Digita valmistautuu teräväpiirtoaikaan - Digitalla on tekniset valmiudet välittää HD-lähetykset koko Suomeen nopeallakin aikataululla

Suomen antennilähetysverkon tv-toimijat ovat sopineet vapaasti jaeltavien antenniverkon kanavien yhtäaikaisesta siirtymisestä HD:n eli teräväpiirron mahdollistavaan DVB-T2-lähetystekniikkaan. Nykymuotoiset SD-lähetykset loppuvat 31.3.2020. Digita valmistautuu vastaamaan Ylen teräväpiirtolähetyksiä koskevaan tarjouspyyntöön syksyn aikana. Digitalla on jo tekniset suunnitelmat valmiina vuonna 2020 tapahtuvaa HD-siirtymää varten.

”Digitalla on tällä hetkellä HD-lähetyksiin soveltuvia verkkoja, joiden peittoalue on 85 % suomalaisista. Olemme investoineet mittavasti siihen, että koko Suomessa päästään haluttaessa nopeasti uuden teknologian piiriin”, kertoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

”Median murros vaatii verkko-operaattorilta jatkuvaa palvelujen ja viestintäverkkojen kehittämistä. Ensisijaisena tavoitteenamme onkin mahdollistaa sulava ja markkinalähtöinen teräväpiirtosiirtymä sekä rikastaa yhdessä asiakkaidemme kanssa antenni-tv:n katselukokemusta antenni-tv:n ja laajakaistan yhdistävillä hybridipalveluilla”, jatkaa Weckström. Valtakunnallisesti jaeltavat hybridi-tv-palvelut täydentävät jo nyt television kanavatarjontaa tuomalla kanavien yhteyteen suosituimmat videopalvelut Areenan, Katsomon ja Ruudun sekä erilaisia muita lisäpalveluita.Maanpäällinen jakeluverkko on kustannustehokkain tapa jaella tv-sisältöjä kaikille suomalaisille. Antenni-tv-verkko on jakeluverkko, jonka jakelukustannukset maksavat tv-yhtiöt. Tätä kautta antenni-tv on käytännössä ainoa television jakelutie, josta ei aiheudu kuluttajille jatkuvia kustannuksia, ainoastaan investoinnin toimivaan antennijärjestelmään.

Maanpäällinen jakeluverkko on toimintavarma, luotettava ja laadukas jakelutie, joka mahdollistaa kaikille yhtäläiset mahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta vastaanottaa sisältöä. Tällä hetkellä Digitan antenni-tv-lähetykset tavoittavat 99,96 prosenttia Manner-Suomen väestöstä. Antenni-tv:tä ohjelmien vastaanottoon käyttää noin 50 % suomalaisista. Lisäksi se kattaa suurimman osan suomalaisten kesäasunnoista.

Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi

Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän lähetinaseman lähetystaajuus muuttuu19.10.2018 10:24Tiedote

Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän lähetystaajuus on 1.11.2018 alkaen 90,8 MHz. Lähetystaajuuden muuttuessa Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän aseman lähetysteho kaksinkertaistuu ja kuuluvuus paranee muun muassa Porvoon keskustan alueella. Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän vanhaa taajuutta ja uutta taajuutta lähetetään rinnakkain 1.11.-15.11.2018 välisenä aikana. 15.11.2018 jälkeen Porvoon, Pernajan ja Loviisan alueella Yle Radio Suomen lähetyksiä voi kuunnella taajuuksilla: Pernaja 95,0 MHz, Porvoo 90,8 MHz ja Loviisa 99,1 MHz. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Verkonhuolto- ja vikatiedot Digitan radio- ja tv-verkon huolto- ja vikatiedot löytyvät osoitteesta www.digita.fi/verkontila. Lisätietoa: Kuluttajat Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8

Digitan Ylläksen tv-asemalta on välitetty tv- ja radiolähetyksiä 50 vuoden ajan – Digitan valtakunnallisen infrastruktuurin käyttötarkoitus muuttuu ja kehittyy24.9.2018 14:15Tiedote