Digitaalinen sivistys kärkiteemaksi

Suomessa valmistaudutaan parasta aikaa vuoden 2019 loppupuoliskon EU:n puheenjohtajuuteen. Suomi tunnetaan jo nyt on korkeasta koulutustasosta ja teknologisesta osaamisesta. Molemmat teemat olisi aika yhdistää ottamalla yhdeksi kärkiteemaksi digitaalisen sivistyksen korostamisen. Digitaaliseen sivistykseen kuuluu medialukutaito, missä Eurooppa voisi parhaimmillaan nousta globaaliksi suunnan näyttäjäksi.

Digitaaliseen sivistykseen kuuluu  käsitys siitä, mitä kaikkea dataa meistä jokaisesta kerätään ja miten sosiaalisen median algoritmit toimivat. Kysymys on datasta, vallasta ja vastuusta. Digiyhteiskunnan näkymättömät rakennuspalikat on tehtävä näkyviksi. Nuo rakennuspalikat eli algoritmit ovat liikesalaisuuksia, joten vähintä mitä voidaan vaatia on luoda niille eettiset pelisäännöt, jotta luottamus digimurrokseen voitaisiin säilyttää. Luottamus on jo monella tavalla horjunut. Kuluttajilla- meillä kaikilla tulee olla riittävät tiedot ja taidot selvitä digiympäristössä. Vain riittävä digitaalinen sivistys voi nostaa Euroopan globaaliksi digitaalisen muutoksen voimatekijäksi.

Liisa Jaakonsaari
liisa.jaakonsaari@europarl.europa.eu

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta asunnottomien yössä: Tarvitsemme lisää kohtuuhintaisia asuntoja, kohtuulliset asumismenot ja asumisneuvontaa17.10.2018 16:21Tiedote

SDP:n kansanedustaja, varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta esittää Asunnottomien yö -tapahtumassa kolme keinoa asunnottomuuden vähentämiseksi. Asunnottomien yötä vietetään tänään 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä ympäri Suomea. Tapahtumia järjestetään yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla.

SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Vastaako pormestarin talousarvioehdotus riittävästi kasvavan kaupungin tarpeisiin?10.10.2018 15:11Tiedote

Pormestari Vapaavuori on julkistanut tänään 10.10. ensi vuotta koskevan talousarvioesityksen. Esityksen jälkeen käynnistyvät puolueiden väliset talousarvioneuvottelut. ”Sosialidemokraatit odottavat kohentuneen verotulovirran käyttämistä nyt nimenomaan palveluihin. Haasteena on pysyykö Helsinki väestönkasvun vauhdissa mukana. Erityisesti lasten, nuorten sekä ikäihmisten palvelut vaativat huomiota”, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma painottaa.