Digitalisaatio sujuvoittaa yhteiskuntaa ja kansalaisten arkea – ratkaisut ovat parempia kuin laki sallii
– Suurin osa suomalaisista osaa ja haluaa käyttää digipalveluja. Suomessa oletus on kuitenkin paperinen palvelu ja tähän tahdomme muutoksen. Aivan kaikkien ei tarvitse digipalveluja käyttää, mutta se voisi olla ensisijainen tapa viranomaisasioinnissa, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari sanoo.
Jos suurin osa suomalaisista hoitaisi viranomaisasiansa sähköisten palvelujen kautta, säästyisi aikaa heiltä itseltään ja virastoilta. Samalla säästyisi myös rahaa.
Edunvalvojat tarvitsevat laajempia digipalveluja
Erityisesti tiettyjen elämäntapahtumien yhteydessä digipalveluista olisi suuri hyöty sekä kansalaisille että viranomaisille ja yrityksille. Esimerkiksi edunvalvojille on nykyisin vain vähän sähköisiä palveluja tarjolla. Suomen väestön ikärakenteen kehityksestä johtuen edunvalvojien määrä kasvaa koko ajan ja siten myös heidän asiointitarpeensa.
– Meillä olisi täysi valmius tarjota edunvalvojien kasvavalle joukolle enemmän ja laajempia sähköisiä palveluja esimerkiksi sähköiseen puolesta-asiointiin. Näiden ratkaisujen käyttöönotto vaatisi kuitenkin muutoksia lakiin, Janne Viskari jatkaa.
Sähköiset rekisterit kuolinpesien asioiden hoitamisen avuksi
Toinen elämäntapahtuma, jossa sähköinen asiointi olisi erittäin hyödyllistä on kuolleen läheisen asioiden hoito. Nykyisin kuolinpesän asioiden hoitaja joutuu asioimaan erittäin monen tahon kanssa erikseen.
– Kuolleen omaisen asioiden hoito voisi olla paljon nykyistä sujuvampaa, jos lainsäädäntö mahdollistaisi kuolleen henkilön tietojen siirron eri organisaatioiden välillä. Tämä olisi mahdollista, jos meillä olisi sähköiset rekisterit kuolinpesiä varten. Muutos helpottaisi merkittävästi kuolinpesän hoitajan työtaakkaa ja asiat voisi saada nopeammin hoidettua, Janne Viskari kertoo.
Työperäisten maahanmuuttajien tie sujuvammaksi
Suomella on suuri tarve saada maahan lisää työvoimaa ulkomailta ja monet maat kilpailevat näistä osaajista. Maahantulon prosessien sujuvuus on yksi tekijä, jolla Suomi voi näyttäytyä houkuttelevana vaihtoehtona.
– Maahanmuuton prosesseja on jo kehitetty paljon, mutta edelleen maahanmuuttaja joutuu Suomeen saavuttuaan asioimaan paikan päällä usean eri viranomaisen luona ja viranomaiset joutuvat todentamaan jokainen erikseen maahanmuuttajan asiakirjoja. Sekä maahanmuuttajan että viranomaisten kannalta olisi paljon sujuvampaa, jos viranomaiset voisivat hyödyntää toistensa jo todentamia asiakirjoja. Nykyinen laki ei tätä mahdollista ja muutos olisi tarpeen, Janne Viskari kertoo.
Digi- ja väestötietoviraston kehitysehdotukset edistävät myös Suomen kansallista digitalisaatiostrategiaa, jota EU jäsenmailtaan edellyttää.
– Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista kaikkien kehittämiemme, arkea helpottavien digipalvelujen käyttöä. Toivomme, että Suomen tuleva hallitus ymmärtää lainsäädännön kehitystarpeet ja ottaa nämä asiat osaksi hallitusohjelmaa, Janne Viskari sanoo.
Katso videot muutostarpeista:
- Digitaalinen ensisijaisuus
- Ihmislähtöinen edunvalvonta
- Kuolleen läheisen asioiden hoitaminen
- Maahanmuuton viranomaisprosessit sujuviksi
Tervetuloa kuulolle myös Digi- ja väestötietoviraston järjestämään Sujuva Suomi -keskusteluun 20.2.2023. Keskustelun aihe: Jarruttaako lainsäädäntö digitalisaatiota? Ilmoittaudu mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne ViskariPääjohtaja
Puh:0295 536 000janne.viskari@dvv.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
The next digital leap for higher education institutions: information about studies completed abroad can now be exchanged electronically across borders13.3.2023 10:00:00 EET | Press release
At the beginning of 2023, Metropolia University of Applied Sciences became one of the first Finnish higher education institutions to introduce an electronic service that enables the agile and reliable transfer of study credits completed abroad to be counted towards a Finnish degree. The reform paves way for cross-border digital public services.
Högskolornas nästa digitala kliv: uppgifter om utbytesstudier rör sig i fortsättningen elektroniskt över landsgränserna13.3.2023 10:00:00 EET | Tiedote
I början av 2023 var Metropolia en av de första högskolorna i Finland att ta i bruk en elektronisk tjänst som gör det möjligt att smidigt och tillförlitligt tillgodoräkna studieprestationer som avlagts under utbytet som en del av den inhemska examen. Reformen visar en modell för digitalisering av offentliga tjänster över landsgränserna.
Korkeakoulujen seuraava digiloikka: tiedot vaihto-opinnoista liikkuvat jatkossa sähköisesti yli maarajojen13.3.2023 10:00:00 EET | Tiedote
Metropolia otti vuoden 2023 alussa ensimmäisten suomalaisten korkeakoulujen joukossa käyttöön sähköisen palvelun, jonka myötä vaihdossa tehtyjen opintosuoritusten hyväksiluku osaksi kotimaista tutkintoa voidaan tehdä ketterästi ja luotettavasti. Uudistus näyttää mallia julkisten palveluiden digitalisoinnissa yli maarajojen.
Över 20 000 ukrainare kan ansöka om hemkommun i Finland i mars-april – råd om e-tjänster även på ukrainska6.3.2023 14:15:00 EET | Tiedote
Från början av mars har de som flytt kriget i Ukraina kunnat ansöka om hemkommun i Finland. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har förberett sig på att ta emot tusentals webbansökningar under de kommande veckorna. Vid MDB:s serviceställe i Helsingfors får man också handledning av ukrainska kundrådgivare i hur e-tjänsterna fungerar. Man kan även träffa handledarna under Rekrytori Ukraina-rekryteringsevenemanget i Mässcentrum tisdagen den 7 mars.
Yli 20 000 ukrainalaista voi hakea Suomesta kotikuntaa maalis-huhtikuussa – neuvoja verkkoasiointiin myös ukrainaksi6.3.2023 13:59:01 EET | Tiedote
Maaliskuun alusta Ukrainasta sotaa paenneet ovat voineet hakea kotikuntaa Suomessa. Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on varautunut vastaanottamaan tuhansia verkkohakemuksia lähiviikkojen aikana. DVV:n Helsingin palvelupaikassa neuvoja verkkoasiointiin saa myös ukrainalaisilta asiakasneuvojilta, jotka ovat tavattavissa myös Rekrytori Ukraina -tapahtumassa Messukeskuksessa tiistaina 7.3.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme