Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Digitalisaatio edennyt Helsingin kaupungin kouluissa

Jaa

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan digitalisaatio-ohjelma muuttaa toimintatapoja, -prosesseja, tiedonhallintaa ja vuorovaikutusta. Tietoteknisten laitehankintojen ja opettajien ammattitaidon avulla tuetaan vuonna 2016 uudistetun opetussuunnitelman toteutumista Helsingin peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa ja taataan jokaiselle oppijalle mahdollisuus käyttää nykyaikaisia välineitä ja moderneja oppimisympäristöjä.

Helsingin lapset oppivat kouluissa nykyaikaisilla työvälineillä ja moderneissa oppimisympäristöissä
Digitalisaatio on ensisijaisesti toimintakulttuurin ja- tapojen muutosta, jossa keskeisintä on pedagogisten käytänteiden ja lähestymistapojen uudistuminen. ”Digitalisaatio etenee pedagogiikan kehittämisellä ja oppimista ja toimintatapoja muuttamalla. Tässä muutoksessa tarvitaan uusia työvälineitä, kuten kannettavat tietokoneet ja koulujen toimivia langattomia verkkoja sekä asiakaskeskeisesti kehitetty tietojärjestelmäkokonaisuus”, tietohallintopäällikkö Soili Haapala kertoo ja mainitsee, että langattoman verkon kehittäminen jatkuu ensi vuonna Helsingin kaikilla kouluasteilla ja varhaiskasvatuksessa.


Opettajien ammattitaito avainasemassa
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle on valittu peruskouluista ja lukioista 40 asiantuntijaopettajaa, jotka toimivat uuden oppimisen ja digitalisaation edistäjinä. Asiantuntijaopettajista on muodostettu viisi tiimiä, joissa on myös osaamista erityisopetuksen sekä erityisen ja tehostetun tuen digitalisaatiosta. Tiimien teemat ovat 1. Oppimisen ympäristöt, 2. Ilmiöpohjainen oppiminen, 3. Kieli, vuorovaikutus ja ajattelun taidot, 4. Portfolio-oppiminen, arviointi ja laaja-alainen osaaminen ja 5. STEAM-tiimi (S=Science, T=Technology, E=Engineering, A=Arts, M=Mathematics). ”Tavoitteenamme on monipuolisesti kokeilemalla ja mallintamisen kautta rohkaista opettajia ja kouluja miettimään, miltä osin näitä toimintamalleja voidaan soveltaa omassa arjessa”, Portfolio-oppiminen, arviointi ja laaja-alainen osaaminen-tiimin vetäjä Auli Saarinen avaa asiantuntijaopettajien toimintamallin periaatteita ja kuvailee roolia: ”Pyrimme koko ajan etsimään avoimin mielin uutta, ajankohtaista tietoa ja peilaamme löytämäämme kokemuksiimme kentältä. Näemmekin itsemme taidon, tiedon ja toiminnan kokoajina ja välittäjinä.” Asiantuntijaopettajien osaaminen on kaikkien koulujen käytössä. Tämän ryhmän lisäksi peruskouluissa on 160 tutoropettajaa ja lukioissa 20 mentoropettajaa, jotka edistävät uudenlaista pedagogiikkaa omissa kouluissa. Asiantuntijaopettajien verkostoa laajennetaan ensi vuonna myös varhaiskasvatukseen.

Peruskoulujen kannettavien tietokoneiden laitekanta ja tavoite
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan digitalisaatio-ohjelman mukaisesti kaikilla Helsingin peruskoulujen opettajilla on jo kannettava tietokone, joka mahdollistaa opettamisen ja oppimisen luokkahuoneen ulkopuolellakin. Digitalisaation myötä tehdyt hankinnat kohentavat erityisesti peruskoulujen laitekantaa. Oppilaiden osalta tavoitteena on, että viimeistään vuoden 2019 aikana kannettavia tietokoneiden määrä on 1.-2. luokilla 50 %, 3.-6. luokilla 75 % ja 7.-9. luokilla 100 % oppilaista. Tällä hetkellä peruskouluissa on yhteensä noin 42 000 oppilasta ja vuoden 2018 alkupuolella oppilaskoneiden määrän osalta on tavoitteena saavuttaa konekantatavoite noin 48 %:sti.

Tutustu toimialan digiohjelmaan oheisesta linkistä https://www.hel.fi/static/liitteet/opev/Opetusvirasto_Digitalisaatiohanke_Webjulkaisu_FINAL.pdf

Lisätietoja
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
puh. 09 310 86200
s-posti:
liisa.pohjolainen@hel.fi

Tietohallintopäällikkö
Soili Haapala
puh. 09 310 86547
s-posti:
soili.haapala@hel.fi


Erityissuunnittelija
Anna Laine
puh. 09 310 83254

s-posti: anna.e.laine@hel.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mediaa palvelee

viestintäpäällikkö Essi Eranka
puh. 09 310 74342, 040 568 1369, essi.eranka@hel.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala


Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä #HelsinkiOppii ja #LastenHelsinki.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Helsingfors växer och behöver fler lärare – över 300 lediga ordinarie tjänster19.1.2018 14:26Tiedote

Ansökningstiden för ordinarie lärartjänster vid Helsingfors stads grundskolor och gymnasier pågår som bäst. Det finns över 300 lediga tjänster, av dessa 42 i de svenska skolorna. Ansökningstiden går ut den 29 januari och anställningen börjar i augusti. Antalet barn och unga ökar betydligt i Helsingfors. Det behövs lärare såväl för nya uppdrag som i stället för dem som går i pension.

Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 23.1.18.1.2018 16:28Tiedote

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu ensi viikon tiistaina 23.1.. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla: https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kasvatus-ja-koulutus-asiakirja?ls=11&doc=Kasko_2018-01-23_Kklku_1_El Esityslistalla on muun muassa seuraavat esitykset: 4 Ammatillisen koulutuksen positiivisen diskriminaation määrärahan käyttöperiaatteet Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala esittää, että kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä seuraavat käyttöperiaatteet ammatilliselle koulutukselle myönnetyn 500 000 euron positiivisen diskriminaation (PD) määrärahan jakamiselle: PD-määräraha kohdennetaan ammatillisiin perustutkintoihin, joissa 1. vieraskielisten opiskelijoiden suhteellinen osuus on suuri ja / tai 2. runsaasti tukea tarvitsevien opiskelijoiden suhteellinen osuus on suuri ja 3. läpäisyaste on alhainen. Euromääräinen määräraha kohdennetaan tutkintoihin opiskelijamä

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme