AEL

Digitaalinen oppimisympäristö motivoi oppimista: case IWE/IWT

AEL toteutti kansainvälisen hitsausinsinöörin IWE (International Welding Engineer) ja hitsausteknikon IWT (International Welding Technologist) -pätevöityskoulutuksen digitaalisessa oppimisympäristössä ensimmäisenä Suomessa. Modernissa koulutusmuodossa opiskelijan tärkeimmät työvälineet ovat tietokone tai tabletti ja verkko-oppimisympäristö. Oppimisen tukena käytetään muun muassa kolmiulotteista videotekniikkaa, animaatioita ja grafiikkaa sekä vuorovaikutteisuutta aktivoivia verkkotehtäviä. Digitaalisten menetelmien avulla vaikeatkin tekniset kysymykset pystytään kuvaamaan kiinnostavasti ja helposti omaksuttavasti. AEL:n IWE/IWT-koulutus ja oppimisympäristö on auditoitu ja hyväksytty vaihtoehtoiseksi koulutusmuodoksi perinteiselle koulutukselle.

Sophie Ehrnrooth

IWE/IWT - hitsausoppia digitaalisin menetelmin

Koulutusasiantuntija Sophie Ehrnrooth AEL:stä kertoo koulutuksesta, ja ensimmäisen 15 opiskelijan IWE/IWT-ryhmän opiskelusta.

- Perinteinen IWE/IWT-pätevöityskoulutus sisältää 50 koulutuspäivää. Digitaalisia menetelmiä hyödyntävän vaihtoehtoisen koulutusmuodon käyttöönotto vaativine verkko-aineistoineen on ollut pitkä prosessi AEL:lle. Uudentyyppisessä koulutusmuodossa 18 koulutuspäivää on korvattu verkko-opinnoilla, pakollisia lähipäiviä on 32.

- Digitaalisessa oppimisympäristössä opiskelija pystyy syventämään osaamistaan osaamistarpeensa mukaan ja opiskelemaan itse suunnittelemassaan aikataulussa, mikä lisää oppimismotivaatiota ja tehokkuutta.

- Opiskelijat ovat erittäin motivoituneita, heillä on itsellään vahva halu oppia. Se näkyy erityisesti 18 päivän verkko-opiskelujaksojen suorituksissa, itseopiskelu vaatii vahvaa itsekuria. Koulutuksen tentit ovat vaativat.

Niko Rautiainen ja Juha Haapanen osallistuivat AEL:n ensimmäiseen IWE/IWT-koulutukseen. Oppimiskokemuksensa kolmen kärkeen kumpikin nostavat materiaaliteknisen osaamisen, hitsattujen rakenteiden suunnitteluosaamisen ja hitsauksen laadunhallinnan lisäopin tärkeyden. Verkko-opiskelu mahdollisti heille koulutukseen osallistumisen työn ohella. Molemmat ovat kokeneita osaajia, ja työskentelevät alalla asiantuntijatehtävissä.

- AEL:n IWE-koulutus on ollut kaikella tapaa hyödyllinen ja laadukas, sain juuri sitä, mitä tulin hakemaan. Pystyn hyödyntämään oppimaani työssäni asiakkaiden ja luokituslaitosten kanssa. Perinteinen 50 lähipäivää sisältävä koulutus olisi ollut ajankäytöllisesti itselleni mahdoton. Nyt verkko-opiskelumahdollisuus ja lähipäivät Helsingissä mahdollistivat osallistumiseni, kertoo Niko Rautiainen, joka toimii Archtech Helsingin telakalla runkotuotannon osastopäällikkönä. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri.

- IWE -pätevyys on arvostettu Suomessa ja maailmalla ­­­­­­­­- onhan se korkein IIW-pätevyys. Tietomääräni lisääntyi valtavasti. Kouluttajat ovat Suomen huippuasiantuntijoita. Verkkomateriaali on hyvä ja laadukas. Kyllä tämä on haastavin koulutus, mitä olen käynyt. Hattua nostan kaikille IWE-koulutuksen ja tenttien suorittaneille, tämä ei ole läpihuutojuttu, sanoo Juha Haapanen SaloWeld Oy:stä. Haapanen toimii yrittäjänä ja on koulutukseltaan kone- ja tuotantotekniikan insinööri.

