Digita valmistautuu teräväpiirtoaikaan - Digitalla on tekniset valmiudet välittää HD-lähetykset koko Suomeen nopeallakin aikataululla

Suomen antennilähetysverkon tv-toimijat ovat sopineet vapaasti jaeltavien antenniverkon kanavien yhtäaikaisesta siirtymisestä HD:n eli teräväpiirron mahdollistavaan DVB-T2-lähetystekniikkaan. Nykymuotoiset SD-lähetykset loppuvat 31.3.2020. Digita valmistautuu vastaamaan Ylen teräväpiirtolähetyksiä koskevaan tarjouspyyntöön syksyn aikana. Digitalla on jo tekniset suunnitelmat valmiina vuonna 2020 tapahtuvaa HD-siirtymää varten.

”Digitalla on tällä hetkellä HD-lähetyksiin soveltuvia verkkoja, joiden peittoalue on 85 % suomalaisista. Olemme investoineet mittavasti siihen, että koko Suomessa päästään haluttaessa nopeasti uuden teknologian piiriin”, kertoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

”Median murros vaatii verkko-operaattorilta jatkuvaa palvelujen ja viestintäverkkojen kehittämistä. Ensisijaisena tavoitteenamme onkin mahdollistaa sulava ja markkinalähtöinen teräväpiirtosiirtymä sekä rikastaa yhdessä asiakkaidemme kanssa antenni-tv:n katselukokemusta antenni-tv:n ja laajakaistan yhdistävillä hybridipalveluilla”, jatkaa Weckström. Valtakunnallisesti jaeltavat hybridi-tv-palvelut täydentävät jo nyt television kanavatarjontaa tuomalla kanavien yhteyteen suosituimmat videopalvelut Areenan, Katsomon ja Ruudun sekä erilaisia muita lisäpalveluita.Maanpäällinen jakeluverkko on kustannustehokkain tapa jaella tv-sisältöjä kaikille suomalaisille. Antenni-tv-verkko on jakeluverkko, jonka jakelukustannukset maksavat tv-yhtiöt. Tätä kautta antenni-tv on käytännössä ainoa television jakelutie, josta ei aiheudu kuluttajille jatkuvia kustannuksia, ainoastaan investoinnin toimivaan antennijärjestelmään.

Maanpäällinen jakeluverkko on toimintavarma, luotettava ja laadukas jakelutie, joka mahdollistaa kaikille yhtäläiset mahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta vastaanottaa sisältöä. Tällä hetkellä Digitan antenni-tv-lähetykset tavoittavat 99,96 prosenttia Manner-Suomen väestöstä. Antenni-tv:tä ohjelmien vastaanottoon käyttää noin 50 % suomalaisista. Lisäksi se kattaa suurimman osan suomalaisten kesäasunnoista.

Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi

TV-lähetyksissä katkos Oulun, Vuokatin, Kruunupyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan alueilla – saatu korjattua 27.9. klo 1:1227.9.2017 01:33Tiedote

Tietoliikennevika aiheutti katkoksen tv-lähetyksiin Digitan Oulun, Vuokatin, Kruunpyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan radio- ja tv-asemien peittoalueilla. Katkokset koskivat kaikkia vapaasti katsottavia sekä maksu-tv-kanavia Vuokatin, Haapaveden, Pyhävuoren ja Vaasan alueilla. F-kanavanipussa olevat maksu-tv-kanavat sen sijaan näkyivät koko ajan Oulun, Kruunypyyn ja Lapuan alueilla. Lisäksi Vaasan radio- ja tv-asemalla oli katkos Radio Puheen lähetyksissä. Katkos alkoi 26.9.2017 klo 23:58, ja se on saatu korjattua 27.9.2017 klo 1:12. Peittoalueet voit katsoa täältä www.digita.fi/karttapalvelu Digita pahoittelee katkosesta aiheutunutta haittaa. Digita/Viestintä

Voimakas radiokeli aiheuttaa häiriöitä antenni-tv-vastaanotossa eri puolella Suomea – jatkuu ainakin alkuviikon25.9.2017 16:04Tiedote