Digita Oy ja Taloustutkimus Oy: Taloustutkimus ja Digita pilotoivat uutta tutkimusmenetelmää hybridi-tv-ympäristössä

Taloustutkimus ja Digita ovat kevään 2017 aikana selvittäneet mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia palveluita ja tutkimusmenetelmiä. Hybridi-tv-ympäristössä tehdyssä pilottitutkimuksessa haluttiin selvittää, miten Digitan hybridi-tv:tä voisi hyödyntää tutkimustoiminnassa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa kuinka laajasti hybridi-tv-palvelut ovat jo käytössä suomalaisissa kotitalouksissa sekä kerätä käyttäjiltä kokemuksia palveluiden käytöstä.

”Taloustutkimus haluaa kehittää kuluttajille uudenlaisia tapoja osallistua tutkimuspaneeleihin. Digitan hybridi-tv tarjosi meille mielenkiintoisen uuden tutkimusalustan”, kertoo Pasi Huovinen Taloustutkimuksesta. ”Toteutimme tutkimuksen hyödyntäen omaa internetpaneeliamme, mutta periaatteessa kenellä tahansa hybridi-tv:n omistajalla oli mahdollisuus lähteä mukaan kirjautumalla television kautta panelistiksi Estradi tv-kanavalla olleen hybridisovelluksen kautta”, jatkaa Huovinen.

Uuden digitaalisen ajan tiedonkeruutavoista ja Big Datasta on käyty paljon keskustelua viime aikoina eri foorumeilla. Yksityisyydensuojan säilyminen on huolestuttanut kuluttajia. ”Kehitimme Digitan kanssa uudenlaisen tiedonkeruutavan, jossa vastaajilla pysyi kontrolli siihen, mitä tietoja yhdistettiin ja kuinka pitkältä ajalta. Myös tietojen käyttötarkoitus tehtiin vastaajille selväksi ja helposti ymmärrettäväksi”, sanoo Huovinen. Pilottiin osallistui 93 vastaajaa. Vastaajat suhtautuivat katselutietojen käyttöön myönteisesti. Eniten osallistujia kiinnosti mahdollisuus päästä kehittämään tulevaisuuden televisiota sekä uutta tutkimusmenetelmää.

”Digitan tavoitteena on ymmärtää paremmin kuluttajien tv-katselutottumuksia ja hyödyntää ymmärrystä kehittäessämme televisioon uudenlaisia palveluita laajennetun sisältötarjonnan, kohdennettavuuden ja vuorovaikutteisuuden muodossa”, kertoo Digitan videojakeluliiketoiminnasta vastaava johtaja Teppo Ahonen. ”Tässä yhteistyöpilotissa meillä oli mahdollisuus yhdistää tietoja kahdesta eri tietolähteestä ja analysoida yhdistetyn tiedon avulla erityyppisten kotitalouksien katselutottumuksia. Tulosten pohjalta voimme entistä paremmin ymmärtää tv-katsojien tarpeita ja uudenlaisten palveluiden lisäksi tarjota myös tv-yhtiöille uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, jatkaa Ahonen.

Hybridi-tv-palveluiden käyttö kasvaa

Digitan vuonna 2015 markkinoille tuomassa hybridi-tv:ssä yhdistyy antennitelevision ja netin palvelut. Erona älytelevisioihin Digitan hybridi-tv:n tarjoamat palvelut kuten Yle Areena, Ruutu, Liigan tulospalvelu jne. lähetetään ohjelmavirran mukana eikä erillisinä sovelluksina. Näin hybridi-tv mahdollistaa myös monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Uusien palveluiden kehittämisen näkökulmasta hybridi-tv-penetraatio on jo merkittävä, noin 150 000 laitetta on kytkettynä Digitan verkkoon.Digita arvioi penetraation kasvavan noin miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

Taloustutkimus Oy, Tutkimusjohtaja, Pasi Huovinen, pasi.huovinen@taloustutkimus.fi,
p. 040757 7737

Digita Oy, Liiketoimintajohtaja, Videojakelupalvelut, Teppo Ahonen, teppo.ahonen@digita.fi, p. 040 563 0299

Taloustutkimus Oy on vuonna 1971 perustettu suomalainen markkinatutkimusyritys, jolla on toimintaa Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Suomessa toimimme Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Taloustutkimuksella on vuosittain tuhat toimeksiantajaa ja se palvelee kaikkia toimialoja. Merkittävimmät asiakkaat ovat suuret mediat, vientiteollisuus ja elintarviketeollisuus, kauppa, finanssipalveluyritykset, julkinen sektori sekä ulkomaiset tutkimustoimistot.

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.