Digiosaamiselle on jatkuva tarve – Google tukee kouluttamista yhdessä SAK:n ja Työväen Sivistysliiton kanssa

Google, SAK ja Työväen Sivistysliitto (TSL) kouluttavat työntekijöille digitaitoja. Googlen hyväntekeväisyysorganisaatio Google.org lahjoittaa SkillPlus-koulutusohjelmaan 220 000 euroa. Tavoitteena on kouluttaa tuhat työntekijää kahden vuoden aikana.

SkillPlus-ohjelmassa opetetaan digitaalisia taitoja työntekijöille, joiden alaa uudet teknologiat muuttavat. Tällaisia aloja ovat muun muassa teollisuus-, palvelu-, rakennus- ja kuljetusalat. Lisäksi koulutusta suunnataan koronatilanteen vuoksi irtisanotuille ja lomautetuille.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan SAK haluaa Google-yhteistyön avulla tarjota ihmisille helposti saavutettavia mahdollisuuksia oppia digiajan työelämätaitoja heidän taustastaan tai elämäntilanteestaan riippumatta.

– SAK:n tuoreen työolobarometrin mukaan yli neljäsosa työntekijöistä kokee olevansa työssään enemmän tai vähemmän teknologian armoilla. Työntekijän riittävät digitaidot lisäävät työhön sitoutumista ja työssä jaksamista. Niillä on iso merkitys myös työntekijän työllistymiselle jatkossa.

Koulutusjaksot kestävät yhdestä neljään päivään ja niihin voi osallistua 12–20 työntekijää tai työtöntä. Koronatilanteen vuoksi valtaosa koulutuksista järjestetään verkossa. Osa jaksoista pyritään toteuttamaan lähiopetuksena työpaikoilla ja myöhemmin myös omatoimisina verkkokursseina.

– Koulutusjakso koostuu muutamasta moduulista, joiden aikana perehdytään esimerkiksi älylaitteisiin, sovelluksiin, pilvipalveluihin, tietoturvaan ja tekoälyyn. Myös sosiaalisen median ja työpaikan viestintäteknologian käytön opiskelu on noussut esille työntekijöiden tarpeita kartoitettaessa, SkillPlus-ohjelman projektipäällikkö Kim Katainen TSL:stä kertoo.

SkillPlus-ohjelman koulutukset ovat maksuttomia sekä työntekijöille että työnantajille. Koulutusjakson sisältö räätälöidään osallistujien tarpeiden mukaan. Ensimmäiset koulutukset on järjestetty Rakennusliitolle ja eri alojen luottamushenkilöille. Koulutusjaksoille pääsee mukaan yhteistyökumppaneiden ja ammattiliittojen kautta.

Googlen maajohtaja Antti Järvinen pitää SAK:ta ja TSL:ää luontevina yhteistyökumppaneina digitaalisten taitojen edistämiseksi Suomessa.

– Digitalisointi muuttaa kaikkia toimialoja, ja pandemian aikana kehitys on ollut entistä nopeampaa. Ymmärtämällä digitaalisten työkalujen merkityksen jokainen voi pysyä kehityksen mukana ja edistää omaa uraansa. Haluamme Googlella jakaa osaamistamme ja kokemuksiamme ja tukea suomalaisten pääsyä ulos pandemiasta.

Työntekijöiden digitaitoja edistävä ohjelma toteutetaan Suomen lisäksi Ruotsissa ja Tanskassa. Googlen lahjoituksen tekee yhtiön hyväntekeväisyysorganisaatio Google.org. Se tukee koulutuksia yhteensä noin miljoonalla euroa, josta Suomen osuus on 220 000 euroa.

Tämän vuoden alussa käynnistynyt SkillPlus-ohjelma on jatkoa vuonna 2019 käynnistyneelle kaksivuotiselle SAK:n, TSL:n ja Demos Helsingin toteuttamalle FutureFit-hankkeelle. Hankkeen aikana TSL koulutti noin 230 työntekijää eri puolella Suomea niin ikään Google.orgin rahoituksen turvin.

Lue lisää SkillPlus-ohjelmasta:
skillplus.fi

- SAK: Koulutus- ja työllisyysasioiden päällikkö Mikko Heinikoski, p. 040 564 7001, mikko.heinikoski@sak.fi
- TSL: Projektipäällikkö Kim Katainen, p. 045 250 7080, kim.katainen@tsl.fi
- Google Suomi: Marianne Gråsten, p. 0400 371531, marianne.grasten@vapamedia.fi

Google.org on vuonna 2005 perustettu Googlen voittoa tavoittelematon järjestö. Se tukea organisaatioita, jotka ratkovat yhteiskunnallisia ja ympäristöön liittyviä haasteita sekä organisaatioita, jotka edistävät laadukkaiden oppimateriaalien saatavuutta. Google.org jakaa vuosittain avustuksia 200 miljoonan dollarin edestä voittoa tavoittelemattomille järjestöille ja sosiaalisille yrityksille.

Regeringens planerade jobbsökningsmodell blev komplicerad och svår att förstå8.6.2021 09:08:18 EEST | Tiedote

Fackcentralen FFC kritiserar regeringens förslag till så kallad nordisk jobbsökningsmodell eftersom modellen är svår att förstå. Regeringens utkast till proposition slår detaljerat fast olika intervjuer och skyldigheter för arbetslösa att söka jobb. I stället för att införa en reglering på detaljnivå, borde man satsa på att ge arbetslösa individuell service, säger Alli Tiensuu som är arbetskraftspolitisk expert på FFC.

De förtroendevaldas ställning och kollektivavtalens täckning måste i sista hand tryggas genom lagstiftning20.5.2021 09:26:51 EEST | Tiedote

När situationen på arbetsmarknaden förändras måste de förtroendevalda personalrepresentanternas ställning stärkas genom lagstiftning, kräver FFC:s ordförande Jarkko Eloranta. Han anser att det är särskilt viktigt att se till att de fackligt förtroendevalda som arbetstagarna har valt, erkänns också vid de företag som inte hör till arbetsgivarförbundet i branschen, och att de förtroendevalda garanteras de rättigheter som de har enligt kollektivavtalet.