Digitaalinen sivistys kärkiteemaksi

Suomessa valmistaudutaan parasta aikaa vuoden 2019 loppupuoliskon EU:n puheenjohtajuuteen. Suomi tunnetaan jo nyt on korkeasta koulutustasosta ja teknologisesta osaamisesta. Molemmat teemat olisi aika yhdistää ottamalla yhdeksi kärkiteemaksi digitaalisen sivistyksen korostamisen. Digitaaliseen sivistykseen kuuluu medialukutaito, missä Eurooppa voisi parhaimmillaan nousta globaaliksi suunnan näyttäjäksi.

Digitaaliseen sivistykseen kuuluu  käsitys siitä, mitä kaikkea dataa meistä jokaisesta kerätään ja miten sosiaalisen median algoritmit toimivat. Kysymys on datasta, vallasta ja vastuusta. Digiyhteiskunnan näkymättömät rakennuspalikat on tehtävä näkyviksi. Nuo rakennuspalikat eli algoritmit ovat liikesalaisuuksia, joten vähintä mitä voidaan vaatia on luoda niille eettiset pelisäännöt, jotta luottamus digimurrokseen voitaisiin säilyttää. Luottamus on jo monella tavalla horjunut. Kuluttajilla- meillä kaikilla tulee olla riittävät tiedot ja taidot selvitä digiympäristössä. Vain riittävä digitaalinen sivistys voi nostaa Euroopan globaaliksi digitaalisen muutoksen voimatekijäksi.

Liisa Jaakonsaari
liisa.jaakonsaari@europarl.europa.eu

SDP: 15 askelta inhimillisempään eläkepolitiikkaan19.12.2018 13:27Tiedote

SDP on tänään julkaissut 15 kohdan toimenpideohjelman eläkeläisköyhyyden vähentämiseen. Monilla eläkeläisillä takuueläke tai kansaneläke ja pieni työeläke eivät riitä turvaamaan toimeentuloa, vaan arjen toimeentuloa on paikattava esim. asumistuella ja jopa toimeentulotuella. Pienituloisuus on ongelmana siitä huolimatta, että keskiarvojen mukainen eläkkeiden kehitys on viimeisen 20 vuoden aikana ollut myönteistä. Totuus yksittäisen ihmisen tilanteesta löytyy kuitenkin keskiarvojen takaa. Eläketurvakeskuksen kesäkuussa 2018 julkaistusta kyselytutkimuksesta ilmenee, että lähes kymmenen prosenttia eläkeläisistä kokee vakavia toimeentulo-ongelmia. Puolet eläkeläisistä kokee tavanomaisten menojen kattamisessa jonkin asteisia vaikeuksia. Kolmasosa kertoo, että heille ei jää rahaa välttämättömien menojen jälkeen. Eläkejärjestelmän on oltava ja se on koettava oikeudenmukaiseksi. Oikeudenmukaisuus edellyttää järjestelmän korjaamista tarvittaessa. Järjestelmässä tulee huomioida yhteiskunnan muuto