana eli 15.9.–15.5.
Kelikeskusoperaattori Päivi Yüzlü työssään Destian Kelikeskuksessa Ilmatieteen laitoksella Helsingin Kumpulassa.
Kelikeskusoperaattori Päivi Yüzlü työssään Destian Kelikeskuksessa Ilmatieteen laitoksella Helsingin Kumpulassa.

Kelikeskuksesta käsin asiantuntijat seuraavat sää- ja kelimuutoksia reaaliaikaisesti. He arvioivat säätilan ja ajokelin kehittymistä satelliitti- ja tutkakuvien, tiesääennusteiden sekä tiesääasemien ja kelikameroiden tuottaman datan pohjalta ja välittävät tietoa eteenpäin Destian kunnossapidon urakoitsijoille koko maassa. Kelikeskus saa myös reaaliaikaista tietoa noin 1600 Destian ja sen aliurakoitsijoiden ajoneuvojen kunnossapidon toimenpiteistä kuten aurauksesta tai suolauksesta. Kelikeskuksesta saadun tilannekuvan pohjalta urakoitsijat saavat tiedon tarvittavista tienhoidon toimenpiteistä hyvissä ajoin. Ennakoivalla ja oikea-aikaisella talvikunnossapidolla on merkittävä vaikutus liikenteen turvallisuudelle ja sujuvuudelle.

Esimerkiksi kemiallinen liukkaudentorjunta tehdään muun muassa ennen lumisadetta, jotta lumi ei jäädy ja muodosta polanteita. Ennakoiva teiden liukkaudentorjunta voidaan aloittaa jopa kaksi tuntia ennen lumisadetta tai tien lämpötilan laskiessa alle nollan.

”Pohjoisissa sääolosuhteissa ennakoivalla kunnossapidolla on liikenneturvallisuuden kannalta merkittävä rooli. Kelikeskus on käyttänyt huippuluokan kehittyvää digitaalista osaamista jo kolmenkymmenen vuoden ajan ja pystynyt tarjoamaan reaaliaikaista ja tarkkaa tilannekuvaa Destian kunnossapitourakoille. Uskon, että Destian Kelikeskus on maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen”, kertoo Kelikeskuksen päällikkö Seppo Kaarto, joka on työskennellyt Kelikeskuksessa sen ensimmäisestä päivystysvuorosta lähtien.

Kolmenkymmenen vuoden aikana digitalisaatio on vauhdittanut kehitystä myös Kelikeskuksessa. Ensimmäisen kelikameran Kelikeskus asensi syyskuussa 1992, nykyään Kelikeskus hyödyntää Fintrafficin noin tuhatta kameraa. Vuonna 1991 tiesääasemia oli 133, nyt niitä on 440, joista monissa on pääaseman lisäksi optisia asemia. Vuosien aikana myös Kelikeskuksen satelliittien avulla saamat tiedot ovat tarkentuneet. Siinä missä ensimmäisinä vuosina satelliittikuva saatiin ainoastaan kerran päivässä, nykyisin Kelikeskus analysoi useita kymmeniä kuvia päivittäin. Päivystäjiä Kelikeskuksessa oli aluksi vain yksi ja välillä jopa 40, mutta teknologian kehittymisen myötä nykyisin pärjätään 12 päivystäjällä.

Talvikunnossapito luo puitteet turvalliselle liikenteelle, jolloin autoilijan tehtäväksi jää alentaa nopeuksia, tarkkailla muuta liikennettä sekä teiden reunoja ja huomioida keliolosuhteet. Nopeus pitää aina suhteuttaa tilanteeseen, mikä pimeällä ja liukkaalla kelillä tarkoittaa hidastamista. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tulee käyttää heijastimia, jotta he näkyvät liikenteessä.

Lokakuussa alkoivat myös Destian uudet viisivuotiset maanteiden hoitourakat: Nummi, Kangasala, Harjavalta, Pietarsaari, Ii ja Ranua sekä kuusivuotinen Imatra. Ne, kuten muutkin Destian kunnossapidon urakat, hyödyntävät Kelikeskuksen tuottamaa tietoa parhaan mahdollisen talvikunnossapidon varmistamiseksi. Destian markkinaosuus teiden kunnossapidossa on noin 47 prosenttia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Seppo Kaarto, Kelikeskuksen päällikkö, sähköposti: seppo.kaarto@destia.fi, puh: 040 074 4629


Destian viestintä, sähköposti: tiedotus@destia.fi

Kuvat

Kelikeskusoperaattori Päivi Yüzlü työssään Destian Kelikeskuksessa Ilmatieteen laitoksella Helsingin Kumpulassa.
Kelikeskusoperaattori Päivi Yüzlü työssään Destian Kelikeskuksessa Ilmatieteen laitoksella Helsingin Kumpulassa.
Lataa
Destian Kelikeskuksen päällikkö, Seppo Kaarto.
Destian Kelikeskuksen päällikkö, Seppo Kaarto.
Lataa
Kelikeskusoperaattori Päivi Yüzlü ja Kelikeskuksen päällikkö Seppo Kaarto Destian Kelikeskuksessa Ilmatieteen laitoksella Helsingin Kumpulassa  .
Kelikeskusoperaattori Päivi Yüzlü ja Kelikeskuksen päällikkö Seppo Kaarto Destian Kelikeskuksessa Ilmatieteen laitoksella Helsingin Kumpulassa .
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Destia Oy
Destia Oy
Firdonkatu 2 T 151
00520 Helsinki

020 444 11http://www.destia.fi

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on yksityinen yritys, jonka omistaa Ahlström Capital Oy. www.destia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n22.1.2024 11:30:28 EET | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus10.10.2023 10:41:40 EEST | Tiedote

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Destia rakentaa Fingridille uutta Järvilinja-voimajohtoa Pohjois-Savossa2.10.2023 11:19:05 EEST | Tiedote

Destia on solminut Fingridin kanssa sopimuksen uuden voimajohtoyhteyden rakentamisesta osana Järvilinja-urakkaa, joka kasvattaa Suomen sähkönsiirtokapasiteettia pohjoisestä etelään ja mahdollistaa tärkeiden tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden sekä teollisuusinvestointien liittämisen kantaverkkoon. Destia tulee toteuttamaan noin 82 kilometriä pitkän 400/110 kV:n voimajohdon, joka sijoittuu Lapinlahden, Siilinjärven ja Kuopion alueelle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye