Det finns för få brandvarnare i hemmen

Det finns för få brandvarnare i finska hem, och de brandvarnare som monterats i taket fungerar nödvändigtvis inte. Brandvarnaren är en elapparat som bör bytas ut med 5–10 års mellanrum.Brandvarnaren ska testas och batterierna bytas ut regelbundet.Ansvaret för brandvarnarnas funktionsduglighet bör utökas.1.12 firas den Nordiska brandvarnardagen.

Enligt de gällande författningarna är ansvaret för brandvarnarnas funktionsduglighet klart. Det är den boende ansvarar för brandvarnarna, om brandvarnarna i bostaden är batteridrivna.

Om byggnaden är så ny att det krävs nätanslutna varnare, är situationen svårare. Nätanslutna brandvarnare är fasta elinstallationer. När det gäller bostadsbolag är det bolaget som ansvarar för funktionaliteten med undantag av testandet av batterier. I egnahemshus bär ägaren ansvaret, även om ägaren inte själv får utföra sådana åtgärder på brandvarnaren för vilka det krävs en elentreprenör.

Enligt enkäter påstår till och med över 95 procent av finländarna att de har ett tillräckligt antal fungerande brandvarnare i hemmet. Räddningsväsendets brandstatistik påstår annat. Bara 38 procent av de bostäder i vilka man har utfört släckningsarbeten har haft en fungerande brandvarnare. Det finns för få fungerande brandvarnare i hemmen. Det finns ett par klara orsaker till situationen.

– Det är möjligt att det inte finns brandvarnare alls. I brandvarnarna kan batteriet vara tomt eller själva brandvarnaren kan vara så gammal att den inte längre fungerar. Brandvarnare borde bytas ut med 5–10 års mellanrum. Tekniken åldras och damm och fett samlas i varnaren, vilket förhindrar dess funktion, även om batteriet skulle vara i skick, säger överinspektör Karoliina Meurman från Säkerhets- och kemikalieverket, Tukes.

Syftet med brandvarnaren är att i tid uppväcka de boende så att de kan rädda sig eller till och med släcka brandtillbudet. I nyheter får man ofta läsa att brandvarnaren har väckt en sovande familj som har räddat sig. Brandvarnare som fungerar räddar alltså människoliv.

– Om elden tar fart uppstår det lätt rök- och vattenskador också i andra bostäder ochi trapphuset. Det uppstår också psykiska skador, påminner expert Ira Pasi från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland. – Om brandvarnaren däremot fungerar och elden kan släckas omgående och även människorna räddas, kommer man mycket lättare undan.

Ansvaret för brandvarnarnas funktion borde vara mer omfattande

De nuvarande förfarandena som syftar till att upprätthålla brandvarnarnas funktion verkar vara otillräckliga. Bostadsbolagets styrelse har en viktig roll när det gäller att upprätthålla och utveckla fastighetens säkerhet. Ansvaret kunde också utvidgas till att omfatta brandvarnare.

– Reformen av räddningslagen erbjuder ett utmärkt tillfälle att utveckla boendesäkerheten. I bostadsbolagen borde växelverkan mellan de boende och bostadsbolagen ökas. I ett helt vanligt finskt hem borde det finnas t.ex. 3–4 fungerande brandvarnare. Vilken vanlig familjs ekonomi går omkull för en sådan satsning? Eller vilket bostadsbolags ekonomi går omkull för samma satsning – när de boende betalar brandvarnarnas pris i bolagsvederlaget eller hyran? frågar Ira Pasi.

Brandvarnarna är ett av den pågående Brandsäkerhetsveckans viktigaste teman. Den Nordiska Brandvarnardagen firas 1.12.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar. Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

Juha Hassila, informationschef, Räddningsbranchens Centralorganisation i Finland, tfn 040 758 7846
Karoliina Meurman, inspektören, Säkerhets- och kemikalieverket Tukes, tfn 029 5052 651

Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”10.11.2017 09:35Tiedote

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.