Digita ja Mapon yhteistyöhön paikannusratkaisujen tuottamisessa LoRaWAN-teknologiaa hyödyntäen

Digita Oy ja Mapon Finland Oy ovat aloittaneet kaupallisen yhteistyön paikannusratkaisujen tuottamisesta hyödyntäen Digitan LoRaWAN-teknologiaan perustuvaa IoT-verkkoa sekä Maponin kalustonhallintaohjelmistoa.

”Yhteistyömme Maponin kanssa avaa meille mahdollisuuden tarjota erinomaisia ratkaisuja monille eri toimialoille, kuten logistiikka- ja rakennusteollisuudelle sekä laite- ja konevuokrausalalle. Digitan LoRaWAN-verkko mahdollistaa laitteiden ja koneiden ketterän ja kustannustehokkaan seurannan käyttökohteissa, joissa aikaisemmin on ollut vaikea toteuttaa seurantaa perinteisillä ratkaisuilla. LoRaWAN-teknologian avulla paikannuslaitteiden merkittävästi pidempi akunkesto mahdollistaa kokonaan uusia käyttökohteita”, kertoo Digitan IoT-palveluista vastaava johtaja Ari Kuukka.

Nykyään erilaiset seurantajärjestelmät ovat olennainen osa kalustoa vaativaa liiketoimintaa. Maponin paikannukseen kehitetty ohjelmisto tarjoaa kattavan tiedon seurattavista kohteista. Sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi työkoneiden, konttien, peräkärryjen ja jätelavojen seurannassa. Tämän lisäksi asiakas pystyy palvelun ansiosta analysoimaan paremmin käyttöasteita, nopeuttamaan laskutusta ja tarkastelemaan koko kalustoaan miltä päätelaitteelta tahansa.

Turun alueella liiketoimintaa harjoittava Ekopartnerit Turku Oy on ottanut Mapon IoT-paikantimet käyttöönsä paikantaakseen mm. vuokrattavia jäte- ja vaihtolavojaan. Maponin ja Digitan välisellä yhteistyöllä paikannettavien kohteiden liikkeitä pystytään hallinnoimaan, laskemaan niiden käyttöasteet ja vuokralaskutukset voidaan määritellä yksinkertaisesti, tehokkaasti ja oikein. Tämän lisäksi kaikki paikannuksen piirissä olevien lavojen sijainnit ovat jatkuvasti tallessa Mapon-palvelussa.

”Käytännössä Digitan LoRaWAN-sensori lähettää tiedon ajoneuvon tai koneen sijainnista Maponin järjestelmään. Tämän jälkeen Maponin kalustonhallintatyökalusta saadaan kattavia raportteja, hälytyksiä, kartta- ja reittitoimintoja sekä tietoja pystytään viemään avoimien rajapintojen kautta ulkopuolisiin ohjelmistoihin. Monipuolisen ja kattavan laitevalikoiman avulla päästään palvelun hinnassa noin 5 € kuukausimaksuihin per laite”, kertoo Mapon Finland Oy:n CEO Jani Asunmaa. ”Asiakkaamme saamat hyödyt yhteistyöstä muuttavat paikannusmarkkinat täysin Suomessa, niin hinnallisesti kuin teknologisesti.”

Lisätietoja:

Digita Oy, Ari Kuukka, johtaja, IoT-palvelut, puh. +358 40 149 7942

Mapon Finland Oy, Jani Asunmaa, CEO, puh. +358 40 481 84 22

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.  www.digita.fi

Mapon on GPS-paikannuksen johtavia palveluntarjoajia Euroopassa. Olemme asentaneet yli 55 000 laitetta ympäri maailmaa, joilla on paikannettu lähes 7 miljardia kilometriä. Kattavaan tuoteperheeseen kuuluu lisäksi Mapon Worktime-sovellus työajanseurantaan sekä digipiirturitiedostojen analysointiin tarkoitettu Tachogram-palvelukokonaisuus. Yli 400 henkilöä työllistävän konsernin liikevaihto on noin 25 M€. Lue lisää palvelukokonaisuudestamme: www.mapon.com/fi

