Digita ja Ylöjärven Vesi sopimukseen veden etäluennasta – vedenkulutusta seurataan reaaliaikaisesti LoRa-verkon avulla

Ylöjärven Vesi Oy ja Digita ovat tehneet 10 vuoden sopimuksen veden etäluennan digitalisoinnista Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvan IoT-verkon avulla. Sopimus tarkoittaa Ylöjärven Vedelle harppausta nykyaikaiseen veden etäluentaan, jossa asiakkaiden vedenkulutusta pystytään seuraamaan jatkossa LoRa-mittareiden kautta reaaliajassa.

Vesijohto- ja viemäriverkostoa ylläpitävä Ylöjärven Vesi toimii Kanta-Ylöjärven ja Viljakkalan alueella vastaten puhtaasta- ja jätevedestä, Kurun alueella yhtiö vastaa jätevedestä. Yhteistyö Digitan kanssa alkoi veden etäluennan pilotoinnin merkeissä keväällä 2019, jolloin testattiin veden etäluentaa ja tietojen siirtoa laskutusjärjestelmään.

”Hyvin onnistuneen pilotoinnin jälkeen aloitimme vesimittareiden vaihdon Siivikkalan alueella. Tavoitteena on, että kaikki 7000 mittaria vaihdetaan LoRa-mittareihin. LoRa-verkko on toiminut hyvin myös haastavilla alueilla”, kertoo Ylöjärven Vesi Oy:n verkostomestari Janne Hakala. Hakalan mukaan etäluenta parantaa merkittävästi asiakkaiden palvelua, kun veden arviolaskutukset voidaan unohtaa. ”Olemme edelläkävijöiden joukossa Pirkanmaalla, sillä olemme tällä seudulla yksi suurimmista toimijoista, joka on siirtynyt digiaikaan”, iloitsee Hakala.

”Yhteistyömme on ollut hyvin antoisaa ja rakentavaa. Ylöjärven Vesi on ollut tiiviisti mukana kehittämässä palveluita kanssamme ja yhdessä tätä digitalisointiharppausta olemme tehneet.  On mukavaa, että yhteistyömme jatkuu”, kommentoi Digitan IoT:n myyntipäällikkö Mona Miettinen ja projektipäällikkö Tuomo Hörkkö.

Ylöjärven Vesi Oy, Janne Hakala, verkostomestari, p. +358 50 559 4944. janne.hakala(a)ylojarvi.fi

Digita Oy, myyntipäällikkö Mona Miettinen, p. +358 40 072 1700, mona.miettinen(a)digita.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

Ylöjärven Vesi Oy perustettiin marraskuussa 2016 huolehtimaan toiminta-alueemme yli 25 000 asukkaan vesihuollosta. Kanta-Ylöjärven ja Viljakkalan alueella vastaamme sekä puhtaasta- että jätevedestä, Kurun alueella pelkästä jätevedestä. Toimintamme kattaa kolme pohjavedenottamoa, yhden jätevedenpuhdistamon, noin 310 km vesijohtoverkostoa, noin 270 km jätevesiverkostoa sekä 109 jätevesipumppaamoa. Työllistämme 18 vesihuollon ammattilaista.