Digitalisaatio rantautuu ravintoloihin

Tiedote 07.02.2019. Tilaus- ja maksuprosesseja tehostamalla ravintola- ja hotellihenkilökunnan resursseja vapautuu tuottavampaan työhön, parempaan asiakaspalveluun ja nykyään entistä vahvempana kilpailuetuna koettuun elämyksellisyyteen.

Ohjelmistoyritys Codemen Oy ja SmartMenua edustava Delitaz Oy ovat yhdistäneet voimansa mahdollistaakseen majoitus- ja ravintola-alalle paremman tavan palvella asiakkaitaan SmartMenu -ratkaisukokonaisuuden kautta.

Viime vuonna valmistuneen ravintolaruokailun trenditutkimuksen mukaan ulkona syöminen on edelleen kasvava suuntaus. 79 % kuluttajista oli syönyt ravintolassa kahden viikon kyselyjakson aikana (lähde: https://mara.fi/uutishuone/trenditutkimus-ulkona-syominen-lisaantyy-edelleen).

Positiivisista kasvuluvuista huolimatta alalla ei vielä käytetä hyväksi digitalisaation suomia mahdollisuuksia. ”SmartMenun avulla haluamme ravintoloitsijoiden näkevän myynnin kasvattamiseen liittyvän potentiaalin”, sanoo Codemenin hallituksen puheenjohtaja Misa Ahola. Hänen oli helppo allekirjoittaa Delitazin kanssa tehty kauppasopimus, sillä paljon majoitus- ja ravintola-alan palveluja käyttävänä henkilökohtainen kokemuskin oli todistanut alan kehityspotentiaalin.

”SmartMenu -sovelluksen kautta asiakas voi tilata joko omasta matkapuhelimestaan tai ravintolassa olevasta tablettiversiosta haluamansa juoman ja ruuan. Pöydän etukäteisvaraus on myös mahdollista, samoin kuin tilauksen maksaminen välittömästi”, kertoo Ahola.

Sähköisellä menulla on monta etua. Se on aina ajantasainen ja siihen voidaan lisätä useita kieliversioita. Digitaalisuus sallii myös visuaalisesti rikkaat muokkausmahdollisuudet ja esimerkiksi hyvin tarkat erikoisruokavaliomerkinnät kaikkine lisätietoineen.

Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu sovelluksen kehittäminen hotelleja palvelevaksi. Aholan mukaan erityisesti niissä on monta kohtaamispistettä, joissa sujuva, digitaalinen palvelu voi parantaa asiakaskokemusta. ”Jo sisään chekkaamista sekä uloskirjautumista voisi helpottaa sähköisen sovelluksen avulla”, ideoi Ahola.

SmartMenun jatkokehittäjänä, aikaisen vaiheen rahoittajana ja kaupallistajana voidaan pitää Antti Aunoa, joka on pitkän linjan palveluautomaatioammattilainen. Alkuperäinen idea syntyi jo vuonna 2011, jolloin Auno näki pilotin, jossa robotti palveli asiakasta ravintolassa. ”Pohdin, kuinka mobiililaitteita voisi käyttää palvelun parantamiseen ja toiminnan tehostamiseen. Kehitimme siksi sähköisen tilauksenhallintasovelluksen, jossa yhdistyy ruokalista sekä tilauksenteko aina kassajärjestelmien integraatioihin asti”, hän kertoo.

Auno iloitsee siitä, että SmartMenu on kiinnostanut lanseerauksen jälkeen monia ravintola-alan yrittäjiä.”Yrityskaupan myötä SmartMenua voidaan kehittää entistä leveämmillä harteilla. Yhtä lailla panostamme myyntityöhön ja uusien yhteistyökumppanuuksien synnyttämiseen”, hän kertoo.

Lisätietoja:

Misa Ahola