Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietoviraston panostukset käsittelyaikojen lyhentämiseen ovat tuottaneet tulosta - Samalla kysynnän kasvu huolestuttaa

Jaa

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on onnistunut heinäkuussa 2021 saadun lisämäärärahan turvin purkamaan palveluissaan syntynyttä käsittelyaikojen pitkittymistä. DVV on saanut alkusyksyn aikana päätökseen 40 määräaikaisen lisähenkilön rekrytoinnit ja heidän perehdytyksensä. Lisähenkilöstön työpanos on näkynyt jo marraskuussa työjonojen lyhentymisenä.

Digi- ja väestötietovirasto sai tämän vuoden heinäkuussa 2,1 miljoonan euron lisämäärärahanasiakaspalvelun käsittelyaikojen lyhentämiseen sekä covid-19-pandemiasta aiheutuvien tulojen vähennyksen kattamiseen. Määräraha kohdennettiin kokonaisuudessaan asiakaspalveluhenkilökunnan palkkaamiseen vuoden määräajaksi. Suurin osa lisähenkilöstöstä sijoitettiin holhoustoimen määräämis- ja lupapalveluihin. Työjonot eivät kuitenkaan kaikissa palveluissa lyhene nopeasti, holhoustoimeen kohdistuneen lisääntyneen kysynnän takia. Lisähenkilöstön panos käsittelyaikojen lyhentämiseksi jatkuu kesään 2022 saakka.

Pitkällä aikavälillä edunvalvonnan asiankäsittelyn täydellinen sähköistäminen ja palvelujen digitalisoiminen sekä sähköisten asiointimahdollisuuksien kehittäminen on tehokkain tapa lyhentää merkittävästi käsittelyaikoja. Tämä vaatii kuitenkin lisärahoitusta ja säädösmuutoksia.

Panostusten tulokset alkavat näkyä

Lisäresurssien lisäksi DVV on tehostanut toimintaansa organisoimalla holhoustoimen uusiin palvelukokonaisuuksiin. Näin on varmistettu asiakkaille yhdenmukaisempi palvelu ja mahdollistettu henkilökunnan siirtäminen joustavasti eri tehtävien välillä.

Näiden toimenpiteiden yhteisvaikutuksesta on esimerkiksi kauppaluvissa saatu kertyneet työjonot purettua jo syyskuun alussa. Myös holhoustoimen määräämisten käsittelyajat ovat lyhentyneet noin 200 päivästä noin 150 päivään.

DVV:n tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen, sillä käsittelyaikojen pysyvä lyhentäminen vaatii palvelujen sähköistämisen. Esimerkiksi yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen sähköistäminen nopeutti käsittelyaikoja merkittävästi.

”Lisähenkilöt tulivat todella tarpeeseen. Vaikka olemme onnistuneet lisäämään toiminnan tehokkuutta, kaikki työjonot eivät silti ole lyhentyneet. Edunvalvonnan palvelujen jatkuvasti kasvava kysyntä on kumonnut oman toiminnan tehostamisesta saatua hyötyä. Ilman palvelujen digitalisoimista, kysynnän kasvuun on mahdotonta vastata”, sanoo ylijohtaja Aino Jalonen.

On syytä myös huomioida, että käsittelyaikojen viiveitä lisäävät myös esimerkiksi käräjäoikeuksien käsittelyajat, erilaisten lausuntojen toimitusajat ja se, että hakemuksiin joudutaan usein pyytämään täydennyksiä. Tästä syystä DVV ilmoittamissa keskimääräisissä käsittelyajoissa voi olla suuriakin vaihteluja.

DVV:n palveluiden käsittelyajat löytyvät täältä: https://dvv.fi/-/henkiloasiakkaiden-asiakaspalvelun-kasittelyajat

Jatkuva kysynnän kasvu syö saavutettua tehokkuutta

Edunvalvontaan liittyvien palvelujen tarpeen odotetaan tulevina vuosina ja vuosikymmeninä kasvavan erittäin voimakkaasti. Väestön ikääntyminen näkyy edunvalvontatapausten määrässä, joka on kasvanut vuosittain noin viisi prosenttia 2000-luvun ajan.

