Digitaalinen henkilöllisyystodistus on oivallinen uudistus, mutta kattavuus jää hieman torsoksi

Finanssiala ry tervehtii ilolla hallituksen esitystä digitaalisesta henkilöllisyystodistuksesta. Älypuhelimeen ladattavaa henkilöllisyystodistusta voi käyttää tunnistusvälineenä sekä tiskillä asioimiseen että vahvana sähköisenä tunnistusvälineenä. Henkilöllisyystodistuksen rinnalle esitetään vaihtoehtoista tunnistusvälinettä niille, jotka eivät älypuhelinta voi tai halua käyttää. Finanssiala harmittelee, että tätä tunnistusvälinettä kaavaillaan pelkästään julkisen sektorin käyttöön

Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Peter Jansson kannustaa lainsäätäjää pitämään kiinni kunnianhimoisista tavoitteista. Hallituksen 15.9.2022 julkistama esitys mahdollistaa vaihtoehtoisen tunnistusvälineen henkilöille, jotka eivät halua tai voi käyttää mobiilisovellusta. Tunnistusväline toimisi kuitenkin vain julkisen sektorin sähköisessä asioinnissa

”Ei ole mitään estettä sille, että tunnistusvälinettä voitaisiin käyttää myös yksityisellä sektorilla. Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen hyödyt on saatava sekä julkisen että yksityisen sektorin käyttöön laajasti”, Jansson sanoo.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on hyvä ja kannatettava ehdotus. Digitalisoituvassa maailmassa passin ja virallisen henkilökortin rinnalle tuotettava digitaalinen henkilöllisyystodistus on luontainen ja hyvä kehityssuunta.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus ja vaihtoehtoinen tunnistusväline juontavat juurensa hallitusohjelman digitaalisen identiteetin hankkeeseen. Hankkeen lähtökohta oli, että kaikki tekniset ratkaisut suunnitellaan alusta alkaen siten, että ne ovat hyödynnettävissä myös yksityisellä sektorilla.

”On harmillista, että yksityinen sektori on rajattu pois tunnistusvälineestä, josta olisi helposti saatu paljon kattavampi. Käytön rajoittaminen vain julkisen sektorin sähköisiin asiointipalveluihin ei myöskään edistä yhdenvertaisuutta”, Jansson sanoo.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on passin tai henkilökortin kaltainen virallinen henkilöllisyystodistus, joka on mobiilisovelluksena älypuhelimessa. Näin esimerkiksi kaupassa asioitaessa ei tarvitsisi näyttää koko henkilötunnusta, sillä digitaalisella henkilöllisyystodistuksella olisi mahdollista näyttää vain ikä. Matkustusasiakirjana digitaalinen henkilöllisyystodistus ei käy.

Valtiovarainministeriön tiedote

Hallituksen esitys

Omaisten taakkaa kevennettävä – poliitikoilta vahva tuki vainajan asiat yhteen kokoavalle sähköiselle alustalle23.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Peräti 86 prosenttia päättäjistä kannattaa palvelualustaa, josta omaiset saisivat kaikki olennaiset tiedot vainajan sukulaissuhteista ja omaisuudesta heti, kun tieto kuolemasta on kirjattu. Vasemmistoliiton kannattajista alustaa puoltaa sata prosenttia vastaajista. Tieto käy ilmi Finanssiala ry:n (FA) Aula Researchilla teettämästä vaikuttajakyselystä. Finanssiala on yhteistyökumppaneineen edistänyt kuoleman ekosysteemiksi kutsuttua sähköistä järjestelmää, joka kokoaisi eri tahojen tiedot yhteen palveluun helpottamaan omaisten taakkaa. Aiheesta keskustellaan Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa 23.11.2022 kello 9. Linkki tilaisuuteen tiedotteen lopussa.

Kolme neljäsosaa päättäjistä tukee kansankapitalismia – sijoittamisen verotuksen kiristäminen ei saa kannatusta oikealla eikä vasemmalla16.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Lähes kolme neljäsosaa (72 prosenttia) poliittisista päättäjistä on sitä mieltä, että suomalaisten halukkuutta säästämiseen ja sijoittamiseen, kansankapitalismiin, ei saa heikentää kiristämällä sijoittamisen verotusta. Päättäjien kannat ilmenevät Aula Research Oy:n Finanssiala ry:n (FA) toimeksiannosta päättäjille ja viranomaisille suunnatussa kyselyssä. Poliittisten päättäjien parista vastaajaryhmiä olivat mm. kansanedustajat, erityisavustajat ja valtiosihteerit, puoluejohto sekä puoluehallitusten ja -valtuustojen jäsenet. Kyselyyn vastasi 127 poliittista päättäjää.

Finanssialan maksamat yhteisöverot nousivat reiluun 900 miljoonaan euroon – yhteisöverotilaston 12:n kärjessä neljä finanssiyhtiötä9.11.2022 09:38:46 EET | Tiedote

Finanssialan koko verokädenjälki oli vuonna 2021 noin 4,8 miljardia euroa. Siihen on laskettu yhteisövero (920 milj. euroa) ja vakuutusmaksuvero (848 milj. euroa) sekä palosuojelu-, liikenneturvallisuus- ja työturvallisuusmaksut (22 milj. euroa). Verokädenjäljessä on mukana myös työntekijöiden palkoista tehdyt ennakonpidätykset (999 milj. euroa), henkilöstön sivukulut (610 milj. euroa), alan yhtiöiden maksamista osingoista perityt verot (960 milj. euroa) sekä piilevä arvonlisäverorasite (450 milj. euroa).

Suomen erityispiirteitä ei ole vielä riittävästi otettu huomioon Basel-pankkisääntelyssä – huolena asunto- ja yrityslainat8.11.2022 17:38:30 EET | Tiedote

Pankkien vakavaraisuutta sääntelevä Basel III -uudistus uhkaa vähäriskisiä asunto- ja yrityslainoja. Juuri tällaiset lainat ovat Suomen pankkimarkkinalle tyypillisiä. Finanssialan huoli on, että jos sääntelyuudistus toteutuu ehdotetussa muodossa, kannattaako kotitalouksien ja yritysten enää ottaa lainoja ja investoida vai laittaa odotteluvaihde päälle.