Digita avaa LoRaWAN-verkkonsa lähes 100 000 opiskelijalle Suomessa

Digita on valjastanut kotimaisen LoRaWAN-verkkonsa oppilaitosten ilmaiseen käyttöön ympäri Suomen. Tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessa on lähes 100 000 opiskelijalla mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Salossa, Vaasassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Kokkolassa ja Pohjois-Savon alueella.

”Kiinnostus on ollut suurta ja saamme koko ajan uusia yhteydenottoja oppilaitoksilta ympäri Suomen”, Digitan IoT-palveluiden myyntijohtaja Mika Flinck kertoo. ”Laajennamme yhteistyötä oppilaitosten kanssa talven mittaan. Tavoitteenamme on, että kaikilla halukkailla alan oppilaitoksilla olisi ensi vuonna mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessaan”, Flinck jatkaa.

Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu olivat ensimmäisiä oppilaitoksia, jotka lähtivät mukaan yhteistyöhön Digitan kanssa. ”Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on meneillään IoT:stä liiketoimintaa -projekti, jossa tarkastellaan uusia teknologioita, jotka liittyvät IoT-maailmaan. Projektissa yritetään luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia mukana oleville asiakasyrityksille, joita ovat Metsä Group, Valtra, Vapo, Etteplan, Jyväskylän kaupunki ja Ficonic Solutions”, informaatioteknologian tiedekunnan projektipäällikkö Riku Immonen Jyväskylän yliopistosta kertoo. LoRa-verkkoa on testattu syksyn aikana, ja on todettu, että teknologia toimii hyvin eli sensorinoodin lähettämät LoRa-viestit tulevat perille yliopiston tietokantaan, josta ne voidaan sitten lukea.

LoRa-verkon valtakunnallisuus on ehdoton vahvuus

Digitan LoRa-verkon ehdoton vahvuus on sen laaja kuuluvuus Suomen alueella, ja sama sovellus toimii joka paikassa ilman hankalaa järjestelmien yhteensovitusta. Tämä avaakin mahdollisuuden tehdä aivan uudenlaisia ketteriä sovelluksia yritysten toiminnan ollessa usein valtakunnallista.

”Esimerkkinä sovelluksista ovat erilaiset management-käyttöliittymät, joihin kerätään tietoja yrityksen eri puolilta Suomea sijaitsevista tuotantolaitoksista”, kertoo Immonen. ”IoT-sovellusten haasteena on yleisesti se, että mietitään liikaa vanhaa, eikä uskalleta maalata toimintatapoja riittävän perusteellisesti uusiksi, vaikka uudet teknologiat sen mahdollistaisivatkin”, toteaa Immonen.

LoRa-tukiasemia opiskelijoiden vapaaseen tutkimus- ja testauskäyttöön on tarjolla muun muassa tällä hetkellä seuraavissa oppilaitoksissa:

• Aalto yliopisto
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Jyväskylän yliopisto
  • Kokkolan Centria-ammattikorkeakoulu
  • Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
  • Kouvolan seudun ammattiopisto
  • Lappeenrannan teknillinen yliopisto
  • Savonia ammattikorkeakoulu
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Tampereen teknillisen yliopisto
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Vaasan yliopisto
  • Vaasan ammattikorkeakoulu (VAMK)

Lisäksi Digita on tarjonnut LoRaWAN-verkkonsa Salon IoT Parkin ja Espoon Keilaniemessä sijaitsevan IoT Pajan käyttöön, jossa pk-yritykset ja startupit voivat tehdä tuotekehitystä, mittausta ja testausta.

LoRaWAN-teknologia

LoRa (Long Range) –teknologia on esineiden internetiä vasta varten kehitetty teknologia, joka on saavuttanut jo maailmalla suuren suosion. Digita on yksi LoRa-teknologian edelläkävijöistä Suomessa ja oppilaitoksilla on mahdollisuus hyödyntää tarjolla olevaa Digitan koko maahan laajenevaa LoRaWAN-verkkoa.

LoRa-teknologiaa voidaan hyödyntää erilaisissa esineiden internetin (IoT:n) ratkaisuissa, joissa tarvitaan kustannustehokasta ja ilman ulkoisia virtalähteitä toimivaa tiedonsiirtoa. LoRaWAN-ratkaisut sopivat erityisesti pienten datamäärien lähettämiseen ja vastaanottamiseen joissa tiedon lähetysetäisyys voi olla useita kymmeniä kilometrejä riippuen maaston profiilista.

Lisätietoja:

Digita Oy, Mika Flinck, myyntijohtaja, IoT-palvelut, puh. +358 44 231 8030

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.

Sanoma Media Finland ja Digita syventävät televisioyhteistyötään entisestään laajentamalla hybridi-tv-tarjontaa15.3.2018 10:00Tiedote

Sanoma Media Finland ja Digita sopivat maaliskuussa 2017 Nelonen Median tv-kanavien jakelusta vuodesta 2017 eteenpäin Digitan antenni-tv-verkossa. Marraskuussa 2017 yhtiöt laajensivat yhteistyötään lanseeraamalla teräväpiirtokanava Nelonen HD Digitan UHF-verkossa 1.11.2017. Samassa yhteydessä sovittiin myös Nelonen Ruutu -palvelun sisältötarjonnan laajentamisesta hybriditelevisiossa. Lisäksi yhtiöt ovat sopineet yhteistyöstä mainonnan kehittämisen osalta.

Antenni-TV-lähetyksissä katkos Länsi-, Itä- ja Pohjois-Suomessa - palvelut toimivat nyt normaalisti6.3.2018 10:47Tiedote

Digitan radio- ja tv-asemilla oli katkos tiistaiaamuna tv-lähetyksissä Pohjois-, Itä- ja Länsi-Suomen alueilla. Katkos alkoi 6.3. klo 9:10. Häiriö aiheutti lähetyskatkoksen A-, C- ja E-kanavanippuihin. Vika saatiin korjattu klo 9:44 A-kanavanipun osalta. C-kanavanippu saatiin korjattua klo 9:56 ja E-kanavanippu klo 9:59. Katkoksen syynä oli tietoliikennehäiriö. Digita pahoittelee katkosta aiheutunutta haittaa. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita/Viestintä Median yhteydenotot: Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme p

Antenni-TV-lähetyksissä katkos Pohjois-Suomen alueella6.3.2018 10:04Tiedote

Digitan radio- ja tv-asemilla tv-lähetyksissä Haapavesi-Kajaani-linjan pohjoispuolella tapahtui katkos tiistaiaamuna. Katkos alkoi 6.3. klo 9:10. Häiriö aiheutti lähetyskatkoksen A-, C- ja E-kanavanippuihin. Vika saatiin korjattu klo 9:44 A-kanavanipun osalta. Digita tiedottaa C-ja E-kanavanippujen tilanteesta nettisivuillaan. Digita pahottelee katkosta aiheutunutta haittaa. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita/Viestintä Median yhteydenotot: Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippul

Heads'n Tails, the winner of the Future City Challenge competition, aims to improve the condition of indoor air in Espoo’s schools14.2.2018 17:54Tiedote

Organised by IBM, Digita and Etteplan, the Future City Challenge competition culminated in a Grande Finale and the selection of a winner on Valentine's Day. The aim of the FCC competition was to design new solutions and applications to ease the everyday lives of city dwellers. The cities participating in the competition were Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä and Tampere. The winning team is Heads’n Tails, which proposed a solution for the City of Espoo. The team won with its "Schools into shape" solution; as the name suggests, the idea is to get schools into shape and ensure a healthy indoor air environment for schools and kindergartens.