”Olemme huolestuneena panneet merkille ennusteen, joka näyttää edunvalvonnan tarpeen jatkuvan kasvun. Tämä vaatii meiltä merkittävää panostusta palveluidemme sähköistämiseen. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä: Mielestäni olisi tarpeen tarkastella myös edunvalvonnan lainsäädännön toimivuutta. Jokainen meistä voi toki itsekin vaikuttaa asioidensa hoitamiseen tekemällä edunvalvontavaltuutuksen”, sanoo Aino Jalonen.

Edunvalvontavaltakirjalla voi lyhentää käsittelyaikaa

Laatimalla edunvalvontavaltuutuksen voi lyhentää merkittävästi asiansa käsittelyaikaa. Edunvalvontavaltuutus on edunvalvontaa joustavampi ja kevyempi tapa järjestää asioiden hoito. Edunvalvontavaltuutuksella henkilö voi itse etukäteen järjestää asioidensa hoidon sen varalta, että hän tulee myöhemmin kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan. Edunvalvontavaltakirjassa henkilö nimeää oman luottohenkilönsä hoitamaan asioitaan.

Lisätietoja edunvalvontavaltuutuksesta: https://dvv.fi/edunvalvontavaltuutus

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Aino Jalonen, p. 0295 535 335, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi

Kuvat

Voimassa olevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste.
Voimassa olevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Tuhansilta organisaatioilta puuttuu yhä sähköisessä asioinnissa tarvittavat Suomi.fi-valtuudet – Valtuudet saa kuntoon aiempaa helpommin ja nopeammin27.1.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Suomi.fi-valtuudet korvasi Katso-tunnistuksen viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa viime vuonna. Kuitenkin edelleen tuhansilta yrityksiltä, yhdistyksiltä ja muilta yhteisöiltä puuttuu yhä Suomi.fi-valtuudet. Suomi.fi-valtuuksiin on syksyllä kehitetty monta ominaisuutta, jotka tekevät valtuuttamisesta nyt aiempaa helpompaa.

Kainuun terveysasemilla voi antaa luottohenkilölleen valtuuden asioida puolestaan terveys-, sosiaali- ja apteekkiasioissa – tavoitteena valtakunnallinen toimintamalli21.1.2022 12:37:37 EET | Tiedote

Kainuussa aloitetaan puolesta-asioinnin mallin kokeilu henkilöille, joilla ei ole sähköisiä tunnistautumisvälineitä. Valtuuden voi tehdä 1. maaliskuuta alkaen Kainuun soten terveysasemilla, jossa se rekisteröidään Suomi.fi-valtuuksiin. Kokeilun toteuttavat Kainuun sote ja Digi- ja väestötietovirasto. Tavoitteena on valtakunnallinen toimintamalli, jolla voidaan tarjota myös digitaidottomille henkilöille mahdollisuus valtuuttaa luottohenkilöitään asioimaan puolestaan sähköisissä asiointipalveluissa.

Once again, over 50,000 Finns will receive this year a special greetings card18.1.2022 08:00:00 EET | Press release

Perhaps Finland’s most anticipated postcard will be delivered to the homes of tens of thousands of citizens in January 2022, when young people born in 2004 will be congratulated on their 18th birthday. In this joint message from the authorities and public administration organisations, people who are reaching adulthood receive congratulations and a reminder of how their civil rights and obligations are increasing.

Confusing digital service increases the need for digital support: new recommendations encourage investments in quality10.12.2021 07:00:00 EET | Press release

A high-quality digital service is easy to use, and digital support is also available for using it. Using a confusing digital service, on the other hand, is not easy even to someone with digital skills. The recommendations published today by the Digital and Population Data Services Agency encourage investments also in the quality of digital services and digital support for businesses and communities.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme