Digita avaa LoRaWAN-verkkonsa lähes 100 000 opiskelijalle Suomessa

Digita on valjastanut kotimaisen LoRaWAN-verkkonsa oppilaitosten ilmaiseen käyttöön ympäri Suomen. Tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessa on lähes 100 000 opiskelijalla mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Salossa, Vaasassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Kokkolassa ja Pohjois-Savon alueella.

”Kiinnostus on ollut suurta ja saamme koko ajan uusia yhteydenottoja oppilaitoksilta ympäri Suomen”, Digitan IoT-palveluiden myyntijohtaja Mika Flinck kertoo. ”Laajennamme yhteistyötä oppilaitosten kanssa talven mittaan. Tavoitteenamme on, että kaikilla halukkailla alan oppilaitoksilla olisi ensi vuonna mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessaan”, Flinck jatkaa.

Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu olivat ensimmäisiä oppilaitoksia, jotka lähtivät mukaan yhteistyöhön Digitan kanssa. ”Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on meneillään IoT:stä liiketoimintaa -projekti, jossa tarkastellaan uusia teknologioita, jotka liittyvät IoT-maailmaan. Projektissa yritetään luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia mukana oleville asiakasyrityksille, joita ovat Metsä Group, Valtra, Vapo, Etteplan, Jyväskylän kaupunki ja Ficonic Solutions”, informaatioteknologian tiedekunnan projektipäällikkö Riku Immonen Jyväskylän yliopistosta kertoo. LoRa-verkkoa on testattu syksyn aikana, ja on todettu, että teknologia toimii hyvin eli sensorinoodin lähettämät LoRa-viestit tulevat perille yliopiston tietokantaan, josta ne voidaan sitten lukea.

LoRa-verkon valtakunnallisuus on ehdoton vahvuus

Digitan LoRa-verkon ehdoton vahvuus on sen laaja kuuluvuus Suomen alueella, ja sama sovellus toimii joka paikassa ilman hankalaa järjestelmien yhteensovitusta. Tämä avaakin mahdollisuuden tehdä aivan uudenlaisia ketteriä sovelluksia yritysten toiminnan ollessa usein valtakunnallista.

”Esimerkkinä sovelluksista ovat erilaiset management-käyttöliittymät, joihin kerätään tietoja yrityksen eri puolilta Suomea sijaitsevista tuotantolaitoksista”, kertoo Immonen. ”IoT-sovellusten haasteena on yleisesti se, että mietitään liikaa vanhaa, eikä uskalleta maalata toimintatapoja riittävän perusteellisesti uusiksi, vaikka uudet teknologiat sen mahdollistaisivatkin”, toteaa Immonen.

LoRa-tukiasemia opiskelijoiden vapaaseen tutkimus- ja testauskäyttöön on tarjolla muun muassa tällä hetkellä seuraavissa oppilaitoksissa:

• Aalto yliopisto
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Jyväskylän yliopisto
  • Kokkolan Centria-ammattikorkeakoulu
  • Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
  • Kouvolan seudun ammattiopisto
  • Lappeenrannan teknillinen yliopisto
  • Savonia ammattikorkeakoulu
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Tampereen teknillisen yliopisto
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Vaasan yliopisto
  • Vaasan ammattikorkeakoulu (VAMK)

Lisäksi Digita on tarjonnut LoRaWAN-verkkonsa Salon IoT Parkin ja Espoon Keilaniemessä sijaitsevan IoT Pajan käyttöön, jossa pk-yritykset ja startupit voivat tehdä tuotekehitystä, mittausta ja testausta.

LoRaWAN-teknologia

LoRa (Long Range) –teknologia on esineiden internetiä vasta varten kehitetty teknologia, joka on saavuttanut jo maailmalla suuren suosion. Digita on yksi LoRa-teknologian edelläkävijöistä Suomessa ja oppilaitoksilla on mahdollisuus hyödyntää tarjolla olevaa Digitan koko maahan laajenevaa LoRaWAN-verkkoa.

LoRa-teknologiaa voidaan hyödyntää erilaisissa esineiden internetin (IoT:n) ratkaisuissa, joissa tarvitaan kustannustehokasta ja ilman ulkoisia virtalähteitä toimivaa tiedonsiirtoa. LoRaWAN-ratkaisut sopivat erityisesti pienten datamäärien lähettämiseen ja vastaanottamiseen joissa tiedon lähetysetäisyys voi olla useita kymmeniä kilometrejä riippuen maaston profiilista.

Lisätietoja:

Digita Oy, Mika Flinck, myyntijohtaja, IoT-palvelut, puh. +358 44 231 8030

Päivitys tiedotteeseen: Digitan antenni-tv-verkon lähetykset toimivat taas normaalisti20.7.2018 19:21Tiedote

Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla koko maassa ilmeni häiriöitä perjantaina 20.7. klo 18.32 alkaen. Häiriöitä oli myös kaupallisten radioiden lähetyksissä. TV- ja radiolähetykset ovat palautuneet normaaleiksi klo 19:40 lukuun ottamatta Tampereen alueen A-kanavanippua, jossa lähetetään muun muassa Ylen tv-kanavat. Lisäksi kaapelioperaattori- ja IPTV-jakelussa ovat vielä poikki seuraavat kanavat: Nelonen, Nelonen HD, Hero, Jim, Liv. Lisäksi poikki on Yle TV 1 muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Häiriöiden syynä oli tietoliikennevika. Digita pahoittelee häiriöistä aiheutunutta haittaa Median yhteydenotot: Digita Oy, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala, p. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi. Tiedote, Digita 20.7.2018 klo 19:21 Häiriöitä Digitan antenni-tv-verkossa koko maassa Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla ilmenee häiriöitä koko maassa. Häiriö on alkanut perjantaina 20.7.2018 klo 18:32. Häiriöitä esiintyy myös

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.