Digitalisaatio ei saa johtaa ikääntyneiden kansalaisten syrjimiseen

Yhdenvertaisuuslaki takaa kaikille kansalaisille oikeuden saada palveluita ikään katsomatta. Esimerkiksi pankkipalvelut on taattava myös niille kansalaisille, joilla ei ole käytössään internet-yhteyttä. Sähköisten palveluiden saavutettavuus on turvattava myös ruotsin kielellä.

Tilastokeskuksen mukaan 65 prosenttia 74-89-vuotiaista ja 65-74-vuotiaista kansalaisista 25 prosenttia ei ole koskaan käyttänyt internetiä. Lisäksi maassamme on 63 kuntaa, joissa vähintään puolet yli 75-vuotiaista asuu syrjäkylillä, kaukana tukipalveluista (Yle 19.12.2016).

Digitalisaatio ei siis pysty tavoittamaan kaikkia kansalaisia. Siksi EETU ry vaatii, että tietoyhteiskuntaa kehitettäessä ja erilaisia julkisia ja yksityisiä palveluita rakennettaessa huomioidaan myös ikääntyneiden tarpeet ja estetään heidän syrjimisensä. On kohtuutonta rangaista ikäihmisiä siitä, ettei heillä ole tietokonetta, älypuhelinta tai internet-yhteyttä.

Yleisenä tavoitteena on, että ikäihmisiä kannustetaan aktiivisuuteen eri tavoin. Digitalisaatio uhkaa kuitenkin vaikeuttaa mm. ikäihmisten matkustamista: esimerkiksi VR supistaa ja tekee muutoksia palveluihinsa. Seuraava askel on, että pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä VR:n ja HSL:n matkalipun pitää 19.6. alkaen olla ostettuna jo ennen junaan nousemista. Junalippujen myynti on siirretty lähes kokonaan internetiin. Palvelujen karsimisesta ja etääntymisestä kärsivät erityisesti ne ryhmät, joilla on eniten palvelutarpeita, mutta joilla ei ole resursseja hankkiutua kaukana sijaitsevien palvelujen piiriin.

Lähiliikenteen lippu pitää tulevaisuudessakin pystyä ostamaan myös junasta. Kaikilla ikääntyvillä tulee olla yhtäläiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet saada palvelunsa ilman turhaa hankaloittamista.

Lue koko julkilausuma:

Lisätietoa:

Matti Hellsten
EETUn puheenjohtaja
0400 501 983

MIKÄ EETU?
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry on kuuden valtakunnallisen eläkeläisjärjestön yhteistyöelin. Sen jäsenjärjestöt ovat Eläkeliitto, Eläkeläiset, Eläkkeensaajien Keskusliitto, Kansallinen senioriliitto, Kristillinen Eläkeliitto ja Svenska pensionärsförbundet. Järjestöjen yhteinen jäsenmäärä on 300 000. Vuonna 2017 puheenjohtajajärjestö on Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry.

KANNANOTTO VALTIONEUVOSTON BUDJETTIRIIHEEN 31.8.2012: Vanhuspalvelulaki lopultakin voimaan31.8.2012 11:58Tiedote

Lakiluonnoksen syntymistä on edeltänyt vuosikymmeniä vilkkaana jatkunut yhteiskunnallinen keskustelu vanhusten asemasta ja oikeuksista yhteiskunnassa sekä vanhuspalvelujen ongelmista ja tulevaisuuden haasteista. Olemme tyytyväisiä siihen, että päätös lain voimaan tulemisesta on nyt lopultakin tehty ja että laki sai 10 miljoonaa euroa lisää aiempaan kehyspäätökseen verrattuna.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry julkisti kuntavaalitavoitteensa20.8.2012 09:55Tiedote

KUNTAVAALITAVOITTEET 20.8.2012. Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n kuntavaaleja varten toteuttamasta edunvalvontakyselystä kävi ilmi muun muassa, että 44 prosenttia vastanneista pelkäsi lähipalvelujen heikkenevän kunnissamme tulevaisuudessa ja että sosiaali- ja terveyspalvelujen koettiin heikentyneen lähes 40 prosentissa jo toteutuneista kuntaliitoskunnista. Lisäksi yli puolessa kunnistamme omaishoidosta ja siihen liittyvistä oikeuksista on informoitu heikosti tai ei lainkaan.