Digitaalisuus löi läpi korona-ajan kiinteistönvälityksessä

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki kesäkuussa kaikista käytettyjen asuntojen kaupoistaan lähes 30 prosenttia digitaalisena. Se tarkoittaa, että jo puolet sellaisista kaupoista, joissa digikauppa on mahdollinen, tehdään myös diginä. Digitaalisten kauppojen lanseeraus tapahtui syksyllä 2019, mutta vasta korona-aika toi mukanaan läpimurron.

”Digitaalinen kauppa tehostaa huomattavalla tavalla niin asiakkaiden kuin myös rahoittajien ajankäyttöä. Usean tahon saaminen yhtä aikaa fyysisesti saapuville on aina haasteellista, puhumattakaan tällaisena korona-aikana. Kiinteistönvälittäjiä digitaalinen prosessi auttaa parempaan ja nopeampaan palveluun,” sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kyhälä arvioi, että vuonna 2021 Kiinteistömaailman kaupoista jo vähintään puolet tehdään digikauppoina. Määrän kasvua sataan prosenttiin estävät vielä muutamat rajoitteet, kun aivan kaikkia asuntokauppoja ei pysty digitaalisena tekemään. ”Mutta tavanomaiset tilanteet voidaan tehdä digikauppana, ja haluamme tuoda helppouden asiakkaille niin laajasti ja niin nopeasti kuin mahdollista” Kyhälä sanoo.

Lisätietoa digikaupasta: https://www.kiinteistomaailma.fi/digikauppa

Viime vuosina Kiinteistömaailma on tehnyt 12 000 – 13 000 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kun mukaan lasketaan myös vuokravälitys, Kiinteistömaailma teki viime vuonna noin 15 000 asuntotransaktiota. Kiinteistömaailmalla on ketjussaan yli 600 kiinteistönvälityksen ammattilaista, joista reilut 110 yrittäjiä.

Viimeisimmän Kiinteistömaailman Pulssin eli tietoa asuntokaupan kehityksestä kesäkuussa 2020 saa tästä: https://www.kiinteistomaailma.fi/tiedotteet/kiinteist%C3%B6maailman-pulssi-1-7-2020-kiinteist%C3%B6maailma-teki-kes%C3%A4kuussa-1110-kauppaa-kasvua-edellisvuoden-kes%C3%A4kuusta-5-prosenttia

Kiinteistömaailman kuvapankin ja mm. toimitusjohtaja Risto Kyhälän valokuvan löytää osoitteesta https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailman 53. täysin uudistunut Barometri: Uudet tuulet ohjaavat asuntomarkkinoita – asunnon ominaisuudet vaikuttavat yhä isommin arvonkehitykseen7.10.2020 09:00:00 EESTTiedote

Eri vuosikymmenillä rakennettujen asuntojen arvonkehitys suuntaa yhä selkeämmin eri urille, käy ilmi Kiinteistömaailman tänään julkaisemasta barometristä. Paljon puhuttu kasvukeskusten ja muun Suomen erilaistuminen ei enää yksin ohjaa asuntojen arvonkehitystä, vaan yhä isompi vaikutus on asuntojen rakennusvuosikymmenellä paikkakunnan sisälläkin. ”Uusi asunto on rakennustekniikaltaan ja myös estetiikaltaan ihan eri tuote kuin 40-50 vuotta vanha. Vertausta voi hakea autoista, joissa esimerkiksi uusi hybridi on ominaisuuksiltaan ja siksi hinnaltaankin erilainen kuin pitkään käytetty bensasyöppö. Koko asuntomarkkinaa ohjaavat nyt tarpeet, jossa korostuvat toisaalta asumisväljyyden arvostus ja uusi teknologia sekä toisaalta kiinnostus asuntosijoittamiseen”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri5.10.2020 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsä täysin uudistettuna keskiviikkona 7.10.2020. Aiemmin välittäjäkyselynä toteutetun katsauksen sijaan Kiinteistömaailman Barometri pohjautuu nyt eCraftin tekoälypohjaiseen asuntojen hintaennustemalliin, jota Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kommentoi Kiinteistömaailman ketjujohdon ja asuntomyymälöiden näkemysten pohjalta. Danske Bankin puheenvuoron pitää pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Kiinteistömaailmalla paras kauppakuukausi sitten vuoden 20132.10.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma teki syyskuussa yhteensä 1279 asunto- ja kiinteistökauppaa. Se on isoin kauppamäärä yhden kuukauden aikana sitten vuoden 2013. ”Kauppa käy todella vilkkaana, mikä näkyy pankeistakin kantautuvina ruuhkaviesteinä. Ilman sähköisen eli DIAS-kaupan laajaa hyödyntämistä emme pystyisi palvelemaan riittävän nopeasti näin isoissa kauppamäärissä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Syykuu 2020 jää myös historiankirjoihin: yksi Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvista yrityksistä eli Espoon Kodit Oy teki kuun aikana ketjun 30 vuotisen historian isoimman yksittäisen ketjuyrityksen liikevaihdon.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri28.9.2020 11:00:00 EESTKutsu

Analyysi koronakuukausista: Koronakevään ”kadonneet” kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja – yksiökauppa syöksähti ylös kesäkuussa23.9.2020 10:15:00 EESTTiedote

Poikkeusajat leikkasivat käytettyjen asuntojen kauppamääristä Suomessa noin 30 prosenttia viime kevään koronakuukausina eli huhti- ja toukokuussa. Keväällä toteutumatta jääneet kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja, käy ilmi Kiinteistömaailman analyysistä, joka pohjautuu sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) että ketjun omaan dataan. Kesäkuussa nähtiin kuitenkin hurja piikki pienimpien kerrostaloasuntojen kaupassa, kun patoutunut kysyntä purkautui, ja asuntokaupan kokonaisvolyymit palautuivat normaalitasoille. Rivi- ja omakotitalojen kaupassa kevään laskuprosentit olivat pienempiä, ja kesän ajan niiden myynnissä on eletty jopa hienoista buumia.

Vahva asunto- ja kiinteistökauppakesä jatkui elokuussa: Kiinteistömaailma teki 1158 kauppaa2.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.9.2020: Kiinteistömaailma teki elokuussa yhteensä 1158 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kauppavilkkaus jatkui näin kesä- ja heinäkuun tavoin hyvänä, ja ketju ylsi hyvinkin tarkalleen viime vuoden elokuun kauppamääriin (08/2019: 1157 kauppaa). Erityisesti uudisasuntokauppa vilkastui merkittävästi ja nousi jopa hienoisesti yli korona-aikaa edeltävän alkuvuoden tason.