Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

I år presenterar brandsäkerhetsveckans material fem olyckstillbud i människors vardag. Fyra av dessa tillbud uppstår i köket. Enligt statistiken är köket för finländarna en riskfylld miljö, och speciellt i samband med matlagningen kommer elden ofta lös enligt statistiken. Brandmän tvingas släcka köksbränder i genomsnitt tre gånger varje dag. Läs berättelserna http://paloturvallisuusviikko.fi/tarinat/. Via sidan kan du också skicka din egen berättelse för publicering.

En dag på brandstationen – upplevelser för hela familjen redan för tionde gången

En dag på Brandstationen är den mest spännande delen av Brandsäkerhetsveckan. 363 brandstationer på olika håll i Finland öppnar sina dörrar på lördagen 25.11. Under evenemanget lär man sig viktiga brandsäkerhetsfärdigheter och blir bekant med brandkårens verksamhet på roliga uppgiftskontroller. Hur tar man på sig brandmansutrustning? Hur använder man släckningsutrustning och hur tar man sig ut ur ett brinnande rum?

– Vårt mål är att öka finländarnas medvetenhet om brandsäkerhet och förebyggande av skador. De vanligaste ställena där det uppstår bränder hemma är spisen, bastun och levande ljus. Förebyggande av bränder och primärsläckning lyckas oftast på egen hand, om man har en fungerande brandvarnare och primärsläckningsutrustning hemma och vet hur de används. Vi uppmuntrar alla finländare att lära sig dessa saker, säger riskhanteringschef Sami Sallinen från LokalTapiola.

Som en del av samarbetet kring En dag på brandstationen beviljar LokalTapiola 7000 euro till brandkårernas ungdomsverksamhet. Beloppet delas av sju brandstationer som deltar i En dag på brandstationen-evenemanget. Syftet är att stödja lokala brandkårer att aktivera flera unga till brandkårsverksamheten.

De brandstationer som anordnar evenemanget finns här: http://paloturvallisuusviikko.fi/paiva-paloasemalla/

Brandmeter – ett nytt säkerhetsmått

Eftersom en stor del av bränderna orsakas av människors verksamhet, kan antalet bränder också minskas. Brandsäkerhetsveckan har låtit utarbeta ett interaktivt verktyg för att förbättra brandsäkerheten hemma. Brandmetern tar sin användare till en brandsituation och berättar vad som gick bra och var det finns rum för förbättring.

På Brandsäkerhetsveckans webbplats finns förutom Brandmetern även mera detaljerade checklistor och tips för förbättrande av hemmets, bostadsbolagets, daghemmets och arbetsplatsens brandsäkerhet.

Bekanta dig med Brandmetern här: http://paloturvallisuusviikko.fi/palometri/

Är det dags att byta ut brandvarnaren till en ny på den Nordiska brandvarnardagen?

Brandvarnaren är en elapparat, och den håller alltså inte i evighet. Det finns skäl att byta ut brandvarnaren med 5-10 års mellanrum.

– Det samlas damm och fett i brandvarnaren. Också dess komponenter åldras. Därför bör man byta ut hela brandvarnaren regelbundet. Den Nordiska brandvarnardagenär en bra tidpunkt för bytet, säger experten Ira Pasi från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare ett förbättra brandsäkerheten. Brandsäkerhetsveckan erbjuder bra material till detta.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar.Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

I nödens stund, du räddar – Brandsäkerhetsveckan 2017
Siirry videokanavalle

Expert Ira Pasi, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, tfn 040 595 4140
Sami Sallinen, riskhanteringschef, LokalTapiola Ömsesidigt Försäkringsbolag, tel. 040 842 7685

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.