Mapon Oy
Digita Oy

Heads'n Tails, the winner of the Future City Challenge competition, aims to improve the condition of indoor air in Espoo’s schools14.2.2018 17:54Tiedote

Organised by IBM, Digita and Etteplan, the Future City Challenge competition culminated in a Grande Finale and the selection of a winner on Valentine's Day. The aim of the FCC competition was to design new solutions and applications to ease the everyday lives of city dwellers. The cities participating in the competition were Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä and Tampere. The winning team is Heads’n Tails, which proposed a solution for the City of Espoo. The team won with its "Schools into shape" solution; as the name suggests, the idea is to get schools into shape and ensure a healthy indoor air environment for schools and kindergartens.

Future City Challenge –kilpailun voittajatiimi Heads’n Tails haluaa laittaa Espoon koulujen sisäilman kuntoon14.2.2018 17:37Tiedote

IBM:n, Digitan ja Etteplanin organisoima Future City Challenge kilpailu huipentui ystävänpäivänä Grande Finaleen ja voittajaratkaisun valintaan. FCC-kilpailun tavoitteena oli suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtivät kaupungit Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Voittajatiimi on Espoon kaupungille ratkaisunsa ehdottanut Heads’n Tails. Tiimi voitti kisan ”Koulut kuntoon” -ratkaisulla, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti laittaa koulut kuntoon ja varmistaa kouluihin ja päiväkoteihin sisäilmaltaan terve työympäristö.

AlfaTV:n näkyvyysalue laajenee valtakunnalliseksi Digitan antenni-tv-verkossa helmikuun alusta alkaen29.1.2018 12:13Tiedote

AlfaTV-kanavan näkyvyysalue laajenee kaikille Digitan lähetysasemille antenni-tv-verkossa 1. helmikuuta 2018 alkaen. Uusiin näkyvyysalueisiin kuuluvat muun muassa Ähtäri, Pihtipudas, Iisalmi, Kuusamo, Inari, Utsjoki, Kilpisjärvi, Ylläs, Sodankylä ja Kemijärvi. AlfaTV näkyy ilmaiseksi Digitan antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 15 kanavanipussa A. Kanavan näkyvyysalue kattaa 99,96 % väestöstä. Kanavanipun A näkyvyysalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Digita Info auttaa Useimmat vastaanottimet etsivät uudet tv-kanavat automaattisesti. Jotkin vastaanottimet saattavat vaatia kanavien uudelleenvirittämisen tai tehdasasetusten palauttamisen. Ohjeet kanavahaun tekemiseksi löytyvät Digitan internet-sivuilta www.digita.fi/kanavahaku tai laitteen käyttöoppaasta. Digitan kuluttajapalvelu Digita Infon tekniset asiantuntijat auttavat antenni-tv-vastaanottoon liittyvissä kysymyksissä. Digita Info palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-20 puh. 020 411 7676 tai

Digita and Empower to cooperate in developing smarter business for industries through IoT24.1.2018 10:09Tiedote

Empower and national network operator Digita have started a cooperation in which the smart industrial maintenance and management analytics service provider Empower will utilise Digita’s IoT network based on LoRaWAN technology in its Emsight analytics service. With the Emsight service, industrial companies are able to monitor and analyse data from sensors at multiple measuring points. In the energy sector, the solution is employed at hydroelectric and thermal power plants, among others. – By making use of Digita’s IoT network, sensors can now be placed to monitor sites that are geographically distant and which have no staff physically present. This gives an excellent opportunity to develop production processes from a more data-oriented approach, explains Stefan Wiklund, Director, Digital Services and IoT at Empower. Small, critical changes may also be difficult to observe with the naked eye. In such cases, data transmitted by the sensors on the anomaly will initiate repairs before the s