Digiopastuspaikat nyt Suomen kartalla

Tänään on avattu Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnan laatima karttasovellus, josta löytyvät kaikki senioreille suunnatut digiopastusta tarjoavat opastuspaikat Utsjoelta Hankoon.

Digiopastukselle on suuri tarve.

Sähköisten palvelujen lisääntyessä kasvaa digiopastuksen merkitys. Opastusta on järjestetty usealla paikkakunnalla jo pitkään, mutta koko Suomen kattavaa tietoa opastuspaikoista ei ole ollut olemassa. Siksi Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta päätti tehdä selvityksen, jonka tavoitteena oli saada senioreille suunnatut avoimet opastuspaikat kartalle. Opastuspaikkakartoitus auttaa myös suuntaamaan uusien opastuspisteiden perustamista niille paikkakunnille, joilla opastusta ei vielä ole.

-Opastustoiminnasta tiedottaminen on haasteellista, kun opastusta tarvitsevat henkilöt eivät vielä osaa käyttää netistä löytyviä palveluja. Halusimme kuitenkin tehdä karttasovelluksen, josta omaiset ja lähimmäiset löytävät opastuspaikkoja omille läheisilleen. Tällä hetkellä kartalta löytyy lähes 300 opastuspistettä 140 kunnassa. Opastuspaikkatiedoista hyötyvät myös viranomaiset ja muut ikääntyneiden ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa olevat henkilöt, jotka työssään voivat ohjata ikääntyneen asiakkaansa opastuksen pariin, jos tuntuu, että digiopastuksesta olisi hänelle hyötyä, kertoo Liisa Tiainen Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnasta.

SeniorSurf-toiminnan valtakunnallisessa kyselyssä haettiin vastauksia kysymyksiin, mistä ikääntynyt ihminen saa opastusta, kuka sitä järjestää ja millaista opastusta on tarjolla? Opastuspaikat löytyvät nyt kaikille avoimesta karttasovelluksesta osoitteesta seniorsurf.fi

Arvioinnin tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa opastustoiminnasta ja siten antaa eväitä opastustoiminnan ja SeniorSurf-toiminnan kehittämiseen. Sähköisenä kyselynä toteutetun selvityksen tulokset ja arviointi on koottu julkaisuun SeniorSurf - Kartoitus ja arviointi ikääntyneille ihmisille järjestettävästä tietokoneopastustoiminnasta.

SeniorSurf rohkaisee ikääntyneitä ihmisiä tarttumaan digilaitteisiin

Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta parantaa ikääntyneiden ihmisten itsenäisen suoriutumisen edellytyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

SeniorSurf-toiminta tukee nettiopastustoimintaa valtakunnallisesti, rohkaisee ikääntyneitä ihmisiä tietotekniikan pariin ja auttaa organisaatioita ja yhteisöjä nettiopastustoiminnassa. Lisäksi se tuottaa aineistoa opastuksen tueksi. Materiaalia tuotetaan sekä opastajien että opastettavien käyttöön. Ikääntyneiden ihmisten asemaa digitalisoituvassa yhteiskunnassa parannetaan vaikuttamalla päättäjiin ja sähköisten palvelujen tuottajiin siinä, että ikääntyneiden tarpeet käyttäjinä otetaan huomioon jo palveluja kehitettäessä.

Valtakunnallinen toiminta pohjautuu yhteistyöhön ja vahvaan verkostoon.

Karttasovellus ja kyselyn tulokset julkaistiin ma 11.12.2017 Vanhustyön keskusliitossa järjestetyssä yhteistyökumppaneiden tiedotustilaisuudessa.

Digiopastukselle on suuri tarve.
Ikääntyneiden digiopastuspaikat ovat nyt Suomen kartalla.

Vanhustyön keskusliitto

on runsaan 340 ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työskentelevän yhteisön keskusjärjestö. Jäsenyhteisöt tuottavat mm. palveluja sekä järjestävät monipuolista virkistys ja vapaa-ajan toimintaa iäkkäille ihmisille. Liiton jäseninä on myös valtakunnallisia eläkeläis- ja potilasjärjestöjä sekä tutkimusyhteisöjä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.