Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Joutsenon radio- ja tv-asemalla 12.12.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 44 (658 MHz) kanavalle 35 (586 MHz) Joutsenon radio- ja tv-asemalla tiistaina 12.12.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia.

B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD –vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa.

Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa

Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää yleensä tehdä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Joutsenossa käynnistyvä uusi taajuus on kuitenkin ollut käytössä jo aiemmin (toukokuuhun 2017 saakka), ja todennäköisesti yhteisantennijärjestelmiin ei tarvitse tehdä muutostöitä.

Mikäli tv-kanavat eivät kuitenkaan tule näkyviin taajuusmuutoksen jälkeen, suosittelemme, että isännöitsijät ottavat yhteyttä paikalliseen antenniurakoitsijaan muutostöiden tekemiseksi. Tai jos tiedossa on, että kyseinen taajuus puuttuu, suosittelemme, että isännöitsijä on etukäteen yhteydessä antenniurakoitsijaan.

Yhteisantennijärjestelmään tehtyjen mahdollisten muutostöiden jälkeen tv-vastaanotin hakee kanavat uudelleen. Omakotitaloantenneihin ei tarvitse tehdä muutostöitä, riittää, että vastaanotin hakee tv-kanavat uudelleen.

Lisätietoja:

Digita Oy, liiketoimintapäällikkö Jani Saari, p. 040 742 1491, jani.saari(at)digita.fi

Digita on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja sekä maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa, toimii antenniverkon maksu-tv-operaattorina, sekä kehittää tulevaisuuden broadcasting-palveluja. Digitan tietoliikennepalveluita ovat privaattiverkot, sisäpeittoratkaisut, tietoliikenteen kattopaikkojen hallintapalvelut sekä esineiden internet (IoT) ja konesalipalvelut. Palveluita tarjotaan mediayhtiöille, kuluttajille, matkapuhelinoperaattoreille, teollisuudelle, infrastruktuuriyhtiöille sekä kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa.