Digita Oy ja Taloustutkimus Oy: Taloustutkimus ja Digita pilotoivat uutta tutkimusmenetelmää hybridi-tv-ympäristössä

Taloustutkimus ja Digita ovat kevään 2017 aikana selvittäneet mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia palveluita ja tutkimusmenetelmiä. Hybridi-tv-ympäristössä tehdyssä pilottitutkimuksessa haluttiin selvittää, miten Digitan hybridi-tv:tä voisi hyödyntää tutkimustoiminnassa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa kuinka laajasti hybridi-tv-palvelut ovat jo käytössä suomalaisissa kotitalouksissa sekä kerätä käyttäjiltä kokemuksia palveluiden käytöstä.

”Taloustutkimus haluaa kehittää kuluttajille uudenlaisia tapoja osallistua tutkimuspaneeleihin. Digitan hybridi-tv tarjosi meille mielenkiintoisen uuden tutkimusalustan”, kertoo Pasi Huovinen Taloustutkimuksesta. ”Toteutimme tutkimuksen hyödyntäen omaa internetpaneeliamme, mutta periaatteessa kenellä tahansa hybridi-tv:n omistajalla oli mahdollisuus lähteä mukaan kirjautumalla television kautta panelistiksi Estradi tv-kanavalla olleen hybridisovelluksen kautta”, jatkaa Huovinen.

Uuden digitaalisen ajan tiedonkeruutavoista ja Big Datasta on käyty paljon keskustelua viime aikoina eri foorumeilla. Yksityisyydensuojan säilyminen on huolestuttanut kuluttajia. ”Kehitimme Digitan kanssa uudenlaisen tiedonkeruutavan, jossa vastaajilla pysyi kontrolli siihen, mitä tietoja yhdistettiin ja kuinka pitkältä ajalta. Myös tietojen käyttötarkoitus tehtiin vastaajille selväksi ja helposti ymmärrettäväksi”, sanoo Huovinen. Pilottiin osallistui 93 vastaajaa. Vastaajat suhtautuivat katselutietojen käyttöön myönteisesti. Eniten osallistujia kiinnosti mahdollisuus päästä kehittämään tulevaisuuden televisiota sekä uutta tutkimusmenetelmää.

”Digitan tavoitteena on ymmärtää paremmin kuluttajien tv-katselutottumuksia ja hyödyntää ymmärrystä kehittäessämme televisioon uudenlaisia palveluita laajennetun sisältötarjonnan, kohdennettavuuden ja vuorovaikutteisuuden muodossa”, kertoo Digitan videojakeluliiketoiminnasta vastaava johtaja Teppo Ahonen. ”Tässä yhteistyöpilotissa meillä oli mahdollisuus yhdistää tietoja kahdesta eri tietolähteestä ja analysoida yhdistetyn tiedon avulla erityyppisten kotitalouksien katselutottumuksia. Tulosten pohjalta voimme entistä paremmin ymmärtää tv-katsojien tarpeita ja uudenlaisten palveluiden lisäksi tarjota myös tv-yhtiöille uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, jatkaa Ahonen.

Hybridi-tv-palveluiden käyttö kasvaa

Digitan vuonna 2015 markkinoille tuomassa hybridi-tv:ssä yhdistyy antennitelevision ja netin palvelut. Erona älytelevisioihin Digitan hybridi-tv:n tarjoamat palvelut kuten Yle Areena, Ruutu, Liigan tulospalvelu jne. lähetetään ohjelmavirran mukana eikä erillisinä sovelluksina. Näin hybridi-tv mahdollistaa myös monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Uusien palveluiden kehittämisen näkökulmasta hybridi-tv-penetraatio on jo merkittävä, noin 150 000 laitetta on kytkettynä Digitan verkkoon.Digita arvioi penetraation kasvavan noin miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

Taloustutkimus Oy, Tutkimusjohtaja, Pasi Huovinen, pasi.huovinen@taloustutkimus.fi,
p. 040757 7737

Digita Oy, Liiketoimintajohtaja, Videojakelupalvelut, Teppo Ahonen, teppo.ahonen@digita.fi, p. 040 563 0299

Taloustutkimus Oy on vuonna 1971 perustettu suomalainen markkinatutkimusyritys, jolla on toimintaa Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Suomessa toimimme Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Taloustutkimuksella on vuosittain tuhat toimeksiantajaa ja se palvelee kaikkia toimialoja. Merkittävimmät asiakkaat ovat suuret mediat, vientiteollisuus ja elintarviketeollisuus, kauppa, finanssipalveluyritykset, julkinen sektori sekä ulkomaiset tutkimustoimistot.

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.