Digitan IoT-verkko laajenee vauhdilla - vesimittareiden luenta helpottuu

Digita investoi merkittävästi IoT-verkkonsa kehittämiseen. Yhtiön päämääränä on koko Suomen kattavan IoT-verkon rakentaminen.

Kehitys on ollut nopeaa - pelkästään syksyn aikana on rakennettu 50 uutta tukiasemaa eri puolille Suomea kasvattaen verkon sisätilapeittoa suurimmissa kaupungeissa 40 prosentilla. Investoinnit mahdollistavat entistä paremman palvelutason Digitan IoT-asiakkaille.

Digitan IoT-palvelut tarjoavat monipuolisia ratkaisuja muun muassa kiinteistö-, logistiikka- ja infra-alojen tarpeisiin. Digitan LoRa-teknologiaa hyödyntävä IoT-verkko mahdollistaa mm. kiinteistöjen kellareiden vesimittareiden etälukemisen.

Laajojen investointien myötä valmiudet kiinteistöjen sisätilojen IoT-ratkaisujen tukemiseen kehittyvät entisestään. Digitan verkko mahdollistaa asiakkaille edullisen ja käyttäjäystävällisen tavan saavuttaa jatkuvasti tiukentuvat energiatehokkuustavoitteet. Digitan verkko myös nopeuttaa ekotehokkuuteen ja elämänlaadun parantamiseen keskittyviä Smart City- ja Smart Metering -hankkeiden toteutumista, mistä on hyötyä koko Suomelle.

”Uusien investointien myötä Digitan IoT-verkon kattavuus laajenee entisestään. Digita rakentaa vuoden 2017 aikana peräti 150 uutta tukiasemaa. Rakentaminen ei lopu vuonna 2018, vaan sen lopussa meillä tulee olemaan kaupallisessa käytössä 400 tukiasemaa. Viimeisimmät tukiasemat on otettu käyttöön mm. pääkaupunkiseudulla, Lahdessa, Tampereella, Turussa, Salossa, Jyväskylässä, Oulussa ja Rovaniemellä”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

IoT-palveluiden runsaan kysynnän taustalla ovat kasvaneet vaatimukset energiaa säästävälle ja kustannustehokkaalle teknologialle ja tiedonsiirrolle. Laitteiden, järjestelmien ja palveluiden tulee kommunikoida keskenään langattomasti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Digita on vakaa kotimainen toimija, jolla on esineiden internetiä eli IoT:ta varten valmis infrastruktuuri tarjolla palvelualustaksi kumppaneidensa ratkaisuille.

Ari Kuukka Johtaja, IoT-palvelut p. 040 149 7942  ari.kuukka@digita.fi

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.

Sanoma Media Finland ja Digita syventävät televisioyhteistyötään entisestään laajentamalla hybridi-tv-tarjontaa15.3.2018 10:00Tiedote

Sanoma Media Finland ja Digita sopivat maaliskuussa 2017 Nelonen Median tv-kanavien jakelusta vuodesta 2017 eteenpäin Digitan antenni-tv-verkossa. Marraskuussa 2017 yhtiöt laajensivat yhteistyötään lanseeraamalla teräväpiirtokanava Nelonen HD Digitan UHF-verkossa 1.11.2017. Samassa yhteydessä sovittiin myös Nelonen Ruutu -palvelun sisältötarjonnan laajentamisesta hybriditelevisiossa. Lisäksi yhtiöt ovat sopineet yhteistyöstä mainonnan kehittämisen osalta.

Digita avaa LoRaWAN-verkkonsa lähes 100 000 opiskelijalle Suomessa14.3.2018 11:12Tiedote

Digita on valjastanut kotimaisen LoRaWAN-verkkonsa oppilaitosten ilmaiseen käyttöön ympäri Suomen. Tällä hetkellä mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessa on lähes 100 000 opiskelijalla mm. Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Salossa, Vaasassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Kokkolassa ja Pohjois-Savon alueella. ”Kiinnostus on ollut suurta ja saamme koko ajan uusia yhteydenottoja oppilaitoksilta ympäri Suomen”, Digitan IoT-palveluiden myyntijohtaja Mika Flinck kertoo. ”Laajennamme yhteistyötä oppilaitosten kanssa talven mittaan. Tavoitteenamme on, että kaikilla halukkailla alan oppilaitoksilla olisi ensi vuonna mahdollisuus hyödyntää LoRa-teknologiaa opetuksessaan”, Flinck jatkaa. Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu olivat ensimmäisiä oppilaitoksia, jotka lähtivät mukaan yhteistyöhön Digitan kanssa. ”Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on meneillään IoT:stä liiketoimintaa -projekti, jossa tarkastellaan uusia teknologioita,

Antenni-TV-lähetyksissä katkos Länsi-, Itä- ja Pohjois-Suomessa - palvelut toimivat nyt normaalisti6.3.2018 10:47Tiedote

Digitan radio- ja tv-asemilla oli katkos tiistaiaamuna tv-lähetyksissä Pohjois-, Itä- ja Länsi-Suomen alueilla. Katkos alkoi 6.3. klo 9:10. Häiriö aiheutti lähetyskatkoksen A-, C- ja E-kanavanippuihin. Vika saatiin korjattu klo 9:44 A-kanavanipun osalta. C-kanavanippu saatiin korjattua klo 9:56 ja E-kanavanippu klo 9:59. Katkoksen syynä oli tietoliikennehäiriö. Digita pahoittelee katkosta aiheutunutta haittaa. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita/Viestintä Median yhteydenotot: Digita Oy, Markus Ala-Hautala, COO, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme p