Digitalta kattava infrastruktuuri EANin maanpäällistä verkkoa varten

Digita on solminut Deutsche Telekom -konsernin tytäryhtiön T-Systemsin kanssa pitkäaikaisen sopimuksen, jonka myötä se tarjoaa infrastruktuurinsa European Aviation Networkin (EAN) käyttöön.

EAN-verkko yhdistää ensimmäisenä maailmassa S-taajuusalueen satelliitin ja LTE-pohjaisen maaverkon koko Euroopan kattavaksi verkoksi.

Digitan koko maan kattava infrastruktuuri ja erittäin vankka kokemus langattomista yhteyksistä mahdollistavat sen, että Suomen ilmatilan halki kulkevat lentomatkustajat voivat käyttää EANin nopeita nettiyhteyksiä. EAN otetaan käyttöön Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa loppuvuodesta 2017, ja se tarjoaa eurooppalaiselle ilmailuteollisuuden asiakkaille tehokkaat yhteyspalvelut. Palvelu on syntynyt useiden eurooppalaisten yritysten menestyksekkäästä yhteistyöstä, jota johtavat Inmarsat ja Deutsche Telekom.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme tarjota infrastruktuurimme EANin käyttöön Suomen ilmatilassa. EAN on esimerkki siitä miten monipuolisesti Digitan valtakunnallista verkkoa voidaan hyödyntää. Luotettavat mastopaikkamme ja valtakunnallinen ylläpito-organisaatiomme tarjoavat  asiakkaillemme ensiluokkaisen palvelun”, sanoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Miten EANin internetpalvelu toimii käytännössä?

Lentokoneiden EAN-nettiyhteydet muodostetaan pienten lentokoneantennien avulla. Matkustamojärjestelmät hoitavat siirtymisen EANin satelliittijärjestelmän ja maanpäällisen järjestelmän välillä automaattisesti, joten tämä ei vaikuta palveluun koneessa tai aiheuta häiriötä siihen.

Noin 300 maanpäällistä LTE-tukiasemaa ollaan ottamassa käyttöön ympäri Eurooppaa täydentämään Inmarsatin uutta S-taajuusalueen satelliittia, joka laukaistiin avaruuteen kesäkuussa 2017. Valmistuttuaan EAN tarjoaa saumattomat, jatkuvasti päällä olevat lennonaikaiset internetpalvelut kaikissa 28 EU-jäsenmaassa (sekä Norjassa ja Sveitsissä) lentokoneille, jotka liikkuvat jopa 1 200 km/h:n nopeudella eri lentokorkeuksissa.

European Aviation Network

European Aviation Network (EAN) on maailman ensimmäinen LTE-pohjainen maaverkko, johon on integroitu S-taajuusalueen satelliitti, ja joka varmistaa ennennäkemättömän hyvät verkkoyhteydet ilmailuteollisuuden matkustajille koko Euroopassa. Se mahdollistaa nopeiden internetyhteyksien käytön Euroopan lennoilla: matkustajat voivat selata internetiä, katsella videoita, pelata ja käyttää muita verkkopalveluita omilla laitteillaan, ja aiempaa nopeampien verkkoyhteyksien avulla. EAN koostuu kahdesta pääkomponentista, Inmarsatin MSS-satelliitista, joka kattaa Euroopan läheisine merialueineen sekä Deutsche Telecomin maaverkosta, joka varmistaa tarvittavan suorituskyvyn vilkkaan lentoliikenteen alueilla.

EANin syyskuussa 2015 tapahtuneen ensijulkistuksen jälkeen Deutsche Telekomin ja Nokian työ on edennyt viivytyksettä ja maaverkkokomponenttien toimitus on aikataulussa, samoin kuin noin 300 maston asennus ja käyttöönotto. Vastaavasti myös Inmarsat ja Thales edistyvät EANin satelliittiyhteyksien toteuttamisessa, ja S-taajuusalueen satelliitin laukaisu tapahtui kesäkuun 2017 lopussa. EAN otetaan käyttöön vuoden 2017 lopusta, ja sen ansiosta Eurooppa nousee maailmanlaajuisesti kärkiasemaan lentomatkustajien verkkoyhteyksien innovaattorina.

Lisätietoja osoitteesta:www.europeanaviationnetwork.com

Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala(at)digita.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä.  Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Ambientia laajentaa yhteistyötään Digitan kanssa: Arvostamme Digitan joustavaa, nopeaa ja suoraviivaista konesalipalvelua30.11.2017 10:51Tiedote

Cloud-, PaaS- ja räätälöityjä verkkopalveluita kokonaispalveluina tarjoava Ambientia Oy ja Digita Oy laajentavat yhteistyötään. Ambientia on jo viisi vuotta käyttänyt Digitan konesalipalveluja. Ambientia on 153 työntekijää työllistävä kasvuyritys, joka tarjoaa asiakkailleen sovellusten alustaksi myös luotettavaa infraa ja ajan tasalla oleva tietoturvaa. ”Ambientialle on aivan keskeistä tarjota asiakkailleen kokonaispalvelua, joka on aina asiakkaiden saatavilla. Luotettavan ja vikasietoisen infrastruktuurin osana hyödynnämme Digitan korkeatasoisia colocation-konesalipalveluja”, kertoo Ambientian Cloud Services -palveluista vastaava Matias Mäkinen. ”Meille on lisäksi ensiarvoisen tärkeää kilpailukykyisten hintojen ohella saada joustavaa, nopeaa ja hyvää henkilökohtaista palvelua ilman turhia, monimutkaisia prosesseja”, jatkaa Mäkinen. ”Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme olleet Ambientian luottamuksen arvoisia, ja pitkä yhteistyömme laajenee edelleen. Ambientia kuten monet Digitan D

Digitan anteni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Eurajoen radio- ja tv-asemalla 29.11.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon27.11.2017 14:20Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 36 (594 MHz) kanavalle 45 (666 MHz) Eurajoen radio- ja tv-asemalla keskiviikkona 29.11.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia kaikissa tv-lähetyksissä. Peittoalueen voi katsoa karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD –vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa. B-kanavanipussa lähetettävät kanavat: Nelonen HD, Discovery Channel, MTV, C More First, C More Series, Nick Jr, Investigation Discovery, Animal Planet, C More Hits, DNA Infokanava 2, Viasat History Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelm

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla 29.11.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon27.11.2017 14:13Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 40 (626 MHz) kanavalle 22 (482 MHz) Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla keskiviikkona 29.11.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. Peittoalueen voi katsoa karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD – vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa. B-kanavanipussa lähetettävät kanavat: Nelonen HD, Discovery Channel, MTV, C More First, C More Series, Nick Jr, Investigation Discovery, Animal Planet, C More Hits, DNA Infokanava 2, Viasat History  Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää

Monissa tv-lähetyksissä ja Yle Puhe –radiokanavalla oli katkos Lapuan alueella torstaina, nyt lähetykset toimivat taas normaalisti23.11.2017 17:54Tiedote

Sähköverkkovika aiheutti torstaina myöhään iltapäivällä lähetyskatkoksen Lapualla ja sen lähipaikkakunnilla useille tv-kanaville ja Yle Puhe -radiokanavalle. A-kanavanipun tv-kanavat eli Yle TV1, Yle TV 2, Yle Teema/Fem, MTV3, Nelonen ja AVA sekä radiokanavat Yle Puhetta lukuunottamatta toimivat normaalisti katkoksen aikana. Katkos alkoi 23.11. klo 16:23 ja päättyi klo 17:30. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita pahoittelee katkoksesta aiheutunutta haittaa. Median yhteydenotot: Digita Oy, Operatiivinen johtaja, Markus Ala-Hautala, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi   Tiedotetta muokattu klo 20:50, täydennetty kanavatietoa katkoksen aikana toimineista tv-kanavista.

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Joutsenon radio- ja tv-asemalla 12.12.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon14.11.2017 12:47Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 44 (658 MHz) kanavalle 35 (586 MHz) Joutsenon radio- ja tv-asemalla tiistaina 12.12.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD –vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa.  Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää yleensä tehdä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Joutsenossa käynnistyvä uusi taajuus on kuitenkin ollut käytössä jo aiemmin (toukokuuhun 2017 saakka), ja todennäköisesti yhteisantennijä

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla 29.11.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon14.11.2017 12:34Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 40 (626 MHz) kanavalle 22 (482 MHz) Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla keskiviikkona 29.11.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD – vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa.  Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää yleensä tehdä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Kruunupyyssä käynnistyvä uusi taajuus on kuitenkin ollut käytössä jo aiemmin (toukokuuhun 2017 saakka), ja todennäköisesti yhteisan