Digikoulut auttavat pk-yrityksiä siirtymään digiaikaan

Pienet ja keskisuuret yritykset ovat jääneet jälkeen digitalisaatiossa. Siksi pk-yrityksille tarkoitetut Yrittäjän digikoulut siirtävät Suomea digiaikaan keväällä 2018.

Yrittäjän digikoulukiertue tuo digitalisaation yrittäjän luo erittäin käytännönläheisesti ja rohkaisevilla esimerkeillä valaistuna. Digikouluja järjestetään ympäri Suomen ja ne ovat täysin maksuttomia pk-yrittäjille ja -yrityksille.

- Digikoulut järjestetään vuonna 2018 yhdessä kumppaneidemme kanssa. Kumppanimme vuoden 2018 digikoulussa ovat Elisa, Holvi, Fennia ja Elo, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoo.

Pk-yritykset jääneet jälkeen digitalisaatiossa

Digiherätykselle on Suomessa kova tarve. Viime keväänä tehty Googlen ja Suomen Yrittäjien selvitys paljasti, että suomalaiset pk-yritykset ovat jääneet jälkeen digitaalisessa kehityksessä. Suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä hieman yli kolmanneksella ei ole edes verkkopresenssiä eli yrityksellä ei esimerkiksi ole kotisivua.

Toukokuussa 2017 tehdyssä selvityksessä oli mukana lähes 67 700 yritystä, jotka työllistävät 1 - 249 henkeä ja joiden liikevaihto on yli 30 000 euroa vuodessa.

Digi tuo kasvua

Digitalisaatio tuo tutkitusti kasvua, joka korostuu laaja-alaisimmin toimintaansa ja palveluitaan digitalisoineissa yrityksissä. Elokuussa 2017 tehdyssä Elisan ja Yrittäjien kyselytutkimuksessa yritykset arvioivat, että vajaa 20 prosenttia niiden kasvusta tulee digitalisaation kautta. Tämä lukema on huomattavasti korkeampi niiden joukossa, jotka ovat digitalisoineet toimintaansa laajasti tai joiden palvelut perustuvat digitaalisuuteen. Tähän tutkimukseen vastasi 594 suomalaista pk-yrittäjää

Digikouluissa kuullaan jokaisella paikkakunnalla paikallisen yrittäjän tarina siitä, miten kyseinen yrittäjä on vienyt yrityksensä digiaikaan. Tämän jälkeen yrittäjät voivat osallistua kahteen käytännönläheiseen työpajaan. Työpajojen teemat ovat Kyberturvallisuus kuntoon, Palvelut ja tiedot pilveen ja Taloushallinto digiaikaan.

Viime vuonna Yrittäjän digikoulu kiersi noin 15 paikkakunnalla yhteistyössä Reboot Finland -hankkeen kanssa. Reboot Finland on työ- ja elinkeinoministeriön ja Business Finlandin hanke, joka uudistaa Suomea digiaikaan useilla eri toimenpiteillä.

Lisää tietoa digikouluista ja kiertuepaikkakunnista: www.yrittajat.fi/digikoulu

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät kiertää vaalibussilla ympäri Suomen: Yksinyrittäjien asemaa kannattaa parantaa 18.2.2019 14:00:00Tiedote

Yksinyrittäjyyden yleistyminen on työelämässä 2000-luvun merkittävin trendi. - Moni yrittäjä nimenomaan haluaa tehdä töitä itsenäisesti. Moni kuitenkin kituuttaa todella pienillä tuloilla. Siksi yksinyrittäjien asemaa pitää parantaa, Suomen Yrittäjien kenttäjohtaja Mari Kokko sanoi Rovaniemellä, josta Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -bussikiertue tänään starttaa.

Vuoden parhaat yrittäjäyhdistykset palkittiin2.2.2019 08:41:00Tiedote

Heinäveden Yrittäjät, Iitin Yrittäjät, Liedon Yrittäjät ja Kuopion Yrittäjät palkittiin Suomen Yrittäjien vuoden 2018 parhaina paikallisyhdistyksinä. Vuoden 2018 toimialajärjestö on Suomen Kiinteistövälittäjät SKVL ry. Lisäksi palkittiin Raahen Yrittäjät Vuoden tekijänä, Kauhajoen Yrittäjät Vuoden vaikuttajana ja Jyvässeudun Yrittäjät Vuoden viestijänä. Satakunnan Yrittäjät on Elon ja Fennian valinta parhaaksi aluejärjestöyhteistyökumppaniksi.