Digitalta kattava infrastruktuuri EANin maanpäällistä verkkoa varten

Digita on solminut Deutsche Telekom -konsernin tytäryhtiön T-Systemsin kanssa pitkäaikaisen sopimuksen, jonka myötä se tarjoaa infrastruktuurinsa European Aviation Networkin (EAN) käyttöön.

EAN-verkko yhdistää ensimmäisenä maailmassa S-taajuusalueen satelliitin ja LTE-pohjaisen maaverkon koko Euroopan kattavaksi verkoksi.

Digitan koko maan kattava infrastruktuuri ja erittäin vankka kokemus langattomista yhteyksistä mahdollistavat sen, että Suomen ilmatilan halki kulkevat lentomatkustajat voivat käyttää EANin nopeita nettiyhteyksiä. EAN otetaan käyttöön Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa loppuvuodesta 2017, ja se tarjoaa eurooppalaiselle ilmailuteollisuuden asiakkaille tehokkaat yhteyspalvelut. Palvelu on syntynyt useiden eurooppalaisten yritysten menestyksekkäästä yhteistyöstä, jota johtavat Inmarsat ja Deutsche Telekom.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme tarjota infrastruktuurimme EANin käyttöön Suomen ilmatilassa. EAN on esimerkki siitä miten monipuolisesti Digitan valtakunnallista verkkoa voidaan hyödyntää. Luotettavat mastopaikkamme ja valtakunnallinen ylläpito-organisaatiomme tarjoavat  asiakkaillemme ensiluokkaisen palvelun”, sanoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Miten EANin internetpalvelu toimii käytännössä?

Lentokoneiden EAN-nettiyhteydet muodostetaan pienten lentokoneantennien avulla. Matkustamojärjestelmät hoitavat siirtymisen EANin satelliittijärjestelmän ja maanpäällisen järjestelmän välillä automaattisesti, joten tämä ei vaikuta palveluun koneessa tai aiheuta häiriötä siihen.

Noin 300 maanpäällistä LTE-tukiasemaa ollaan ottamassa käyttöön ympäri Eurooppaa täydentämään Inmarsatin uutta S-taajuusalueen satelliittia, joka laukaistiin avaruuteen kesäkuussa 2017. Valmistuttuaan EAN tarjoaa saumattomat, jatkuvasti päällä olevat lennonaikaiset internetpalvelut kaikissa 28 EU-jäsenmaassa (sekä Norjassa ja Sveitsissä) lentokoneille, jotka liikkuvat jopa 1 200 km/h:n nopeudella eri lentokorkeuksissa.

European Aviation Network

European Aviation Network (EAN) on maailman ensimmäinen LTE-pohjainen maaverkko, johon on integroitu S-taajuusalueen satelliitti, ja joka varmistaa ennennäkemättömän hyvät verkkoyhteydet ilmailuteollisuuden matkustajille koko Euroopassa. Se mahdollistaa nopeiden internetyhteyksien käytön Euroopan lennoilla: matkustajat voivat selata internetiä, katsella videoita, pelata ja käyttää muita verkkopalveluita omilla laitteillaan, ja aiempaa nopeampien verkkoyhteyksien avulla. EAN koostuu kahdesta pääkomponentista, Inmarsatin MSS-satelliitista, joka kattaa Euroopan läheisine merialueineen sekä Deutsche Telecomin maaverkosta, joka varmistaa tarvittavan suorituskyvyn vilkkaan lentoliikenteen alueilla.

EANin syyskuussa 2015 tapahtuneen ensijulkistuksen jälkeen Deutsche Telekomin ja Nokian työ on edennyt viivytyksettä ja maaverkkokomponenttien toimitus on aikataulussa, samoin kuin noin 300 maston asennus ja käyttöönotto. Vastaavasti myös Inmarsat ja Thales edistyvät EANin satelliittiyhteyksien toteuttamisessa, ja S-taajuusalueen satelliitin laukaisu tapahtui kesäkuun 2017 lopussa. EAN otetaan käyttöön vuoden 2017 lopusta, ja sen ansiosta Eurooppa nousee maailmanlaajuisesti kärkiasemaan lentomatkustajien verkkoyhteyksien innovaattorina.

Lisätietoja osoitteesta:www.europeanaviationnetwork.com

Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala(at)digita.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä.  Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän lähetinaseman lähetystaajuus muuttuu19.10.2018 10:24Tiedote

Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän lähetystaajuus on 1.11.2018 alkaen 90,8 MHz. Lähetystaajuuden muuttuessa Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän aseman lähetysteho kaksinkertaistuu ja kuuluvuus paranee muun muassa Porvoon keskustan alueella. Yle Radio Suomen Porvoon Suomenkylän vanhaa taajuutta ja uutta taajuutta lähetetään rinnakkain 1.11.-15.11.2018 välisenä aikana. 15.11.2018 jälkeen Porvoon, Pernajan ja Loviisan alueella Yle Radio Suomen lähetyksiä voi kuunnella taajuuksilla: Pernaja 95,0 MHz, Porvoo 90,8 MHz ja Loviisa 99,1 MHz. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Verkonhuolto- ja vikatiedot Digitan radio- ja tv-verkon huolto- ja vikatiedot löytyvät osoitteesta www.digita.fi/verkontila. Lisätietoa: Kuluttajat Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8

Digitan Ylläksen tv-asemalta on välitetty tv- ja radiolähetyksiä 50 vuoden ajan – Digitan valtakunnallisen infrastruktuurin käyttötarkoitus muuttuu ja kehittyy24.9.2018 14:15Tiedote

Digitan Ylläksen radio- ja tv-asemalta välitetään nykyään kahdeksan tv-kanavaa ja seitsemän radiokanavaa. 50-vuotiasta Ylläksen mastoa kuten myös muuta Digitan valtakunnallista verkkoinfrastruktuuria hyödynnetään tänä päivänä myös tiedonsiirrossa ja esimerkiksi esineiden internetin eli IoT:n sovelluksissa. Digita on jo pitkään tarjonnut infrastruktuuriaan myös mobiilioperaattoreille sekä erilaisia turvakriittisiä tietoliikenneverkkoja tarvitseville toimijoille. ”Digitan valtakunnallinen verkkoinfrastruktuuri on toimintamme perusta ja olemme Digitassa ylpeitä historiastamme ja korkeista mastoistamme. Niiden kautta välitämme luotettavasti radio- ja televisioelämykset myös Ylläksen alueella yli 16 000 tv-katsojalle ja radion kuuntelijalle”, sanoo Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala. Antenni-tv ja radio kehittyvät median käytön muuttuessa. Digita kehittää yhdessä asiakkaidensa kanssa internetin ja perinteisen television yhdistäviä hybridipalveluja, jotka rikastavat katselukoke