Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

I nödens stund, du räddar – Brandsäkerhetsveckan 2017
Siirry videokanavalle

I år presenterar brandsäkerhetsveckans material fem olyckstillbud i människors vardag. Fyra av dessa tillbud uppstår i köket. Enligt statistiken är köket för finländarna en riskfylld miljö, och speciellt i samband med matlagningen kommer elden ofta lös enligt statistiken. Brandmän tvingas släcka köksbränder i genomsnitt tre gånger varje dag. Läs berättelserna http://paloturvallisuusviikko.fi/tarinat/. Via sidan kan du också skicka din egen berättelse för publicering.

En dag på brandstationen – upplevelser för hela familjen redan för tionde gången

En dag på Brandstationen är den mest spännande delen av Brandsäkerhetsveckan. 363 brandstationer på olika håll i Finland öppnar sina dörrar på lördagen 25.11. Under evenemanget lär man sig viktiga brandsäkerhetsfärdigheter och blir bekant med brandkårens verksamhet på roliga uppgiftskontroller. Hur tar man på sig brandmansutrustning? Hur använder man släckningsutrustning och hur tar man sig ut ur ett brinnande rum?

– Vårt mål är att öka finländarnas medvetenhet om brandsäkerhet och förebyggande av skador. De vanligaste ställena där det uppstår bränder hemma är spisen, bastun och levande ljus. Förebyggande av bränder och primärsläckning lyckas oftast på egen hand, om man har en fungerande brandvarnare och primärsläckningsutrustning hemma och vet hur de används. Vi uppmuntrar alla finländare att lära sig dessa saker, säger riskhanteringschef Sami Sallinen från LokalTapiola.

Som en del av samarbetet kring En dag på brandstationen beviljar LokalTapiola 7000 euro till brandkårernas ungdomsverksamhet. Beloppet delas av sju brandstationer som deltar i En dag på brandstationen-evenemanget. Syftet är att stödja lokala brandkårer att aktivera flera unga till brandkårsverksamheten.

De brandstationer som anordnar evenemanget finns här: http://paloturvallisuusviikko.fi/paiva-paloasemalla/

Brandmeter – ett nytt säkerhetsmått

Eftersom en stor del av bränderna orsakas av människors verksamhet, kan antalet bränder också minskas. Brandsäkerhetsveckan har låtit utarbeta ett interaktivt verktyg för att förbättra brandsäkerheten hemma. Brandmetern tar sin användare till en brandsituation och berättar vad som gick bra och var det finns rum för förbättring.

På Brandsäkerhetsveckans webbplats finns förutom Brandmetern även mera detaljerade checklistor och tips för förbättrande av hemmets, bostadsbolagets, daghemmets och arbetsplatsens brandsäkerhet.

Bekanta dig med Brandmetern här: http://paloturvallisuusviikko.fi/palometri/

Är det dags att byta ut brandvarnaren till en ny på den Nordiska brandvarnardagen?

Brandvarnaren är en elapparat, och den håller alltså inte i evighet. Det finns skäl att byta ut brandvarnaren med 5-10 års mellanrum.

– Det samlas damm och fett i brandvarnaren. Också dess komponenter åldras. Därför bör man byta ut hela brandvarnaren regelbundet. Den Nordiska brandvarnardagenär en bra tidpunkt för bytet, säger experten Ira Pasi från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare ett förbättra brandsäkerheten. Brandsäkerhetsveckan erbjuder bra material till detta.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar.Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

Expert Ira Pasi, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, tfn 040 595 4140
Sami Sallinen, riskhanteringschef, LokalTapiola Ömsesidigt Försäkringsbolag, tel. 040 842 7685

Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”10.11.2017 09:35Tiedote

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.