Digita ja Soficta ovat aloittaneet yhteistyön IoT-ratkaisujen tuottamisessa

Digita ja Soficta synnyttävät yhdessä uudenlaisia IoT-ratkaisuja. Soficta tuottaa energiasäästöjä edistävää Aistio-järjestelmää, joka puolestaan hyödyntää Digitan LoRaWAN-verkkoa ja langattomia antureita.

Aistio otetaan kokonaisvaltaisesti käyttöön Salon kaupungin kiinteistöissä. Järjestelmän avulla seurataan kiinteistöjen energiankulutusta reaaliaikaisesti. Viime kesänä Digita asensi Salo IoT Campukselle LoRaWAN-tukiaseman, jonka verkkoa voidaan hyödyntää muun muassa tähänkin tarkoitukseen.

”Digita on meidän pääasiallinen anturitoimittajamme ja yhteistyö on alkanut todella hyvin. Olemme saaneet palvelua aina sen mukaan kuin sitä on tarvittu. Todella hienoa on ollut se, että jos asiakas toimii sellaisessa paikassa missä kuuluvuutta ei ole, Digita on luvannut toimittaa sinne verkon”, Sofictan toimitusjohtaja Sami Metsänperä iloitsee.

”Digita tarjoaa IoT-verkon sekä sensorit Sofictalle. IoT-verkkomme tarjoaa mahdollisuuden tehdä nopeita IoT-pilotteja eri toimialoilla. LoRaWAN-verkkomme ja IoT-alustamme taipuvat pilotteihin hyvin”, sanoo Digitan Head of Sales Mika Flinck.

”Hyvälaatuiset päätelaitteemme ja verkkomme mahdollistavat erilaiset IoT-kokeilut ja mutkattoman tekemisen”, lupaa Flinck.

Salon kaupunki sitoutunut energiankulutuksen vähentämiseen

Salon kaupunki on sitoutunut energiankulutuksen vähentämiseen velvoittavaan sopimukseen. IoT-verkolla ja Aistio-järjestelmällä Digita ja Soficta mahdollistavat näiden tavoitteiden saavuttamisen, sillä energiasäästöjen tavoittelussa korostuu kattavan tiedonkeruun merkitys.

Aistiossa on myös sisäilmaolosuhteita monitoroiva palvelu, jonka avulla tunnistetaan poikkeamia ja pystytään nostamaan esille ilmastoinnin ongelmia. Digitan LoRaWan-verkkoon kytkeytyvät anturit tuottavat dataa Aistion käyttöön ja niiden tuottaman tiedon avulla voidaan monitoroida energiankulutusta sekä säästetään perinteisistä mittauskäynneistä.

”Aistio tuottaa tietoa kiinteistöautomaatioon, ja tätä tietoa voidaan hyödyntää kiinteistönhoidossa. Tieto saadaan muun muassa lämmön-, veden- ja sähkönkulutuksesta sekä kosteudesta ja hiilidioksidipitoisuudesta. Pitää tietää, mitä kulutetaan, jotta voidaan säästää”, Metsänperä sanoo.

Aistio tunnistaa kiinteistön olosuhteet ja auttaa reagoimaan vaikkapa kosteustason nousuun tai kiinnittämällä huomiota ilmanvaihdon ongelmiin. Salosta mukaan tulee alkuvaiheessa 185 kiinteistöä. Tulevaisuudessa IoT:n ympärille kehittyy paljon uusiakin toimintamalleja, sillä tekniikkaa voidaan hyödyntää monipuolisesti.

Digita Oy: Mika Flinck Head of Sales 0442318030 mika.flinck@digita.fi

Soficta Oy: Sami Metsänperä Toimitusjohtaja 050 4836142 sami.metsanpera@soficta.fi

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Soficta Oy on suomalainen ohjelmistokehitystalo, joka ratkoo asiakkaiden ongelmia tarjoamalla laadukkaita ohjelmistoratkaisuja, jotka sekä tukevat että tehostavat asiakkaidemme liiketoimia. Soficta Oy on perustettu vuonna 2015, työntekijöitä on 13, liikevaihto 440 000 € (2017).

Päivitys tiedotteeseen: Digitan antenni-tv-verkon lähetykset toimivat taas normaalisti20.7.2018 19:21Tiedote

Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla koko maassa ilmeni häiriöitä perjantaina 20.7. klo 18.32 alkaen. Häiriöitä oli myös kaupallisten radioiden lähetyksissä. TV- ja radiolähetykset ovat palautuneet normaaleiksi klo 19:40 lukuun ottamatta Tampereen alueen A-kanavanippua, jossa lähetetään muun muassa Ylen tv-kanavat. Lisäksi kaapelioperaattori- ja IPTV-jakelussa ovat vielä poikki seuraavat kanavat: Nelonen, Nelonen HD, Hero, Jim, Liv. Lisäksi poikki on Yle TV 1 muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Häiriöiden syynä oli tietoliikennevika. Digita pahoittelee häiriöistä aiheutunutta haittaa Median yhteydenotot: Digita Oy, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala, p. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi. Tiedote, Digita 20.7.2018 klo 19:21 Häiriöitä Digitan antenni-tv-verkossa koko maassa Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla ilmenee häiriöitä koko maassa. Häiriö on alkanut perjantaina 20.7.2018 klo 18:32. Häiriöitä esiintyy myös

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.