Digita ja Mapon yhteistyöhön paikannusratkaisujen tuottamisessa LoRaWAN-teknologiaa hyödyntäen

Digita Oy ja Mapon Finland Oy ovat aloittaneet kaupallisen yhteistyön paikannusratkaisujen tuottamisesta hyödyntäen Digitan LoRaWAN-teknologiaan perustuvaa IoT-verkkoa sekä Maponin kalustonhallintaohjelmistoa.

”Yhteistyömme Maponin kanssa avaa meille mahdollisuuden tarjota erinomaisia ratkaisuja monille eri toimialoille, kuten logistiikka- ja rakennusteollisuudelle sekä laite- ja konevuokrausalalle. Digitan LoRaWAN-verkko mahdollistaa laitteiden ja koneiden ketterän ja kustannustehokkaan seurannan käyttökohteissa, joissa aikaisemmin on ollut vaikea toteuttaa seurantaa perinteisillä ratkaisuilla. LoRaWAN-teknologian avulla paikannuslaitteiden merkittävästi pidempi akunkesto mahdollistaa kokonaan uusia käyttökohteita”, kertoo Digitan IoT-palveluista vastaava johtaja Ari Kuukka.

Nykyään erilaiset seurantajärjestelmät ovat olennainen osa kalustoa vaativaa liiketoimintaa. Maponin paikannukseen kehitetty ohjelmisto tarjoaa kattavan tiedon seurattavista kohteista. Sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi työkoneiden, konttien, peräkärryjen ja jätelavojen seurannassa. Tämän lisäksi asiakas pystyy palvelun ansiosta analysoimaan paremmin käyttöasteita, nopeuttamaan laskutusta ja tarkastelemaan koko kalustoaan miltä päätelaitteelta tahansa.

Turun alueella liiketoimintaa harjoittava Ekopartnerit Turku Oy on ottanut Mapon IoT-paikantimet käyttöönsä paikantaakseen mm. vuokrattavia jäte- ja vaihtolavojaan. Maponin ja Digitan välisellä yhteistyöllä paikannettavien kohteiden liikkeitä pystytään hallinnoimaan, laskemaan niiden käyttöasteet ja vuokralaskutukset voidaan määritellä yksinkertaisesti, tehokkaasti ja oikein. Tämän lisäksi kaikki paikannuksen piirissä olevien lavojen sijainnit ovat jatkuvasti tallessa Mapon-palvelussa.

”Käytännössä Digitan LoRaWAN-sensori lähettää tiedon ajoneuvon tai koneen sijainnista Maponin järjestelmään. Tämän jälkeen Maponin kalustonhallintatyökalusta saadaan kattavia raportteja, hälytyksiä, kartta- ja reittitoimintoja sekä tietoja pystytään viemään avoimien rajapintojen kautta ulkopuolisiin ohjelmistoihin. Monipuolisen ja kattavan laitevalikoiman avulla päästään palvelun hinnassa noin 5 € kuukausimaksuihin per laite”, kertoo Mapon Finland Oy:n CEO Jani Asunmaa. ”Asiakkaamme saamat hyödyt yhteistyöstä muuttavat paikannusmarkkinat täysin Suomessa, niin hinnallisesti kuin teknologisesti.”

Lisätietoja:

Digita Oy, Ari Kuukka, johtaja, IoT-palvelut, puh. +358 40 149 7942

Mapon Finland Oy, Jani Asunmaa, CEO, puh. +358 40 481 84 22

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.  www.digita.fi

Mapon on GPS-paikannuksen johtavia palveluntarjoajia Euroopassa. Olemme asentaneet yli 55 000 laitetta ympäri maailmaa, joilla on paikannettu lähes 7 miljardia kilometriä. Kattavaan tuoteperheeseen kuuluu lisäksi Mapon Worktime-sovellus työajanseurantaan sekä digipiirturitiedostojen analysointiin tarkoitettu Tachogram-palvelukokonaisuus. Yli 400 henkilöä työllistävän konsernin liikevaihto on noin 25 M€. Lue lisää palvelukokonaisuudestamme: www.mapon.com/fi

Mapon Oy
Digita Oy

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.

Sanoma Media Finland ja Digita syventävät televisioyhteistyötään entisestään laajentamalla hybridi-tv-tarjontaa15.3.2018 10:00Tiedote

Sanoma Media Finland ja Digita sopivat maaliskuussa 2017 Nelonen Median tv-kanavien jakelusta vuodesta 2017 eteenpäin Digitan antenni-tv-verkossa. Marraskuussa 2017 yhtiöt laajensivat yhteistyötään lanseeraamalla teräväpiirtokanava Nelonen HD Digitan UHF-verkossa 1.11.2017. Samassa yhteydessä sovittiin myös Nelonen Ruutu -palvelun sisältötarjonnan laajentamisesta hybriditelevisiossa. Lisäksi yhtiöt ovat sopineet yhteistyöstä mainonnan kehittämisen osalta.

Digita avaa LoRaWAN-verkkonsa lähes 100 000 opiskelijalle Suomessa14.3.2018 11:12Tiedote

Digita on valjastanut kotimaisen LoRaWAN-verkkonsa oppilaitosten ilmaiseen käyttöön ympäri Suomen. Tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessa on lähes 100 000 opiskelijalla mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Salossa, Vaasassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Kokkolassa ja Pohjois-Savon alueella. ”Kiinnostus on ollut suurta ja saamme koko ajan uusia yhteydenottoja oppilaitoksilta ympäri Suomen”, Digitan IoT-palveluiden myyntijohtaja Mika Flinck kertoo. ”Laajennamme yhteistyötä oppilaitosten kanssa talven mittaan. Tavoitteenamme on, että kaikilla halukkailla alan oppilaitoksilla olisi ensi vuonna mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessaan”, Flinck jatkaa. Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu olivat ensimmäisiä oppilaitoksia, jotka lähtivät mukaan yhteistyöhön Digitan kanssa. ”Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on meneillään IoT:stä liiketoimintaa -projekti, jossa tarkastellaan uusia teknologioita,

Antenni-TV-lähetyksissä katkos Länsi-, Itä- ja Pohjois-Suomessa - palvelut toimivat nyt normaalisti6.3.2018 10:47Tiedote

Digitan radio- ja tv-asemilla oli katkos tiistaiaamuna tv-lähetyksissä Pohjois-, Itä- ja Länsi-Suomen alueilla. Katkos alkoi 6.3. klo 9:10. Häiriö aiheutti lähetyskatkoksen A-, C- ja E-kanavanippuihin. Vika saatiin korjattu klo 9:44 A-kanavanipun osalta. C-kanavanippu saatiin korjattua klo 9:56 ja E-kanavanippu klo 9:59. Katkoksen syynä oli tietoliikennehäiriö. Digita pahoittelee katkosta aiheutunutta haittaa. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita/Viestintä Median yhteydenotot: Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme p