Digitaalinen asuntokauppa etenee - Hypo rahoitti Suomen ensimmäisen "sähköisen osakekirjan" asuntokaupan

14.6.2019 klo 9.00. Hypo on rahoittanut asuntokaupan, jossa kaupan kohteena oli osakehuoneistorekisteriin kirjattu sähköinen merkintä asunnon omistuksesta, arkikielellä ajateltuna ”ns. sähköinen osakekirja”. Kauppa tehtiin Turussa torstaina. Myydyn huoneiston rekisterimerkintä tuli Hyposta nostettavan asuntolainan vakuudeksi.

Hypo on todennäköisesti ensimmäisenä pankkina nyt rahoittanut asuntokaupan, jossa ei käytetty ollenkaan paperista osakekirjaa, vaan tiedot omistuksesta ja hallintaoikeudesta olivat sähköisessä muodossa Maanmittauslaitoksen ylläpitämässä osakehuoneistorekisterissä. Sähköinen huoneistotietojärjestelmä parantaa asuinhuoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta, ja tätä kautta myös asuntokaupan nopeutta, koska paperisia dokumentteja ei allekirjoiteta tai liikutella.

Jatkossa asunnon ostaja huomaa yhä useammin, ettei saa totutusti osakekirjaa osoitukseksi omistuksestaan, vaan se korvautuu sähköisellä merkinnällä osakehuoneistorekisterissä. Tilannetta voi verrata osakeomistuksiin, joista omistaja ei ole enää pitkään aikaan saanut osakekirjaa itselleen, vaan omistus näkyy arvo-osuustilillä.

Digitaalinen asuntokauppa tulee mahdolliseksi, kun huoneistotietojärjestelmän käyttöönotto etenee. Ennen tämän vuoden alkua perustetut eli vanhat asunto-osakeyhtiöt ovat voineet toukokuun alusta alkaen siirtää osakeluettelonsa eli tiedot omistajista järjestelmään. Alkuvaiheessa tiedot siirretään Maanmittauslaitoksessa yksitellen, mutta tämän vuoden loppuun mennessä tulee käyttöön sähköinen palvelu, jonka avulla tietojen siirto taloyhtiöistä, osakehuoneistoista sekä niiden omistajista ja panttauksista yleistyy, koska siirtäminen nopeutuu ja yksinkertaistuu merkittävästi.

Ensimmäisenä huoneistotietojärjestelmään tulivat uudet, 1.1.2019 jälkeen perustetut taloyhtiöt, jotka on perustettu Patentti- ja rekisterihallituksen YTJ-palvelussa sähköisesti. Paperisia osakekirjoja ei ole enää painettu näiden yhtiöiden osakehuoneistoille, vaan niiden omistaja- ja panttausmerkinnät näkyvät huoneistotietojärjestelmässä.

Lisätietoja:

Sami Vallinkoski
pankinjohtaja

Suomessa on 20 vuoden kuluttua vain kolme aitoa kasvuseutua22.2.2019 10:00:00 EETTiedote

Ajankohtainen alueellinen väestöennuste kertoo, että pääkaupunkiseudun väestö kasvaa 270 000 asukkaalla vuoteen 2040. Samaan aikaan koko maan kasvu jää vajaaseen 90 000:een eli pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Suomen väki vähenee 180 000 asukkaalla. Alueellinen tarkastelu osoittaa myös sen, että selkeää kasvua nähdään Helsingin lisäksi vain Tampereen ja Turun seuduilla. Maltillista kasvua ennuste osoittaa vielä Oulun ja Jyväskylän seuduille ja pientä Kuopioon, mutta niissäkin väestönkasvu kääntyy laskuun 2030-luvun puolivälissä.