Suomen Liiketoimintapalvelu OySuomen Liiketoimintapalvelu Oy

Digiloikka yksinäisyyteen yllätti järjestöpäättäjät

Järjestöjen toimintaympäristö muuttui merkittävästi koronapandemian myötä, osoittaa tuore selvitys. Huomattavin vaikutus oli äkillinen hyppäys digitaaliseen palvelumaailmaan. Loikka digiympäristöön yllätti ketteryydellään. Siirtyminen pitkäaikaiseen etätyöhön tapahtui vailla varoitusaikaa, mutta järjestöjen toimintakyky pysyi hyvin yllä. Etäjohtaminen alkoi sujua, vaikka toiminnanjohtajat kertoivat tuntevansa ajoittain turhautumista ja yksinäisyyttä.

Koronatilanteella on paljon tai jonkin verran vaikutusta järjestön toimintaan arvioi 78% vastaajista. Etätöiden arvioidaan jäävän pysyväksi käytännöksi. Ketteryydestä huolimatta digiloikka edellytti muutoksia johtamiseen, vuorovaikutus- ja toimintatapoihin. Muutoksen alkuvaiheessa erot henkilöstön osaamistasossa olivat suuria.

”Koronasta johtuen etätyön määrä kasvaa ja (järjestö)palveluiden siirtäminen digitaalisiksi kiihtyy. Tämä tarkoittaa, että kaikkien tulee uutena osaamisalueena hallita uusia digitaalisia sovelluksia ja toimintatapoja niissä”, kirjoittaa anonyymi toiminnanjohtaja N.N. kyselyn avoimessa vastauksessa.

Koronatilanne viimeistään teki työn murroksesta todellisuutta. Perinteiset työntekijätaidot eivät yksin riitä. Muuttunut työympäristö nosti esiin ihmisten eroavaisuudet taidoissa sekä sopeutumisessa. Jatkossa ratkaisevaa ei ole pelkästään työtehtävän osaaminen vaan uuden omaksuminen ja sopeutumiskyky.

Toiminnanjohtaja pelkää kiristyvää rahoitustilannetta

Toiminnanjohtajat pitävät järjestöjen rahoitustilannetta suurimpana uhkana. Keskimäärin järjestö saa rahoitusta 3-4 lähteestä. Järjestöissä ennakoidaan omien liiketoimintamahdollisuuksien heikkenemistä sekä jäsenmaksujen vähenemistä. Yritysyhteistyö nähdään mahdollisena rahoituskanavana, mutta vain 24% vastaajista kertoi siihen löytyvän valmiin toimintamallin. Koronavuosi toi myös odottamattomia tulosäästöjä. Järjestöt peruuttivat tapahtumia ja muitakin jäsenpalveluja leikattiin yllättäen. Vastaushetkellä vain 10% vastaajista arvioi, että irtisanomisia tai lomautuksia on odotettavissa.

Järjestöpäättäjät suhtautuivat koronavuoden tuomiin muutoksiin pääsääntöisesti ratkaisukeskeisesti, mutta olivat odottavalla kannalla konkretian suhteen. Järjestöjen kyky sopeutua on hyvä ja haastavat tilanteet nähdään mahdollisuutena kehittyä yhä paremmaksi, toteaa toimitusjohtaja Anu Turkia Liiketoimintapalvelusta.

------

JärjestöKompassi on kartoitus, jolla selvitettiin suomalaisten järjestöjen toimintaympäristöä koronatilanteen aikana. Kyselyyn ja haastatteluihin vastasi noin 70 järjestöpäättäjää valtakunnallisesti. Kysely toteutettiin syys-lokakuussa 2020. Kyselyn ja raportin toteutti Suomen Liiketoimintapalvelu Oy.

Suomen Liiketoimintapalvelu Oy

Anu Turkia, toimitusjohtaja
puh. 050 550 5197, anu.turkia@liiketoimintapalvelu.fi

Henna Peltola, järjestöpalvelut
puh. 050 529 3026, henna.peltola@liiketoimintapalvelu.fi

Suomen Liiketoimintapalvelu Oy
Pasilankatu 2

Suomen Liiketoimintapalvelu Oy on vuodesta 2014 tehnyt myyntiin, markkinointiin, johtamiseen ja organisaatioiden kehittämiseen keskittyviä asiantuntijatehtäviä. Yritys on erikoistunut järjestöpalveluihin ja järjestön toiminnan kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi