Digita ja Mapon yhteistyöhön paikannusratkaisujen tuottamisessa LoRaWAN-teknologiaa hyödyntäen

Digita Oy ja Mapon Finland Oy ovat aloittaneet kaupallisen yhteistyön paikannusratkaisujen tuottamisesta hyödyntäen Digitan LoRaWAN-teknologiaan perustuvaa IoT-verkkoa sekä Maponin kalustonhallintaohjelmistoa.

”Yhteistyömme Maponin kanssa avaa meille mahdollisuuden tarjota erinomaisia ratkaisuja monille eri toimialoille, kuten logistiikka- ja rakennusteollisuudelle sekä laite- ja konevuokrausalalle. Digitan LoRaWAN-verkko mahdollistaa laitteiden ja koneiden ketterän ja kustannustehokkaan seurannan käyttökohteissa, joissa aikaisemmin on ollut vaikea toteuttaa seurantaa perinteisillä ratkaisuilla. LoRaWAN-teknologian avulla paikannuslaitteiden merkittävästi pidempi akunkesto mahdollistaa kokonaan uusia käyttökohteita”, kertoo Digitan IoT-palveluista vastaava johtaja Ari Kuukka.

Nykyään erilaiset seurantajärjestelmät ovat olennainen osa kalustoa vaativaa liiketoimintaa. Maponin paikannukseen kehitetty ohjelmisto tarjoaa kattavan tiedon seurattavista kohteista. Sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi työkoneiden, konttien, peräkärryjen ja jätelavojen seurannassa. Tämän lisäksi asiakas pystyy palvelun ansiosta analysoimaan paremmin käyttöasteita, nopeuttamaan laskutusta ja tarkastelemaan koko kalustoaan miltä päätelaitteelta tahansa.

Turun alueella liiketoimintaa harjoittava Ekopartnerit Turku Oy on ottanut Mapon IoT-paikantimet käyttöönsä paikantaakseen mm. vuokrattavia jäte- ja vaihtolavojaan. Maponin ja Digitan välisellä yhteistyöllä paikannettavien kohteiden liikkeitä pystytään hallinnoimaan, laskemaan niiden käyttöasteet ja vuokralaskutukset voidaan määritellä yksinkertaisesti, tehokkaasti ja oikein. Tämän lisäksi kaikki paikannuksen piirissä olevien lavojen sijainnit ovat jatkuvasti tallessa Mapon-palvelussa.

”Käytännössä Digitan LoRaWAN-sensori lähettää tiedon ajoneuvon tai koneen sijainnista Maponin järjestelmään. Tämän jälkeen Maponin kalustonhallintatyökalusta saadaan kattavia raportteja, hälytyksiä, kartta- ja reittitoimintoja sekä tietoja pystytään viemään avoimien rajapintojen kautta ulkopuolisiin ohjelmistoihin. Monipuolisen ja kattavan laitevalikoiman avulla päästään palvelun hinnassa noin 5 € kuukausimaksuihin per laite”, kertoo Mapon Finland Oy:n CEO Jani Asunmaa. ”Asiakkaamme saamat hyödyt yhteistyöstä muuttavat paikannusmarkkinat täysin Suomessa, niin hinnallisesti kuin teknologisesti.”

Lisätietoja:

Digita Oy, Ari Kuukka, johtaja, IoT-palvelut, puh. +358 40 149 7942

Mapon Finland Oy, Jani Asunmaa, CEO, puh. +358 40 481 84 22

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.  www.digita.fi

Mapon on GPS-paikannuksen johtavia palveluntarjoajia Euroopassa. Olemme asentaneet yli 55 000 laitetta ympäri maailmaa, joilla on paikannettu lähes 7 miljardia kilometriä. Kattavaan tuoteperheeseen kuuluu lisäksi Mapon Worktime-sovellus työajanseurantaan sekä digipiirturitiedostojen analysointiin tarkoitettu Tachogram-palvelukokonaisuus. Yli 400 henkilöä työllistävän konsernin liikevaihto on noin 25 M€. Lue lisää palvelukokonaisuudestamme: www.mapon.com/fi

Mapon Oy
Digita Oy