Digikoulut auttavat pk-yrityksiä siirtymään digiaikaan

Pienet ja keskisuuret yritykset ovat jääneet jälkeen digitalisaatiossa. Siksi pk-yrityksille tarkoitetut Yrittäjän digikoulut siirtävät Suomea digiaikaan keväällä 2018.

Yrittäjän digikoulukiertue tuo digitalisaation yrittäjän luo erittäin käytännönläheisesti ja rohkaisevilla esimerkeillä valaistuna. Digikouluja järjestetään ympäri Suomen ja ne ovat täysin maksuttomia pk-yrittäjille ja -yrityksille.

- Digikoulut järjestetään vuonna 2018 yhdessä kumppaneidemme kanssa. Kumppanimme vuoden 2018 digikoulussa ovat Elisa, Holvi, Fennia ja Elo, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoo.

Pk-yritykset jääneet jälkeen digitalisaatiossa

Digiherätykselle on Suomessa kova tarve. Viime keväänä tehty Googlen ja Suomen Yrittäjien selvitys paljasti, että suomalaiset pk-yritykset ovat jääneet jälkeen digitaalisessa kehityksessä. Suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä hieman yli kolmanneksella ei ole edes verkkopresenssiä eli yrityksellä ei esimerkiksi ole kotisivua.

Toukokuussa 2017 tehdyssä selvityksessä oli mukana lähes 67 700 yritystä, jotka työllistävät 1 - 249 henkeä ja joiden liikevaihto on yli 30 000 euroa vuodessa.

Digi tuo kasvua

Digitalisaatio tuo tutkitusti kasvua, joka korostuu laaja-alaisimmin toimintaansa ja palveluitaan digitalisoineissa yrityksissä. Elokuussa 2017 tehdyssä Elisan ja Yrittäjien kyselytutkimuksessa yritykset arvioivat, että vajaa 20 prosenttia niiden kasvusta tulee digitalisaation kautta. Tämä lukema on huomattavasti korkeampi niiden joukossa, jotka ovat digitalisoineet toimintaansa laajasti tai joiden palvelut perustuvat digitaalisuuteen. Tähän tutkimukseen vastasi 594 suomalaista pk-yrittäjää

Digikouluissa kuullaan jokaisella paikkakunnalla paikallisen yrittäjän tarina siitä, miten kyseinen yrittäjä on vienyt yrityksensä digiaikaan. Tämän jälkeen yrittäjät voivat osallistua kahteen käytännönläheiseen työpajaan. Työpajojen teemat ovat Kyberturvallisuus kuntoon, Palvelut ja tiedot pilveen ja Taloushallinto digiaikaan.

Viime vuonna Yrittäjän digikoulu kiersi noin 15 paikkakunnalla yhteistyössä Reboot Finland -hankkeen kanssa. Reboot Finland on työ- ja elinkeinoministeriön ja Business Finlandin hanke, joka uudistaa Suomea digiaikaan useilla eri toimenpiteillä.

Lisää tietoa digikouluista ja kiertuepaikkakunnista: www.yrittajat.fi/digikoulu

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.