Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietoviraston panostukset käsittelyaikojen lyhentämiseen ovat tuottaneet tulosta - Samalla kysynnän kasvu huolestuttaa

Jaa

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on onnistunut heinäkuussa 2021 saadun lisämäärärahan turvin purkamaan palveluissaan syntynyttä käsittelyaikojen pitkittymistä. DVV on saanut alkusyksyn aikana päätökseen 40 määräaikaisen lisähenkilön rekrytoinnit ja heidän perehdytyksensä. Lisähenkilöstön työpanos on näkynyt jo marraskuussa työjonojen lyhentymisenä.

Digi- ja väestötietovirasto sai tämän vuoden heinäkuussa 2,1 miljoonan euron lisämäärärahanasiakaspalvelun käsittelyaikojen lyhentämiseen sekä covid-19-pandemiasta aiheutuvien tulojen vähennyksen kattamiseen. Määräraha kohdennettiin kokonaisuudessaan asiakaspalveluhenkilökunnan palkkaamiseen vuoden määräajaksi. Suurin osa lisähenkilöstöstä sijoitettiin holhoustoimen määräämis- ja lupapalveluihin. Työjonot eivät kuitenkaan kaikissa palveluissa lyhene nopeasti, holhoustoimeen kohdistuneen lisääntyneen kysynnän takia. Lisähenkilöstön panos käsittelyaikojen lyhentämiseksi jatkuu kesään 2022 saakka.

Pitkällä aikavälillä edunvalvonnan asiankäsittelyn täydellinen sähköistäminen ja palvelujen digitalisoiminen sekä sähköisten asiointimahdollisuuksien kehittäminen on tehokkain tapa lyhentää merkittävästi käsittelyaikoja. Tämä vaatii kuitenkin lisärahoitusta ja säädösmuutoksia.

Panostusten tulokset alkavat näkyä

Lisäresurssien lisäksi DVV on tehostanut toimintaansa organisoimalla holhoustoimen uusiin palvelukokonaisuuksiin. Näin on varmistettu asiakkaille yhdenmukaisempi palvelu ja mahdollistettu henkilökunnan siirtäminen joustavasti eri tehtävien välillä.

Näiden toimenpiteiden yhteisvaikutuksesta on esimerkiksi kauppaluvissa saatu kertyneet työjonot purettua jo syyskuun alussa. Myös holhoustoimen määräämisten käsittelyajat ovat lyhentyneet noin 200 päivästä noin 150 päivään.

DVV:n tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen, sillä käsittelyaikojen pysyvä lyhentäminen vaatii palvelujen sähköistämisen. Esimerkiksi yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen sähköistäminen nopeutti käsittelyaikoja merkittävästi.

”Lisähenkilöt tulivat todella tarpeeseen. Vaikka olemme onnistuneet lisäämään toiminnan tehokkuutta, kaikki työjonot eivät silti ole lyhentyneet. Edunvalvonnan palvelujen jatkuvasti kasvava kysyntä on kumonnut oman toiminnan tehostamisesta saatua hyötyä. Ilman palvelujen digitalisoimista, kysynnän kasvuun on mahdotonta vastata”, sanoo ylijohtaja Aino Jalonen.

On syytä myös huomioida, että käsittelyaikojen viiveitä lisäävät myös esimerkiksi käräjäoikeuksien käsittelyajat, erilaisten lausuntojen toimitusajat ja se, että hakemuksiin joudutaan usein pyytämään täydennyksiä. Tästä syystä DVV ilmoittamissa keskimääräisissä käsittelyajoissa voi olla suuriakin vaihteluja.

DVV:n palveluiden käsittelyajat löytyvät täältä: https://dvv.fi/-/henkiloasiakkaiden-asiakaspalvelun-kasittelyajat

Jatkuva kysynnän kasvu syö saavutettua tehokkuutta

Edunvalvontaan liittyvien palvelujen tarpeen odotetaan tulevina vuosina ja vuosikymmeninä kasvavan erittäin voimakkaasti. Väestön ikääntyminen näkyy edunvalvontatapausten määrässä, joka on kasvanut vuosittain noin viisi prosenttia 2000-luvun ajan.

”Olemme huolestuneena panneet merkille ennusteen, joka näyttää edunvalvonnan tarpeen jatkuvan kasvun. Tämä vaatii meiltä merkittävää panostusta palveluidemme sähköistämiseen. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä: Mielestäni olisi tarpeen tarkastella myös edunvalvonnan lainsäädännön toimivuutta. Jokainen meistä voi toki itsekin vaikuttaa asioidensa hoitamiseen tekemällä edunvalvontavaltuutuksen”, sanoo Aino Jalonen.

Edunvalvontavaltakirjalla voi lyhentää käsittelyaikaa

Laatimalla edunvalvontavaltuutuksen voi lyhentää merkittävästi asiansa käsittelyaikaa. Edunvalvontavaltuutus on edunvalvontaa joustavampi ja kevyempi tapa järjestää asioiden hoito. Edunvalvontavaltuutuksella henkilö voi itse etukäteen järjestää asioidensa hoidon sen varalta, että hän tulee myöhemmin kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan. Edunvalvontavaltakirjassa henkilö nimeää oman luottohenkilönsä hoitamaan asioitaan.

Lisätietoja edunvalvontavaltuutuksesta: https://dvv.fi/edunvalvontavaltuutus

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Aino Jalonen, p. 0295 535 335, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi

Kuvat

Voimassa olevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste.
Voimassa olevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) satsar på kundservice och utvecklande av digitala tjänster29.6.2022 10:38:36 EEST | Tiedote

Samhällsförändringarna ökar ständigt efterfrågan på tjänster hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dessutom håller man på att digitalisera ämbetsverkets egna tjänster och ärendehantering. Därför har ämbetsverkets kundservice behövt förstärkning. Man svarar på det ökade servicebehovet genom att utveckla digitala tjänster, som allt fler redan gärna använder.

Digi- ja väestötietovirasto panostaa asiakaspalveluun ja digitaalisten palvelujen kehittämiseen28.6.2022 12:35:17 EEST | Tiedote

Yhteiskunnalliset muutokset kasvattavat jatkuvasti Digi- ja väestötietoviraston palvelujen kysyntää. Lisäksi työn alla on viraston omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen. Näistä syistä viraston asiakaspalvelu on tarvinnut vahvistusta. Palvelutarpeen kasvuun vastataan kehittämällä myös kansalaisille digitaalisia palveluja, joita yhä useampi jo mielellään käyttää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme