Digita ja Soficta ovat aloittaneet yhteistyön IoT-ratkaisujen tuottamisessa

Digita ja Soficta synnyttävät yhdessä uudenlaisia IoT-ratkaisuja. Soficta tuottaa energiasäästöjä edistävää Aistio-järjestelmää, joka puolestaan hyödyntää Digitan LoRaWAN-verkkoa ja langattomia antureita.

Aistio otetaan kokonaisvaltaisesti käyttöön Salon kaupungin kiinteistöissä. Järjestelmän avulla seurataan kiinteistöjen energiankulutusta reaaliaikaisesti. Viime kesänä Digita asensi Salo IoT Campukselle LoRaWAN-tukiaseman, jonka verkkoa voidaan hyödyntää muun muassa tähänkin tarkoitukseen.

”Digita on meidän pääasiallinen anturitoimittajamme ja yhteistyö on alkanut todella hyvin. Olemme saaneet palvelua aina sen mukaan kuin sitä on tarvittu. Todella hienoa on ollut se, että jos asiakas toimii sellaisessa paikassa missä kuuluvuutta ei ole, Digita on luvannut toimittaa sinne verkon”, Sofictan toimitusjohtaja Sami Metsänperä iloitsee.

”Digita tarjoaa IoT-verkon sekä sensorit Sofictalle. IoT-verkkomme tarjoaa mahdollisuuden tehdä nopeita IoT-pilotteja eri toimialoilla. LoRaWAN-verkkomme ja IoT-alustamme taipuvat pilotteihin hyvin”, sanoo Digitan Head of Sales Mika Flinck.

”Hyvälaatuiset päätelaitteemme ja verkkomme mahdollistavat erilaiset IoT-kokeilut ja mutkattoman tekemisen”, lupaa Flinck.

Salon kaupunki sitoutunut energiankulutuksen vähentämiseen

Salon kaupunki on sitoutunut energiankulutuksen vähentämiseen velvoittavaan sopimukseen. IoT-verkolla ja Aistio-järjestelmällä Digita ja Soficta mahdollistavat näiden tavoitteiden saavuttamisen, sillä energiasäästöjen tavoittelussa korostuu kattavan tiedonkeruun merkitys.

Aistiossa on myös sisäilmaolosuhteita monitoroiva palvelu, jonka avulla tunnistetaan poikkeamia ja pystytään nostamaan esille ilmastoinnin ongelmia. Digitan LoRaWan-verkkoon kytkeytyvät anturit tuottavat dataa Aistion käyttöön ja niiden tuottaman tiedon avulla voidaan monitoroida energiankulutusta sekä säästetään perinteisistä mittauskäynneistä.

”Aistio tuottaa tietoa kiinteistöautomaatioon, ja tätä tietoa voidaan hyödyntää kiinteistönhoidossa. Tieto saadaan muun muassa lämmön-, veden- ja sähkönkulutuksesta sekä kosteudesta ja hiilidioksidipitoisuudesta. Pitää tietää, mitä kulutetaan, jotta voidaan säästää”, Metsänperä sanoo.

Aistio tunnistaa kiinteistön olosuhteet ja auttaa reagoimaan vaikkapa kosteustason nousuun tai kiinnittämällä huomiota ilmanvaihdon ongelmiin. Salosta mukaan tulee alkuvaiheessa 185 kiinteistöä. Tulevaisuudessa IoT:n ympärille kehittyy paljon uusiakin toimintamalleja, sillä tekniikkaa voidaan hyödyntää monipuolisesti.

Digita Oy: Mika Flinck Head of Sales 0442318030 mika.flinck@digita.fi

Soficta Oy: Sami Metsänperä Toimitusjohtaja 050 4836142 sami.metsanpera@soficta.fi

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Soficta Oy on suomalainen ohjelmistokehitystalo, joka ratkoo asiakkaiden ongelmia tarjoamalla laadukkaita ohjelmistoratkaisuja, jotka sekä tukevat että tehostavat asiakkaidemme liiketoimia. Soficta Oy on perustettu vuonna 2015, työntekijöitä on 13, liikevaihto 440 000 € (2017).

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.

Sanoma Media Finland ja Digita syventävät televisioyhteistyötään entisestään laajentamalla hybridi-tv-tarjontaa15.3.2018 10:00Tiedote

Sanoma Media Finland ja Digita sopivat maaliskuussa 2017 Nelonen Median tv-kanavien jakelusta vuodesta 2017 eteenpäin Digitan antenni-tv-verkossa. Marraskuussa 2017 yhtiöt laajensivat yhteistyötään lanseeraamalla teräväpiirtokanava Nelonen HD Digitan UHF-verkossa 1.11.2017. Samassa yhteydessä sovittiin myös Nelonen Ruutu -palvelun sisältötarjonnan laajentamisesta hybriditelevisiossa. Lisäksi yhtiöt ovat sopineet yhteistyöstä mainonnan kehittämisen osalta.

Digita avaa LoRaWAN-verkkonsa lähes 100 000 opiskelijalle Suomessa14.3.2018 11:12Tiedote

Digita on valjastanut kotimaisen LoRaWAN-verkkonsa oppilaitosten ilmaiseen käyttöön ympäri Suomen. Tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessa on lähes 100 000 opiskelijalla mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Salossa, Vaasassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Kokkolassa ja Pohjois-Savon alueella. ”Kiinnostus on ollut suurta ja saamme koko ajan uusia yhteydenottoja oppilaitoksilta ympäri Suomen”, Digitan IoT-palveluiden myyntijohtaja Mika Flinck kertoo. ”Laajennamme yhteistyötä oppilaitosten kanssa talven mittaan. Tavoitteenamme on, että kaikilla halukkailla alan oppilaitoksilla olisi ensi vuonna mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessaan”, Flinck jatkaa. Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu olivat ensimmäisiä oppilaitoksia, jotka lähtivät mukaan yhteistyöhön Digitan kanssa. ”Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on meneillään IoT:stä liiketoimintaa -projekti, jossa tarkastellaan uusia teknologioita,

Antenni-TV-lähetyksissä katkos Länsi-, Itä- ja Pohjois-Suomessa - palvelut toimivat nyt normaalisti6.3.2018 10:47Tiedote

Digitan radio- ja tv-asemilla oli katkos tiistaiaamuna tv-lähetyksissä Pohjois-, Itä- ja Länsi-Suomen alueilla. Katkos alkoi 6.3. klo 9:10. Häiriö aiheutti lähetyskatkoksen A-, C- ja E-kanavanippuihin. Vika saatiin korjattu klo 9:44 A-kanavanipun osalta. C-kanavanippu saatiin korjattua klo 9:56 ja E-kanavanippu klo 9:59. Katkoksen syynä oli tietoliikennehäiriö. Digita pahoittelee katkosta aiheutunutta haittaa. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita/Viestintä Median yhteydenotot: Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme p

Antenni-TV-lähetyksissä katkos Pohjois-Suomen alueella6.3.2018 10:04Tiedote

Digitan radio- ja tv-asemilla tv-lähetyksissä Haapavesi-Kajaani-linjan pohjoispuolella tapahtui katkos tiistaiaamuna. Katkos alkoi 6.3. klo 9:10. Häiriö aiheutti lähetyskatkoksen A-, C- ja E-kanavanippuihin. Vika saatiin korjattu klo 9:44 A-kanavanipun osalta. Digita tiedottaa C-ja E-kanavanippujen tilanteesta nettisivuillaan. Digita pahottelee katkosta aiheutunutta haittaa. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita/Viestintä Median yhteydenotot: Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippul

Heads'n Tails, the winner of the Future City Challenge competition, aims to improve the condition of indoor air in Espoo’s schools14.2.2018 17:54Tiedote

Organised by IBM, Digita and Etteplan, the Future City Challenge competition culminated in a Grande Finale and the selection of a winner on Valentine's Day. The aim of the FCC competition was to design new solutions and applications to ease the everyday lives of city dwellers. The cities participating in the competition were Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä and Tampere. The winning team is Heads’n Tails, which proposed a solution for the City of Espoo. The team won with its "Schools into shape" solution; as the name suggests, the idea is to get schools into shape and ensure a healthy indoor air environment for schools and kindergartens.