Digitalta kattava infrastruktuuri EANin maanpäällistä verkkoa varten

Digita on solminut Deutsche Telekom -konsernin tytäryhtiön T-Systemsin kanssa pitkäaikaisen sopimuksen, jonka myötä se tarjoaa infrastruktuurinsa European Aviation Networkin (EAN) käyttöön.

EAN-verkko yhdistää ensimmäisenä maailmassa S-taajuusalueen satelliitin ja LTE-pohjaisen maaverkon koko Euroopan kattavaksi verkoksi.

Digitan koko maan kattava infrastruktuuri ja erittäin vankka kokemus langattomista yhteyksistä mahdollistavat sen, että Suomen ilmatilan halki kulkevat lentomatkustajat voivat käyttää EANin nopeita nettiyhteyksiä. EAN otetaan käyttöön Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa loppuvuodesta 2017, ja se tarjoaa eurooppalaiselle ilmailuteollisuuden asiakkaille tehokkaat yhteyspalvelut. Palvelu on syntynyt useiden eurooppalaisten yritysten menestyksekkäästä yhteistyöstä, jota johtavat Inmarsat ja Deutsche Telekom.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme tarjota infrastruktuurimme EANin käyttöön Suomen ilmatilassa. EAN on esimerkki siitä miten monipuolisesti Digitan valtakunnallista verkkoa voidaan hyödyntää. Luotettavat mastopaikkamme ja valtakunnallinen ylläpito-organisaatiomme tarjoavat  asiakkaillemme ensiluokkaisen palvelun”, sanoo Digitan toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Miten EANin internetpalvelu toimii käytännössä?

Lentokoneiden EAN-nettiyhteydet muodostetaan pienten lentokoneantennien avulla. Matkustamojärjestelmät hoitavat siirtymisen EANin satelliittijärjestelmän ja maanpäällisen järjestelmän välillä automaattisesti, joten tämä ei vaikuta palveluun koneessa tai aiheuta häiriötä siihen.

Noin 300 maanpäällistä LTE-tukiasemaa ollaan ottamassa käyttöön ympäri Eurooppaa täydentämään Inmarsatin uutta S-taajuusalueen satelliittia, joka laukaistiin avaruuteen kesäkuussa 2017. Valmistuttuaan EAN tarjoaa saumattomat, jatkuvasti päällä olevat lennonaikaiset internetpalvelut kaikissa 28 EU-jäsenmaassa (sekä Norjassa ja Sveitsissä) lentokoneille, jotka liikkuvat jopa 1 200 km/h:n nopeudella eri lentokorkeuksissa.

European Aviation Network

European Aviation Network (EAN) on maailman ensimmäinen LTE-pohjainen maaverkko, johon on integroitu S-taajuusalueen satelliitti, ja joka varmistaa ennennäkemättömän hyvät verkkoyhteydet ilmailuteollisuuden matkustajille koko Euroopassa. Se mahdollistaa nopeiden internetyhteyksien käytön Euroopan lennoilla: matkustajat voivat selata internetiä, katsella videoita, pelata ja käyttää muita verkkopalveluita omilla laitteillaan, ja aiempaa nopeampien verkkoyhteyksien avulla. EAN koostuu kahdesta pääkomponentista, Inmarsatin MSS-satelliitista, joka kattaa Euroopan läheisine merialueineen sekä Deutsche Telecomin maaverkosta, joka varmistaa tarvittavan suorituskyvyn vilkkaan lentoliikenteen alueilla.

EANin syyskuussa 2015 tapahtuneen ensijulkistuksen jälkeen Deutsche Telekomin ja Nokian työ on edennyt viivytyksettä ja maaverkkokomponenttien toimitus on aikataulussa, samoin kuin noin 300 maston asennus ja käyttöönotto. Vastaavasti myös Inmarsat ja Thales edistyvät EANin satelliittiyhteyksien toteuttamisessa, ja S-taajuusalueen satelliitin laukaisu tapahtui kesäkuun 2017 lopussa. EAN otetaan käyttöön vuoden 2017 lopusta, ja sen ansiosta Eurooppa nousee maailmanlaajuisesti kärkiasemaan lentomatkustajien verkkoyhteyksien innovaattorina.

Lisätietoja osoitteesta:www.europeanaviationnetwork.com

Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala(at)digita.fi

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä.  Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

TV-lähetyksissä katkos Oulun, Vuokatin, Kruunupyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan alueilla – saatu korjattua 27.9. klo 1:1227.9.2017 01:33Tiedote

Tietoliikennevika aiheutti katkoksen tv-lähetyksiin Digitan Oulun, Vuokatin, Kruunpyyn, Haapaveden, Pyhävuoren, Vaasan ja Lapuan radio- ja tv-asemien peittoalueilla. Katkokset koskivat kaikkia vapaasti katsottavia sekä maksu-tv-kanavia Vuokatin, Haapaveden, Pyhävuoren ja Vaasan alueilla. F-kanavanipussa olevat maksu-tv-kanavat sen sijaan näkyivät koko ajan Oulun, Kruunypyyn ja Lapuan alueilla. Lisäksi Vaasan radio- ja tv-asemalla oli katkos Radio Puheen lähetyksissä. Katkos alkoi 26.9.2017 klo 23:58, ja se on saatu korjattua 27.9.2017 klo 1:12. Peittoalueet voit katsoa täältä www.digita.fi/karttapalvelu Digita pahoittelee katkosesta aiheutunutta haittaa. Digita/Viestintä

Voimakas radiokeli aiheuttaa häiriöitä antenni-tv-vastaanotossa eri puolella Suomea – jatkuu ainakin alkuviikon25.9.2017 16:04Tiedote

Korkeapaineen seurauksena ilmennyt poikkeuksellinen säätila, niin kutsuttu radiokeli, on aiheuttanut häiriötä antenni-tv-vastaanottoon eri puolella Suomea. Digitan kuluttajainfosta vahvistetaan, että viime viikonloppuna alkanut radiokeli jatkuu vielä ainakin alkuviikon. Tällä hetkellä radiokeli vaikuttaa voimakkaasti koko Suomessa, lukuunottamatta aivan eteläisintä Suomea. Digitan kuluttajapalveluun on tullut runsaasti yhteydenottoja muun muassa Tammelasta, Lahdesta, Lapualta, Kuopiosta, Kolilta, Vuokatista, Kiihtelysvaaralta, Kerimäeltä, Oulusta ja Puolangalta. Tilanne voi muuttua viikon mittaan. Tyypillisesti radiokeli-ilmiö kestää tunneista vuorokausiin riippuen korkeapaineen selänteen liikkeistä. Häiriöitä esiintyy tyypillisesti tietyillä kanavilla, joilla voi esiintyä ajoittaisia katkoksia tai ne eivät näy lainkaan. Radiokelien vaikutus antenni-tv-vastaanottoon riippuu myös vuorokaudenajasta. Esimerkiksi aamulla televisio voi näkyä hyvin ja illalla vastaanotossa voi ilmetä ongelmi