Digitaalinen sivistys kärkiteemaksi

Suomessa valmistaudutaan parasta aikaa vuoden 2019 loppupuoliskon EU:n puheenjohtajuuteen. Suomi tunnetaan jo nyt on korkeasta koulutustasosta ja teknologisesta osaamisesta. Molemmat teemat olisi aika yhdistää ottamalla yhdeksi kärkiteemaksi digitaalisen sivistyksen korostamisen. Digitaaliseen sivistykseen kuuluu medialukutaito, missä Eurooppa voisi parhaimmillaan nousta globaaliksi suunnan näyttäjäksi.

Digitaaliseen sivistykseen kuuluu  käsitys siitä, mitä kaikkea dataa meistä jokaisesta kerätään ja miten sosiaalisen median algoritmit toimivat. Kysymys on datasta, vallasta ja vastuusta. Digiyhteiskunnan näkymättömät rakennuspalikat on tehtävä näkyviksi. Nuo rakennuspalikat eli algoritmit ovat liikesalaisuuksia, joten vähintä mitä voidaan vaatia on luoda niille eettiset pelisäännöt, jotta luottamus digimurrokseen voitaisiin säilyttää. Luottamus on jo monella tavalla horjunut. Kuluttajilla- meillä kaikilla tulee olla riittävät tiedot ja taidot selvitä digiympäristössä. Vain riittävä digitaalinen sivistys voi nostaa Euroopan globaaliksi digitaalisen muutoksen voimatekijäksi.

Liisa Jaakonsaari
liisa.jaakonsaari@europarl.europa.eu

Kutsu medialle: SDP julkaisee ikäpoliittisen ohjelman4.2.2019 13:52:31Kutsu

Aika: keskiviikko 6.2. klo 8.30 Paikka: Eduskunta, sd-ryhmähuone SDP julkaisee keskiviikkona 6.2. ikäpoliittisen ohjelman. Tilaisuudessa on läsnä puolueen varapuheenjohtaja Ville Skinnari. Ohjelman sisältöjä esittelee valmistelusta vastanneen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen. Ilmoittautumiset 5.2. mennessä: Emilia Tervonen, 050 552 0676, emilia.tervonen@eduskunta.fi Ilmoitathan saapumisestasi, tilaisuudessa on aamiaistarjoilu.