Digitaliseringen gör samhället och medborgarnas vardag smidigare – lösningarna är bättre än vad lagen tillåter
– Största delen av finländarna kan och vill använda digitala tjänster. I Finland utgår man från papperstjänster och vi vill ändra på detta. Alla behöver inte använda digitala tjänster, men det skulle kunna vara det huvudsakliga förfaringssättet då man uträttar myndighetsärenden, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Om största delen av finländarna skötte sina myndighetsärenden via elektroniska tjänster skulle de spara både sin egen och ämbetsverkens tid. Samtidigt skulle man också spara pengar.
Intressebevakare behöver mer omfattande digitala tjänster
Särskilt i samband med vissa livshändelser skulle digitala tjänster vara till stor nytta för både medborgare, myndigheter och företag. Exempelvis finns det i dagens läge endast få elektroniska tjänster tillgängliga för intressebevakare. På grund av utvecklingen av befolkningens åldersstruktur ökar antalet intressebevakare hela tiden och därmed även deras behov av att uträtta ärenden.
– Vi skulle ha full beredskap att erbjuda det ökande antalet intressebevakare fler och mer omfattande elektroniska tjänster, till exempel då det gäller elektronisk ärendehantering å någon annans vägnar. Ibruktagandet av dessa lösningar skulle dock kräva lagändringar, fortsätter Janne Viskari.
Elektroniska register till hjälp för att sköta dödsbonas ärenden
En annan livshändelse där det skulle vara till stor nytta att kunna uträtta ärenden elektroniskt är då man sköter en avliden närståendes ärenden. I dagens läge måste den som sköter dödsboets ärenden vara i kontakt med väldigt många olika aktörer.
– Ärenden som berör en avliden anhörig kunde skötas mycket smidigare om lagstiftningen gjorde det möjligt att överföra den avlidnes uppgifter mellan olika organisationer. Detta skulle vara möjligt om vi hade elektroniska register för dödsbon. Ändringen skulle avsevärt underlätta dödsboförvaltarens arbetsbörda och ärendena kunde skötas snabbare, berättar Janne Viskari.
Smidigare processer för arbetskraftsinvandringen
Finland har ett stort behov av att få mer arbetskraft från utlandet och många länder konkurrerar om dessa experter. Smidiga inreseprocesser är en faktor som får Finland att se ut som ett attraktivt alternativ.
– Invandringsprocesserna har redan utvecklats mycket, men fortfarande måste invandrare som anländer till Finland besöka flera olika myndigheter på ort och ställe. Myndigheterna är även tvungna att separat verifiera invandrarens dokument. Det skulle vara mycket smidigare för både invandrarna och myndigheterna om myndigheterna kunde utnyttja dokument som redan verifierats. Den nuvarande lagen möjliggör inte detta och en ändring behövs, berättar Janne Viskari.
Utvecklingsförslaget av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar också Finlands nationella digitaliseringsstrategi, som EU förutsätter av sina medlemsländer.
– Den nuvarande lagstiftningen gör det inte möjligt att använda alla digitala tjänster som vi har utvecklat för att underlätta vardagen. Vi hoppas att Finlands kommande regering förstår lagstiftningens utvecklingsbehov och inkluderar dessa frågor i regeringsprogrammet, säger Janne Viskari.
Se videor om ändringsbehoven (på finska):
- Digital prioritet
- Människoorienterad intressebevakning
- Att sköta en avliden närståendes ärenden
- Smidigare myndighetsprocesser för invandring
Välkommen och lyssna på MDB:s Sujuva Suomi -diskussionen 20.2.2023 (på finska). Diskussionen handlar om huruvida lagstiftningen bromsar digitaliseringen. Anmäl dig.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne ViskariPääjohtaja
Puh:0295 536 000janne.viskari@dvv.fiTietoja julkaisijasta
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
The next digital leap for higher education institutions: information about studies completed abroad can now be exchanged electronically across borders13.3.2023 10:00:00 EET | Press release
At the beginning of 2023, Metropolia University of Applied Sciences became one of the first Finnish higher education institutions to introduce an electronic service that enables the agile and reliable transfer of study credits completed abroad to be counted towards a Finnish degree. The reform paves way for cross-border digital public services.
Högskolornas nästa digitala kliv: uppgifter om utbytesstudier rör sig i fortsättningen elektroniskt över landsgränserna13.3.2023 10:00:00 EET | Tiedote
I början av 2023 var Metropolia en av de första högskolorna i Finland att ta i bruk en elektronisk tjänst som gör det möjligt att smidigt och tillförlitligt tillgodoräkna studieprestationer som avlagts under utbytet som en del av den inhemska examen. Reformen visar en modell för digitalisering av offentliga tjänster över landsgränserna.
Korkeakoulujen seuraava digiloikka: tiedot vaihto-opinnoista liikkuvat jatkossa sähköisesti yli maarajojen13.3.2023 10:00:00 EET | Tiedote
Metropolia otti vuoden 2023 alussa ensimmäisten suomalaisten korkeakoulujen joukossa käyttöön sähköisen palvelun, jonka myötä vaihdossa tehtyjen opintosuoritusten hyväksiluku osaksi kotimaista tutkintoa voidaan tehdä ketterästi ja luotettavasti. Uudistus näyttää mallia julkisten palveluiden digitalisoinnissa yli maarajojen.
Över 20 000 ukrainare kan ansöka om hemkommun i Finland i mars-april – råd om e-tjänster även på ukrainska6.3.2023 14:15:00 EET | Tiedote
Från början av mars har de som flytt kriget i Ukraina kunnat ansöka om hemkommun i Finland. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har förberett sig på att ta emot tusentals webbansökningar under de kommande veckorna. Vid MDB:s serviceställe i Helsingfors får man också handledning av ukrainska kundrådgivare i hur e-tjänsterna fungerar. Man kan även träffa handledarna under Rekrytori Ukraina-rekryteringsevenemanget i Mässcentrum tisdagen den 7 mars.
Yli 20 000 ukrainalaista voi hakea Suomesta kotikuntaa maalis-huhtikuussa – neuvoja verkkoasiointiin myös ukrainaksi6.3.2023 13:59:01 EET | Tiedote
Maaliskuun alusta Ukrainasta sotaa paenneet ovat voineet hakea kotikuntaa Suomessa. Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on varautunut vastaanottamaan tuhansia verkkohakemuksia lähiviikkojen aikana. DVV:n Helsingin palvelupaikassa neuvoja verkkoasiointiin saa myös ukrainalaisilta asiakasneuvojilta, jotka ovat tavattavissa myös Rekrytori Ukraina -tapahtumassa Messukeskuksessa tiistaina 7.3.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme