Digitalta kattava infrastruktuuri EANin maanpäällistä verkkoa varten

Digita on solminut Deutsche Telekom -konsernin tytäryhtiön T-Systemsin kanssa pitkäaikaisen sopimuksen, jonka myötä se tarjoaa infrastruktuurinsa European Aviation Networkin (EAN) käyttöön.

EAN-verkko yhdistää ensimmäisenä maailmassa S-taajuusalueen satelliitin ja LTE-pohjaisen maaverkon koko Euroopan kattavaksi verkoksi.

Digitan koko maan kattava infrastruktuuri ja erittäin vankka kokemus langattomista yhteyksistä mahdollistavat sen, että Suomen ilmatilan halki kulkevat lentomatkustajat voivat käyttää EANin nopeita nettiyhteyksiä. EAN otetaan käyttöön Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa loppuvuodesta 2017, ja se tarjoaa eurooppalaiselle ilmailuteollisuuden asiakkaille tehokkaat yhteyspalvelut. Palvelu on syntynyt useiden eurooppalaisten yritysten menestyksekkäästä yhteistyöstä, jota johtavat Inmarsat ja Deutsche Telekom.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme tarjota infrastruktuurimme EANin käyttöön Suomen ilmatilassa. EAN on esimerkki siitä miten monipuolisesti Digitan valtakunnallista verkkoa voidaan hyödyntää. Luotettavat mastopaikkamme ja valtakunnallinen ylläpito-organisaatiomme tarjoavat  asiakkaillemme ensiluokkaisen palvelun”, sanoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Miten EANin internetpalvelu toimii käytännössä?

Lentokoneiden EAN-nettiyhteydet muodostetaan pienten lentokoneantennien avulla. Matkustamojärjestelmät hoitavat siirtymisen EANin satelliittijärjestelmän ja maanpäällisen järjestelmän välillä automaattisesti, joten tämä ei vaikuta palveluun koneessa tai aiheuta häiriötä siihen.

Noin 300 maanpäällistä LTE-tukiasemaa ollaan ottamassa käyttöön ympäri Eurooppaa täydentämään Inmarsatin uutta S-taajuusalueen satelliittia, joka laukaistiin avaruuteen kesäkuussa 2017. Valmistuttuaan EAN tarjoaa saumattomat, jatkuvasti päällä olevat lennonaikaiset internetpalvelut kaikissa 28 EU-jäsenmaassa (sekä Norjassa ja Sveitsissä) lentokoneille, jotka liikkuvat jopa 1 200 km/h:n nopeudella eri lentokorkeuksissa.

European Aviation Network

European Aviation Network (EAN) on maailman ensimmäinen LTE-pohjainen maaverkko, johon on integroitu S-taajuusalueen satelliitti, ja joka varmistaa ennennäkemättömän hyvät verkkoyhteydet ilmailuteollisuuden matkustajille koko Euroopassa. Se mahdollistaa nopeiden internetyhteyksien käytön Euroopan lennoilla: matkustajat voivat selata internetiä, katsella videoita, pelata ja käyttää muita verkkopalveluita omilla laitteillaan, ja aiempaa nopeampien verkkoyhteyksien avulla. EAN koostuu kahdesta pääkomponentista, Inmarsatin MSS-satelliitista, joka kattaa Euroopan läheisine merialueineen sekä Deutsche Telecomin maaverkosta, joka varmistaa tarvittavan suorituskyvyn vilkkaan lentoliikenteen alueilla.

EANin syyskuussa 2015 tapahtuneen ensijulkistuksen jälkeen Deutsche Telekomin ja Nokian työ on edennyt viivytyksettä ja maaverkkokomponenttien toimitus on aikataulussa, samoin kuin noin 300 maston asennus ja käyttöönotto. Vastaavasti myös Inmarsat ja Thales edistyvät EANin satelliittiyhteyksien toteuttamisessa, ja S-taajuusalueen satelliitin laukaisu tapahtui kesäkuun 2017 lopussa. EAN otetaan käyttöön vuoden 2017 lopusta, ja sen ansiosta Eurooppa nousee maailmanlaajuisesti kärkiasemaan lentomatkustajien verkkoyhteyksien innovaattorina.

Lisätietoja osoitteesta:www.europeanaviationnetwork.com

Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala(at)digita.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä.  Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.