Digita Oy ja Taloustutkimus Oy: Taloustutkimus ja Digita pilotoivat uutta tutkimusmenetelmää hybridi-tv-ympäristössä

Taloustutkimus ja Digita ovat kevään 2017 aikana selvittäneet mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia palveluita ja tutkimusmenetelmiä. Hybridi-tv-ympäristössä tehdyssä pilottitutkimuksessa haluttiin selvittää, miten Digitan hybridi-tv:tä voisi hyödyntää tutkimustoiminnassa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa kuinka laajasti hybridi-tv-palvelut ovat jo käytössä suomalaisissa kotitalouksissa sekä kerätä käyttäjiltä kokemuksia palveluiden käytöstä.

”Taloustutkimus haluaa kehittää kuluttajille uudenlaisia tapoja osallistua tutkimuspaneeleihin. Digitan hybridi-tv tarjosi meille mielenkiintoisen uuden tutkimusalustan”, kertoo Pasi Huovinen Taloustutkimuksesta. ”Toteutimme tutkimuksen hyödyntäen omaa internetpaneeliamme, mutta periaatteessa kenellä tahansa hybridi-tv:n omistajalla oli mahdollisuus lähteä mukaan kirjautumalla television kautta panelistiksi Estradi tv-kanavalla olleen hybridisovelluksen kautta”, jatkaa Huovinen.

Uuden digitaalisen ajan tiedonkeruutavoista ja Big Datasta on käyty paljon keskustelua viime aikoina eri foorumeilla. Yksityisyydensuojan säilyminen on huolestuttanut kuluttajia. ”Kehitimme Digitan kanssa uudenlaisen tiedonkeruutavan, jossa vastaajilla pysyi kontrolli siihen, mitä tietoja yhdistettiin ja kuinka pitkältä ajalta. Myös tietojen käyttötarkoitus tehtiin vastaajille selväksi ja helposti ymmärrettäväksi”, sanoo Huovinen. Pilottiin osallistui 93 vastaajaa. Vastaajat suhtautuivat katselutietojen käyttöön myönteisesti. Eniten osallistujia kiinnosti mahdollisuus päästä kehittämään tulevaisuuden televisiota sekä uutta tutkimusmenetelmää.

”Digitan tavoitteena on ymmärtää paremmin kuluttajien tv-katselutottumuksia ja hyödyntää ymmärrystä kehittäessämme televisioon uudenlaisia palveluita laajennetun sisältötarjonnan, kohdennettavuuden ja vuorovaikutteisuuden muodossa”, kertoo Digitan videojakeluliiketoiminnasta vastaava johtaja Teppo Ahonen. ”Tässä yhteistyöpilotissa meillä oli mahdollisuus yhdistää tietoja kahdesta eri tietolähteestä ja analysoida yhdistetyn tiedon avulla erityyppisten kotitalouksien katselutottumuksia. Tulosten pohjalta voimme entistä paremmin ymmärtää tv-katsojien tarpeita ja uudenlaisten palveluiden lisäksi tarjota myös tv-yhtiöille uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, jatkaa Ahonen.

Hybridi-tv-palveluiden käyttö kasvaa

Digitan vuonna 2015 markkinoille tuomassa hybridi-tv:ssä yhdistyy antennitelevision ja netin palvelut. Erona älytelevisioihin Digitan hybridi-tv:n tarjoamat palvelut kuten Yle Areena, Ruutu, Liigan tulospalvelu jne. lähetetään ohjelmavirran mukana eikä erillisinä sovelluksina. Näin hybridi-tv mahdollistaa myös monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Uusien palveluiden kehittämisen näkökulmasta hybridi-tv-penetraatio on jo merkittävä, noin 150 000 laitetta on kytkettynä Digitan verkkoon.Digita arvioi penetraation kasvavan noin miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

Taloustutkimus Oy, Tutkimusjohtaja, Pasi Huovinen, pasi.huovinen@taloustutkimus.fi,
p. 040757 7737

Digita Oy, Liiketoimintajohtaja, Videojakelupalvelut, Teppo Ahonen, teppo.ahonen@digita.fi, p. 040 563 0299

Taloustutkimus Oy on vuonna 1971 perustettu suomalainen markkinatutkimusyritys, jolla on toimintaa Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Suomessa toimimme Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Taloustutkimuksella on vuosittain tuhat toimeksiantajaa ja se palvelee kaikkia toimialoja. Merkittävimmät asiakkaat ovat suuret mediat, vientiteollisuus ja elintarviketeollisuus, kauppa, finanssipalveluyritykset, julkinen sektori sekä ulkomaiset tutkimustoimistot.

