Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto lisää asiakaspalveluhenkilökuntaansa ja jatkaa palvelujensa digitalisoimista

Jaa
Eduskunnan 23.6.2021 hyväksymässä vuoden 2021 kolmannessa lisätalousarviossa on osoitettu Digi- ja väestötietovirastolle (DVV) 2,1 miljoonan euron lisämääräraha asiakaspalvelun käsittelyaikojen lyhentämiseen sekä covid-19-pandemiasta aiheutuvien tulojen vähennyksen kattamiseen.

”Tämä lisämääräraha auttaa meitä purkamaan akuuttia ruuhkaa erityisesti holhoustoimen määräämis- ja lupapalveluissa. Kohdennamme määrärahan täysimääräisesti lisähenkilöstön palkkaamiseen, mikä covid-19-pandemian aiheuttaman rahoitusvajeen takia olisi muutoin ollut mahdotonta”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.

Merkittävä lisäys asiakaspalveluhenkilökuntaan

Digi- ja väestötietovirastoon yhdistyi vuoden 2020 alussa alueellisesti toimineet yhdeksän maistraattia, Maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö sekä Väestörekisterikeskus.

Yhdistymisen tavoite, eli toimintatapojen muuttaminen valtakunnallisesti yhdenmukaisiksi, toteutui. Paperiprosessien siirtäminen valtakunnallisiin työjonoihin edellyttää kuitenkin vielä jonkin aikaa saapuvien asiakirjojen skannaamista, mikä puolestaan on lisännyt käsittelyyn käytettyä työaikaa ja hidastanut asiakaspalvelua. Tästä syystä joissakin palveluissa käsittelyajat ovat pidentyneet lukuisista toimenpiteistä huolimatta.

DVV on nyt käynnistänyt noin 40 määräaikaisen virkamiehen palkkaamisen vuodeksi. Tähän liittyvät sisäiset järjestelyt ja rekrytoinnit toteutetaan kesän ja alkusyksyn aikana. Virasto kohdistaa lisäresurssit holhoustoimeen, ulkomaalaisten rekisteröintiin sekä vanhan Katso-palvelun korvaamiseen Suomi.fi-valtuuksilla. Tavoitteena on lyhentää merkittävästi näiden ruuhkautuneiden palvelujen käsittelyaikoja kesään 2022 mennessä. Lisäksi virasto pyrkii tunnistamaan ja ratkaisemaan entistä paremmin kiireellistä käsittelyä vaativat asiat.

Palveluiden digitalisointia viedään eteenpäin

DVV:n tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen. Tämä työ on käynnissä, mutta tulee nykyisillä resursseilla viemään vielä vuosia. Uusia ratkaisuja otetaan jatkuvasti käyttöön sitä mukaa, kun ne valmistuvat. Esimerkkeinä digitalisoinneista ovat jo toteutettu yleisten edunvalvojien tilintarkastus ja syksyllä käyttöön otettava lupa-asioiden sähköinen käsittely.

Vaikka DVV pyrkii helpottamaan erityisesti holhoustoimen tilannetta nopeasti, virasto ei kuitenkaan tingi järjestelmien laadusta ja turvallisuudesta, kun kyse on arkaluontoistenkin tietojen käsittelystä. Turvallisuus ja luottamus ovat viraston kaiken toiminnan perusta.

”Meidän on kuitenkin jatkuvasti kehitettävä palveluitamme ja huomioitava palvelutarpeen muutokset, esimerkiksi väestön ikääntymisestä johtuva kysynnän kasvu. Viimeisen kymmenen vuoden aikana edunvalvontojen määrä on kasvanut 24 prosenttia, ja väestön ikääntymisen myötä kasvun odotetaan kiihtyvän. Tämän takia palvelujen digitalisoiminen on välttämätöntä. Digitalisoinnista huolimatta jokainen edunvalvonta on kuitenkin yksilöllinen ja vaatii myös tulevaisuudessa riittävän ja osaavan henkilöstön arvioimaan ja tekemään päätöksiä”, sanoo pääjohtaja Viskari.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot: Janne Viskari, pääjohtaja, Digi- ja väestötietovirasto


Soittopyynnöt pääjohtajalle: Thomas Hakala, johdon assistentti, Digi- ja väestötietovirasto, p. 0295 535 192, etunimi.sukunimi@dvv.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote

Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.

The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release

The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.

Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye