Digita ja Soficta ovat aloittaneet yhteistyön IoT-ratkaisujen tuottamisessa

Digita ja Soficta synnyttävät yhdessä uudenlaisia IoT-ratkaisuja. Soficta tuottaa energiasäästöjä edistävää Aistio-järjestelmää, joka puolestaan hyödyntää Digitan LoRaWAN-verkkoa ja langattomia antureita.

Aistio otetaan kokonaisvaltaisesti käyttöön Salon kaupungin kiinteistöissä. Järjestelmän avulla seurataan kiinteistöjen energiankulutusta reaaliaikaisesti. Viime kesänä Digita asensi Salo IoT Campukselle LoRaWAN-tukiaseman, jonka verkkoa voidaan hyödyntää muun muassa tähänkin tarkoitukseen.

”Digita on meidän pääasiallinen anturitoimittajamme ja yhteistyö on alkanut todella hyvin. Olemme saaneet palvelua aina sen mukaan kuin sitä on tarvittu. Todella hienoa on ollut se, että jos asiakas toimii sellaisessa paikassa missä kuuluvuutta ei ole, Digita on luvannut toimittaa sinne verkon”, Sofictan toimitusjohtaja Sami Metsänperä iloitsee.

”Digita tarjoaa IoT-verkon sekä sensorit Sofictalle. IoT-verkkomme tarjoaa mahdollisuuden tehdä nopeita IoT-pilotteja eri toimialoilla. LoRaWAN-verkkomme ja IoT-alustamme taipuvat pilotteihin hyvin”, sanoo Digitan Head of Sales Mika Flinck.

”Hyvälaatuiset päätelaitteemme ja verkkomme mahdollistavat erilaiset IoT-kokeilut ja mutkattoman tekemisen”, lupaa Flinck.

Salon kaupunki sitoutunut energiankulutuksen vähentämiseen

Salon kaupunki on sitoutunut energiankulutuksen vähentämiseen velvoittavaan sopimukseen. IoT-verkolla ja Aistio-järjestelmällä Digita ja Soficta mahdollistavat näiden tavoitteiden saavuttamisen, sillä energiasäästöjen tavoittelussa korostuu kattavan tiedonkeruun merkitys.

Aistiossa on myös sisäilmaolosuhteita monitoroiva palvelu, jonka avulla tunnistetaan poikkeamia ja pystytään nostamaan esille ilmastoinnin ongelmia. Digitan LoRaWan-verkkoon kytkeytyvät anturit tuottavat dataa Aistion käyttöön ja niiden tuottaman tiedon avulla voidaan monitoroida energiankulutusta sekä säästetään perinteisistä mittauskäynneistä.

”Aistio tuottaa tietoa kiinteistöautomaatioon, ja tätä tietoa voidaan hyödyntää kiinteistönhoidossa. Tieto saadaan muun muassa lämmön-, veden- ja sähkönkulutuksesta sekä kosteudesta ja hiilidioksidipitoisuudesta. Pitää tietää, mitä kulutetaan, jotta voidaan säästää”, Metsänperä sanoo.

Aistio tunnistaa kiinteistön olosuhteet ja auttaa reagoimaan vaikkapa kosteustason nousuun tai kiinnittämällä huomiota ilmanvaihdon ongelmiin. Salosta mukaan tulee alkuvaiheessa 185 kiinteistöä. Tulevaisuudessa IoT:n ympärille kehittyy paljon uusiakin toimintamalleja, sillä tekniikkaa voidaan hyödyntää monipuolisesti.

Digita Oy: Mika Flinck Head of Sales 0442318030 mika.flinck@digita.fi

Soficta Oy: Sami Metsänperä Toimitusjohtaja 050 4836142 sami.metsanpera@soficta.fi

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Soficta Oy on suomalainen ohjelmistokehitystalo, joka ratkoo asiakkaiden ongelmia tarjoamalla laadukkaita ohjelmistoratkaisuja, jotka sekä tukevat että tehostavat asiakkaidemme liiketoimia. Soficta Oy on perustettu vuonna 2015, työntekijöitä on 13, liikevaihto 440 000 € (2017).

Ensimmäinen valtakunnallinen televisioviikko: kanavia vapaasti katsottavissa ja hyviä televisiotarjouksia11.2.2019 09:00:32 EETTiedote

Television merkitys on suuri, ja siksi televisio ansaitsee oman nimikkoviikkonsa. Ensimmäinen valtakunnallinen Televisioviikko järjestetään 11.-17.2.2019. Televisioviikon aikana, perjantaista sunnuntaihin 15.-17.2., katsojat voivat tutustua ilmaiseksi maksu-tv:n tarjontaan. Televisioviikon järjestävät televisioyhtiöt, operaattorit ja kaupan toimijat. Myös Teosto on mukana Televisioviikon toteutuksessa.