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Heads'n Tails, the winner of the Future City Challenge competition, aims to improve the condition of indoor air in Espoo’s schools14.2.2018 17:54Tiedote

Organised by IBM, Digita and Etteplan, the Future City Challenge competition culminated in a Grande Finale and the selection of a winner on Valentine's Day. The aim of the FCC competition was to design new solutions and applications to ease the everyday lives of city dwellers. The cities participating in the competition were Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä and Tampere. The winning team is Heads’n Tails, which proposed a solution for the City of Espoo. The team won with its "Schools into shape" solution; as the name suggests, the idea is to get schools into shape and ensure a healthy indoor air environment for schools and kindergartens.

Future City Challenge –kilpailun voittajatiimi Heads’n Tails haluaa laittaa Espoon koulujen sisäilman kuntoon14.2.2018 17:37Tiedote

IBM:n, Digitan ja Etteplanin organisoima Future City Challenge kilpailu huipentui ystävänpäivänä Grande Finaleen ja voittajaratkaisun valintaan. FCC-kilpailun tavoitteena oli suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtivät kaupungit Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Voittajatiimi on Espoon kaupungille ratkaisunsa ehdottanut Heads’n Tails. Tiimi voitti kisan ”Koulut kuntoon” -ratkaisulla, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti laittaa koulut kuntoon ja varmistaa kouluihin ja päiväkoteihin sisäilmaltaan terve työympäristö.

Digita ja Mapon yhteistyöhön paikannusratkaisujen tuottamisessa LoRaWAN-teknologiaa hyödyntäen8.2.2018 09:30Tiedote

Digita Oy ja Mapon Finland Oy ovat aloittaneet kaupallisen yhteistyön paikannusratkaisujen tuottamisesta hyödyntäen Digitan LoRaWAN-teknologiaan perustuvaa IoT-verkkoa sekä Maponin kalustonhallintaohjelmistoa. ”Yhteistyömme Maponin kanssa avaa meille mahdollisuuden tarjota erinomaisia ratkaisuja monille eri toimialoille, kuten logistiikka- ja rakennusteollisuudelle sekä laite- ja konevuokrausalalle. Digitan LoRaWAN-verkko mahdollistaa laitteiden ja koneiden ketterän ja kustannustehokkaan seurannan käyttökohteissa, joissa aikaisemmin on ollut vaikea toteuttaa seurantaa perinteisillä ratkaisuilla. LoRaWAN-teknologian avulla paikannuslaitteiden merkittävästi pidempi akunkesto mahdollistaa kokonaan uusia käyttökohteita”, kertoo Digitan IoT-palveluista vastaava johtaja Ari Kuukka. Nykyään erilaiset seurantajärjestelmät ovat olennainen osa kalustoa vaativaa liiketoimintaa. Maponin paikannukseen kehitetty ohjelmisto tarjoaa kattavan tiedon seurattavista kohteista. Sovellusta voidaan hyödyntää

AlfaTV:n näkyvyysalue laajenee valtakunnalliseksi Digitan antenni-tv-verkossa helmikuun alusta alkaen29.1.2018 12:13Tiedote

AlfaTV-kanavan näkyvyysalue laajenee kaikille Digitan lähetysasemille antenni-tv-verkossa 1. helmikuuta 2018 alkaen. Uusiin näkyvyysalueisiin kuuluvat muun muassa Ähtäri, Pihtipudas, Iisalmi, Kuusamo, Inari, Utsjoki, Kilpisjärvi, Ylläs, Sodankylä ja Kemijärvi. AlfaTV näkyy ilmaiseksi Digitan antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 15 kanavanipussa A. Kanavan näkyvyysalue kattaa 99,96 % väestöstä. Kanavanipun A näkyvyysalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Digita Info auttaa Useimmat vastaanottimet etsivät uudet tv-kanavat automaattisesti. Jotkin vastaanottimet saattavat vaatia kanavien uudelleenvirittämisen tai tehdasasetusten palauttamisen. Ohjeet kanavahaun tekemiseksi löytyvät Digitan internet-sivuilta www.digita.fi/kanavahaku tai laitteen käyttöoppaasta. Digitan kuluttajapalvelu Digita Infon tekniset asiantuntijat auttavat antenni-tv-vastaanottoon liittyvissä kysymyksissä. Digita Info palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-20 puh. 020 411 7676 tai