IWE/IWT - kansainvälinen hitsauskoordinoijan pätevyys

IWE (International Welding Engineer) ja IWT (International Welding Technologist) ovat kansainvälisesti arvostettuja hitsauskoordinoijan pätevyyksiä. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat, aikaisemmin suorittamansa tutkinnon mukaisesti, joko kansainvälisen hitsausinsinöörin (IWE) tai kansainvälisen hitsausteknikon (IWT) pätevyyden.

AEL:n koulutus noudattaa Suomen Hitsausteknillisen Yhdistyksen kansainvälisen kattojärjestön, IIW (International Institute of Welding), hyväksymää ohjetta Guideline IAB-252r-11. AEL:n käyttämän verkko-oppimismateriaalin on tuottanut saksalainen GSI (Gesellschaft für Schweistechnik). IIW on hyväksynyt GSI:n verkko-oppimismateriaalin itseopiskelumateriaaliksi, ja materiaalin käytön vaihtoehdoksi perinteiselle lähiopetukselle.

Lisätietoja IWE/IWT-koulutuksesta

IWE Sophie Ehrnrooth, koulutusasiantuntija, sophie.ehrnrooth@ael.fi, puh. 050 500 1777

Kari Kaihonen, yrityspalvelujen johtaja, kari.kaihonen@ael.fi, puh. 040 764 7960

Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys SHY

International Institute of Welding IIW

Gesellschaft fürSchweistechnik GSI

Sophie Ehrnrooth
Niko Rautiainen
Juha Haapanen
IWE/IWT-koulutuksen osallistujia 27.11.2015 AEL:ssä.

Kaarnatie 4

09 530 71http://www.ael.fi

AEL on Suomen johtava tekniikan koulutuspalveluja tarjoava yritys. Tarjoamme yrityksille lisäarvoa tuottavat kehittämis- ja koulutusratkaisut sekä opiskelijoillemme kilpailukykyisen osaamisen. AEL:ää ylläpitää Ammattienedistämislaitossäätiö AEL.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta AEL

AEL - Ammattiosaamisen Oxford28.10.2016 12:00:00 EESTTiedote

Lehdistötiedote/julkaisuvapaa 28.10.2016 klo 12.00. Elinkeinoelämän koulutuspalveluyritys AEL julkisti tällä viikolla uuden brändilupauksensa - Ammattiosaamisen Oxford. Uudella värikkäällä sloganillaan AEL haluaa vahvistaa mielikuvaansa yhtenä Suomen arvostetuimmista koulutuslaitoksista ja halutuimpana ammattiosaamisen edistäjänä. Uusi brändilupaus on osa laajempaa brändiuudistusta, joka laajenee vaiheittain kaikkeen AEL:n viestintään ja markkinointiin.

AEL toteuttaa Metsä Fibren oppisopimuskoulutukset12.1.2016 09:25:11 EETTiedote

Mediatiedote 12.1.2016. Metsä Fibre rekrytoi uudet prosessiosaajat yhtiöön oppisopimuskoulutuksen kautta. Yhtiön koulutuskumppanina toimii elinkeinoelämän kouluttajana tunnettu AEL. Oppisopimuskoulutukset räätälöidään Metsä Fibren osaamisvaatimuksiin, millä varmistetaan yhtiön tarvitsemat oikeat osaajat oikeisiin tehtäviin. Prosessinhoitajan tutkintotavoitteisella koulutuksella yhtiö rekrytoi ammattiosaajia kaikille neljälle tehtaalleen - niin myös Äänekoskelle nousevalle uuden sukupolven biotuotetehtaalle. Monimutkaiset tehdasprosessit vaativat henkilöstöltä syvällistä erikoisosaamista ja laajaa kokonaisuuksien ymmärrystä. AEL:n Metsä Fibrelle toteuttama prosessinhoitajan tutkintotavoitteinen koulutus kestää 1,5 vuotta.