HUS

Det stora införandet av Apotti har förlöpt väl

Jaa

Det tredje införandet av patient- och klientdatasystemet Apotti på HUS har förlöpt utan större problem. Apotti används nu på alla HUS sjukhus. Sjukhusen och jourerna har under den första dagen av införandet fungerar normalt.

”Införandet har hittills gått enligt planerna. De problemsituationer som uppstått har varit av teknisk natur och dem har vi reagerat snabbt på. Verksamheten på våra sjukhus har förlöpt som vanligt och patienterna har fått vård utan extra fördröjningar”, berättar HUS chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.

Mängden patienter på jourerna har varit normal, men det har inte förekommit varken rusning eller fördröjningar i tillgången till vård på jourerna. Innan man uppsöker jouren uppmanas patienterna i vanlig ordning ringa Jourhjälpens avgiftsfria nummer 116 117 under veckoslutet.

“Vi har kunnat utnyttja all den kunskap och erfarenhet som vi fått från de tidigare införandena. Också systemet har utvecklats fortlöpande. Allt detta har gjort den här sista stora övergången smidigare”, säger Mäkijärvi.

Apotti togs i bruk i dag på Mejlans tornsjukhus, Mejlans triangelsjukhus, Kliniken för cancersjukdomar, Haartmanska sjukhuset, Ögon-öronsjukhuset, Nya barnsjukhuset, Hud- och allergisjukhuset, Tölö sjukhus, Kirurgiska sjukhuset samt inom HUS verksamhet på Malms, Dals, Aurora och Hertonäs sjukhus.

”Vår personal har gjort ett fint arbete med Apotti och det känns bra att fortsätta med det här i morgon. Som helhet kan vi däremot bedöma detta först då vi återgår till vardagen och med det de större mängderna patienter och användare”, säger Mäkijärvi.

För mera information om övergången till Apotti: följ nyhetsflödet på vår webbplats www.hus.fi/apotti

För mera information:

Markku Mäkijärvi
HUS, chefsöverläkare
050 428 7660

Bakgrund:

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter under våren 2021. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa.

Inom HUS togs Apotti först i bruk på Pejas sjukhus i november 2018. I februari 2020 utvidgades användningen till Hyvinge, Lojo, Borgå och Västra Nylands sjukvårdsområden, samt inom HUCS sjukvårdsområde till Jorvs sjukhus och resultatenheterna för Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri. HUS Bilddiagnostik övergår till Apotti våren 2021.

Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab.

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.

HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme