Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

I år presenterar brandsäkerhetsveckans material fem olyckstillbud i människors vardag. Fyra av dessa tillbud uppstår i köket. Enligt statistiken är köket för finländarna en riskfylld miljö, och speciellt i samband med matlagningen kommer elden ofta lös enligt statistiken. Brandmän tvingas släcka köksbränder i genomsnitt tre gånger varje dag. Läs berättelserna http://paloturvallisuusviikko.fi/tarinat/. Via sidan kan du också skicka din egen berättelse för publicering.

En dag på brandstationen – upplevelser för hela familjen redan för tionde gången

En dag på Brandstationen är den mest spännande delen av Brandsäkerhetsveckan. 363 brandstationer på olika håll i Finland öppnar sina dörrar på lördagen 25.11. Under evenemanget lär man sig viktiga brandsäkerhetsfärdigheter och blir bekant med brandkårens verksamhet på roliga uppgiftskontroller. Hur tar man på sig brandmansutrustning? Hur använder man släckningsutrustning och hur tar man sig ut ur ett brinnande rum?

– Vårt mål är att öka finländarnas medvetenhet om brandsäkerhet och förebyggande av skador. De vanligaste ställena där det uppstår bränder hemma är spisen, bastun och levande ljus. Förebyggande av bränder och primärsläckning lyckas oftast på egen hand, om man har en fungerande brandvarnare och primärsläckningsutrustning hemma och vet hur de används. Vi uppmuntrar alla finländare att lära sig dessa saker, säger riskhanteringschef Sami Sallinen från LokalTapiola.

Som en del av samarbetet kring En dag på brandstationen beviljar LokalTapiola 7000 euro till brandkårernas ungdomsverksamhet. Beloppet delas av sju brandstationer som deltar i En dag på brandstationen-evenemanget. Syftet är att stödja lokala brandkårer att aktivera flera unga till brandkårsverksamheten.

De brandstationer som anordnar evenemanget finns här: http://paloturvallisuusviikko.fi/paiva-paloasemalla/

Brandmeter – ett nytt säkerhetsmått

Eftersom en stor del av bränderna orsakas av människors verksamhet, kan antalet bränder också minskas. Brandsäkerhetsveckan har låtit utarbeta ett interaktivt verktyg för att förbättra brandsäkerheten hemma. Brandmetern tar sin användare till en brandsituation och berättar vad som gick bra och var det finns rum för förbättring.

På Brandsäkerhetsveckans webbplats finns förutom Brandmetern även mera detaljerade checklistor och tips för förbättrande av hemmets, bostadsbolagets, daghemmets och arbetsplatsens brandsäkerhet.

Bekanta dig med Brandmetern här: http://paloturvallisuusviikko.fi/palometri/

Är det dags att byta ut brandvarnaren till en ny på den Nordiska brandvarnardagen?

Brandvarnaren är en elapparat, och den håller alltså inte i evighet. Det finns skäl att byta ut brandvarnaren med 5-10 års mellanrum.

– Det samlas damm och fett i brandvarnaren. Också dess komponenter åldras. Därför bör man byta ut hela brandvarnaren regelbundet. Den Nordiska brandvarnardagenär en bra tidpunkt för bytet, säger experten Ira Pasi från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare ett förbättra brandsäkerheten. Brandsäkerhetsveckan erbjuder bra material till detta.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar.Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

I nödens stund, du räddar – Brandsäkerhetsveckan 2017
Siirry videokanavalle

Expert Ira Pasi, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, tfn 040 595 4140
Sami Sallinen, riskhanteringschef, LokalTapiola Ömsesidigt Försäkringsbolag, tel. 040 842 7685

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.