Det utestående beloppet av företagslån nästan på samma nivå som för ett år sedan

Bankernas utlåning till icke-finansiella företag[1] har minskat med 1,7 miljarder euro från toppnoteringen vid utgången av maj 2020 (60,8 miljarder euro) och var 59,1 miljarder euro vid utgången av mars 2021. I mars ökade emellertid det utestående beloppet av företagslån ännu med 1,8 % jämfört med ett år tidigare. Under coronapandemin var tillväxten i utlåningen (14 %) som snabbast i maj 2020, varefter årstillväxten har mattats av betydligt.

Ökningen i det utestående beloppet av företagslån har mattats av särskilt på grund av minskade utbetalningar. Under det första kvartalet 2021 var utbetalningarna av nya företagslån 42 % mindre än under motsvarande tid ett år tidigare, då utbetalningarna var exceptionellt stora i januari och mars. I mars 2021 utbetalades nya företagslån för 1,4 miljarder euro och genomsnittsräntan var 2,01 %. Enligt uppföljningsenkäten om bankernas kreditgivning uppskattades efterfrågan på företagslån ha minskat under det första kvartalet 2021 närmast till följd av nedgången i de fasta investeringarna.

Nedskrivningarna och kreditförlusterna relaterade till företagslån har trots coronapandemin som helhet varit obetydliga. Det förekommer emellertid skillnader mellan branscherna. Exempelvis har det inom de branscher som drabbats hårt av coronapandemin, såsom inkvarterings- och förplägnadsverksamhet samt inom konst-, underhållnings- och rekreationsbranschen, bokförts mer nedskrivningar och kreditförluster i förhållande till lånestocken än i genomsnitt.

Osäkerheten och beredskapen har också återspeglats i en snabb ökning av inlåningen från företag. Under det senaste året har inlåningen ökat med inemot 5 miljarder euro. Vid utgången av mars 2021 uppgick företagens inlåning i banker med verksamhet i Finland till 44,3 miljarder euro. Genomsnittsräntan på inlåningen var –0,08 % i mars.

Utlåning

De finländska hushållen lyfte i mars 2021 nya bostadslån för 2,1 miljarder euro, vilket är 360 miljoner euro mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid slutet av mars 2021 till 103,6 miljarder euro och årsökningen var 3,8 %. Av utlåningen till hushåll utöver bostadslån bestod 16,5 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,4 miljarder euro av övriga lån vid utgången av mars.

Bostadsbolagen lyfte i mars nya lån[2] för 450 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya utbetalda bostadsbolagslån sjönk från februari och var 1,26 % i mars. Det utestående beloppet av lån till bostadsbolag uppgick vid slutet av mars till 37,6 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 104,8 miljarder euro vid slutet av mars 2021 och genomsnittsräntan var 0,05 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 94,8 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 3,4 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i mars nya tidsbundna inlåningsavtal för 70 miljoner euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var i mars 0,22 %.

Statistik över investeringsbostadslån publiceras för första gången i morgon den 4 maj i en artikel som utkommer i publikationen Euro & talous (Stabilitetsrapport, på finska).

Slopandet av non-recourse factoring (köp av kundfordringar) från företagslånens volymer och genomsnittsräntor från och med mars 2014 sänkte genomsnittsräntorna på företagslån och minskade mängden nya lån.

Närmare upplysningar lämnas av

Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395, e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi,

Anu Karhu, telefon 09 183 2228, e-post: anu.karhu(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 1.6.2021 kl. 10.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/.

[1] Exkl. bostadsbolag.

[2] Exkl. konto- och kortkrediter.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Bolåneriskerna har ökat under coronapandemin4.5.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Finlands ekonomi har tagit mindre skada av coronapandemin än väntat, och pandemin har inte rubbat det finländska finanssystemets funktionsförmåga. Kraftig penning- och finanspolitisk stimulans, bankernas flexibla återbetalningsvillkor, direkta företagsstöd och lättnader i makrotillsynskrav och övriga regler för banker har hjälpt hushåll och företag. Den långvariga ökningen i hushållens skuldsättning riskerar dock att försvaga Finlands förmåga att klara framtida ekonomiska kriser. Bostadsutlåningen har tagit fart sedan sommaren 2020 och ökat hushållens sammantagna skuldbörda. Långa bostadslån lyfts i dag mer än någonsin tidigare och av nya bostadslån beviljas en allt större del människor med stora skulder i förhållande till sina inkomster. Den genomsnittliga storleken av nya bostadslån har också ökat. ”Finländarnas växande skuldsättning och särskilt den allt vanligare förekomsten av långa bostadslån är oroväckande med tanke på den finansiella stabiliteten”, säger vice ordföranden i Finl

Risks relating to housing loans have grown during the COVID-19 pandemic4.5.2021 11:00:00 EEST | Press release

The Finnish economy has come through the COVID-19 pandemic with less damage than expected. The pandemic hasn’t shaken the functioning of Finland’s financial system. The strong monetary and fiscal policy stimulus, the flexibility granted by the banks in the servicing of loans, direct business subsidies and the relaxation of macroprudential requirements and other banking regulations have all helped households and businesses. The persistent indebtedness of Finnish households does, however, threaten to weaken Finland’s ability to cope with future economic crises. Housing mortgage lending has picked up since summer 2020 and the household debt burden has continued to accumulate. Housing loans of long maturity are being taken out more than ever, and a greater proportion of new housing loans have been granted to people with a high level of debt relative to their income. The average size of new housing loans has also grown. ‘From the perspective of financial stability, Finns’ increased indebted