Digitalisaatio voi tuoda sosiaalityön lähemmäs nuoria

Teknologia ei voi korvata ihmisten välistä kasvokkaista vuorovaikutusta, mutta se voi täydentää sitä. Sosiaalityölle digitalisaatio tarjoaa uusia mahdollisuuksia kohdata lapset ja nuoret matalalla kynnyksellä ja mahdollistaa itselle sopivien palvelujen löytämisen vaikka omalta kotisohvalta käsin.

Lapset ja nuoret haluavat ja tarvitsevat tulla kohdatuiksi. Näkymättömyyden kokemus on niin voimakas, että se voi saada nuoren kyseenalaistamaan oman olemassaolonsa ja herättää vihaa itseä ja muita kohtaan.

Aivotutkija Katri Saarikiven mukaan kyky ymmärtää toista ihmistä on yksi ihmisen tärkeimmistä tulevaisuuden taidoista, ja sitä täytyy harjoitella. Saarikivi puhuu Lasten suojelun kesäpäivillä Porvoossa 5.6. empatian kehittymistä ja digitaalisen ajan sille asettamista haasteista ja mahdollisuuksista.

Empaattinen kohtaaminen voi tapahtua myös digitaalisesti. Lapset ja nuoret ovat verkossa kuin kotonaan ja kokevat esimerkiksi sosiaalisen median pikemminkin syventävän ja lisäävän kuin vähentävän kanssakäymistään muiden kanssa (SoMe ja nuoret 2016). Teknologia tarjoaa siten myös sosiaalityölle uusia mahdollisuuksia kohdata nuoret matalalla kynnyksellä, heille tutussa verkkoympäristössä.

– Digitalisaatio voi purkaa ajan ja paikan luomia rajoitteita ja mahdollistaa siten todelliset lähipalvelut, arvioi hankesuunnittelija, sosiaalityöntekijä Sonja Soini Pelastakaa Lapset ry:n Digitaalinen sosiaalityö lasten ja nuorten tukena -hankkeesta.

– Lapsiperheen hektistä arkea helpottaa, jos asioita pystyy hoitamaan vaikka silloin, kun lapset nukahtavat. Ja se, että ensimmäisen yhteydenoton voi tehdä omalta kotisohvalta jopa anonyymisti, madaltaa avun hakemisen kynnystä roimasti. Tiedon ja prosessien avoimuuden lisääntyminen lisää luottamusta ja voi mullistaa koko auttamisjärjestelmän. Asiakas voi sitoutua palveluihin syvemmin, jos hän voi itse kotoa käsin tarkistaa kirjaukset, kommentoida niitä ja nähdä, kenelle ne on jaettu.

Vaikka sosiaalihuollon digitalisaatiossa ollaan vasta alussa, on lupaavia merkkejä jo olemassa. Edistysaskeleita otetaan koko ajan tiedottamisessa, koulutuksissa, sähköisissä palveluissa ja asiakastietojärjestelmien kehityksessä. Kun kehitetään uusia sosiaalityön tapoja digitaalisissa ympäristöissä, olennaista on, että työtä tehdään yhdessä lasten ja nuorten itsensä kanssa.

Pelastakaa Lapset on toteuttanut videosarjan, jossa esitellään erilaisia verkkopalveluita inspiraatioksi sosiaalityön kehittäjille. Videoita esitetään Lasten suojelun kesäpäivillä ja ne julkaistaan Pelastakaa Lapset ry:n YouTube-kanavalla tämän viikon aikana.

Lasten suojelun kesäpäivät pidetään 5.-6.6.2018 Porvoossa Taidetehtaalla. Päivien teema on tänä vuonna Sinä ja minä – Du ochjag: Aitoja kohtaamisia digitaalisessa ajassa.Toimittajat ovat tervetulleita kuuntelemaan kaikkia puheenvuoroja, mutta ilmoittautumista etukäteen toivotaan. Päiville osallistuu parisataa sosiaalialan ammattilaista.Koko ohjelma löytyy osoitteesta https://www.lastensuojelunkesapaivat.fi/.

Viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen @ lskl.fi, p. 050-3533480
Viestinnän suunnittelija Tuuli Valo, tuuli.valo @ lskl.fi, p. 050-5721089

Lastensuojelun Keskusliitto on vuonna 1937 perustettu lastensuojelualan keskusjärjestö, joka vaikuttaa lapsen oikeuksien asioissa kansallisella ja eurooppalaisella tasolla.