Det lönar sig att använda mobilcertifikat – den snabba ökningen i digital betjäning framhäver betydelsen av pålitlig identifiering
Genom konkurrensutsättningen valdes Telia som partner för att förmedla autentisering med mobilcertifikat och Osuuspankkis bankkoder.
”Avtalet om att använda mobilcertifikat som identifieringsredskap är en del av en större helhet av autentiseringslösningar. I avtalet med Telia har man kommit överens om förmedlingen av Telias, Elisas och DNA:s mobilcertifikat samt Osuuspankkis bankkoder. Varje år identifierar sig finländare i hundratals tjänster genom Suomi.fi-identifikation cirka 100 miljoner gånger. Identifieringstransaktioner som förmedlas av Telia utgör cirka 38 % av Suomi.fi-identifikationerna. De populäraste tjänsterna som man loggar in i med hjälp av Suomi.fi-identifikation är vero.fi, omakanta.fi, poliisi.fi samt städers och kommuners hälsovårdstjänster”, berättar direktör Timo Salovaara, som ansvarar för serviceproduktionen på Befolkningsregistercentralen.
”Det här är det första betydande avtalet som baserar sig på statens förtroendenätverks verksamhet. Avtalet ger staten betydande kostnadsbesparingar och behändigare tjänster”, berättar Mika Loukola, som är chef för affärsverksamheten på Telia.
Användningen av mobilcertifikat ökar
Telias Mika Loukola uppskattar att användningen av mobilcertifikat för digital identifiering kommer att öka betydligt under de närmaste åren. Han förutspår att dess andel kommer att öka från dagens fyra procent till närmare tio procent inom två år.
”När användningen av digitala tjänster ökar är det vettigt att människor i eventuella undantagssituationer har tillgång till flera alternativa sätt att identifiera sig”, betonar Loukola.
”Mobilcertifikatet är ett enkelt, snabbt och säkert sätt för konsumenterna att identifiera sig, eftersom det fungerar på alla telefoner och är tillgängligt för alla. Användaren behöver alltså inte ha en smarttelefon, utan mobilcertifikatet fungerar också på enklare telefonmodeller. Mobilcertifikatet sitter i mobilens SIM-kort, och det fungerar med Telias, Elisas och DNA:s abonnemang. Användaren behöver bara kontakta sin operatör och komma överens om att ta i bruk mobilcertifikatet. Dessutom är mobilcertifikatet det överlägset billigaste sättet för tjänsteleverantörer att erbjuda pålitlig autentisering för elektroniska tjänster”, motiverar Loukola.
Telia önskar att förmedlingen av andra bankers identifieringsverktyg också kommer att ingå i upphandlingsavtalet när det blir aktuellt med upphandling igen. Då skulle Befolkningsregistercentralen inte behöva göra upp enskilda avtal, utan det vore enkelt att sköta autentiseringen med ett system. Det skulle också sänka statens kostnader ytterligare.
”Världen håller snabbt på att gå i en riktning där det är naturligt för företag och samfund att samarbeta med ett företag som förmedlar identifieringstransaktioner. Telia är en stor operatör, och kan därför erbjuda stark autentisering inte endast i Finland, men även i Norden och Baltikum ännu under detta år, och utvecklingen kommer inte att stanna där”, berättar Loukola.
Timo Salovaara, som ansvarar för Befolkningsregistercentralens serviceproduktion, berättar att Befolkningsregistercentralen för tillfället kartlägger alternativ för det mest ändamålsenliga sättet att ordna identifieringen i den offentliga förvaltningens tjänster efter 2020, när avtalen som nu ingåtts upphör.
”Syftet med utredningen är att identifiera behovet och sätten att uppdatera vår autentiseringsinfrastruktur så att den motsvarar moderna möjligheter och krav. Samtidigt vill vi säkerställa att de framtida identifieringslösningarna är så tillgängliga och lätta att använda som möjligt för alla.”
”Som en del av utredningen undersöks också hur de elektroniska identifieringsverktygen skulle kunna kompletteras med ett identifieringssätt för identifiering av utlänningar. Det finns ett behov av ett sådant identifieringssätt särskilt i länder utanför tillämpningsområdet för Europeiska unionens eIDAS-förordning, d.v.s. till exempel för personer som inte har en finländsk personbeteckning eller ett identifieringsverktyg som beviljats av en stat där eIDAS-förordningen tillämpas. Utredningen blir färdig i januari 2019”, fortsätter Salovaara.
Mer information
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Befolkningsregistercentralen, direktör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn(at)vrk.fi
Telia, chef för affärsverksamheten Mika Loukola, tfn 040 302 2238, mika.loukola[at]teliacompany.com
Tietoja julkaisijasta
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Suomi.fi-mobilappen förnyas 22.4.2024 – Se hur ändringen påverkar dig!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote
De nya Android- och iOS-versionerna av Suomi.fi-mobilappen publiceras 22.4.2024. I och med förnyelsen förändras appens utseende och funktioner. I den nya Suomi.fi-mobilappen har bland annat appens användbarhet, tillgänglighet och navigationsstruktur förbättrats. När den nya appen har publicerats är det inte längre möjligt att använda gamla versioner av appen.
Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote
Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.
The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release
The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.
Aino ja Eino uudet lasten suosikkinimet16.4.2024 09:29:34 EEST | Tiedote
Vuonna 2023 Suomessa syntyneiden lasten suosituimmat ensimmäiset etunimet olivat suomenkielisillä lapsilla Aino ja Eino. Kaksi vuotta putkeen suosituimman lasten nimen titteliä hallinneet Olivia ja Leo joutuivat viime vuonna väistymään kärkipaikalta. Ruotsinkielisillä lapsilla ykköspaikkaa pitävät Ellen ja Liam ja muunkielisillä lapsilla Sofia ja Adam.
Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme