Digitan IoT-verkko laajenee vauhdilla - vesimittareiden luenta helpottuu

Digita investoi merkittävästi IoT-verkkonsa kehittämiseen. Yhtiön päämääränä on koko Suomen kattavan IoT-verkon rakentaminen.

Kehitys on ollut nopeaa - pelkästään syksyn aikana on rakennettu 50 uutta tukiasemaa eri puolille Suomea kasvattaen verkon sisätilapeittoa suurimmissa kaupungeissa 40 prosentilla. Investoinnit mahdollistavat entistä paremman palvelutason Digitan IoT-asiakkaille.

Digitan IoT-palvelut tarjoavat monipuolisia ratkaisuja muun muassa kiinteistö-, logistiikka- ja infra-alojen tarpeisiin. Digitan LoRa-teknologiaa hyödyntävä IoT-verkko mahdollistaa mm. kiinteistöjen kellareiden vesimittareiden etälukemisen.

Laajojen investointien myötä valmiudet kiinteistöjen sisätilojen IoT-ratkaisujen tukemiseen kehittyvät entisestään. Digitan verkko mahdollistaa asiakkaille edullisen ja käyttäjäystävällisen tavan saavuttaa jatkuvasti tiukentuvat energiatehokkuustavoitteet. Digitan verkko myös nopeuttaa ekotehokkuuteen ja elämänlaadun parantamiseen keskittyviä Smart City- ja Smart Metering -hankkeiden toteutumista, mistä on hyötyä koko Suomelle.

”Uusien investointien myötä Digitan IoT-verkon kattavuus laajenee entisestään. Digita rakentaa vuoden 2017 aikana peräti 150 uutta tukiasemaa. Rakentaminen ei lopu vuonna 2018, vaan sen lopussa meillä tulee olemaan kaupallisessa käytössä 400 tukiasemaa. Viimeisimmät tukiasemat on otettu käyttöön mm. pääkaupunkiseudulla, Lahdessa, Tampereella, Turussa, Salossa, Jyväskylässä, Oulussa ja Rovaniemellä”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

IoT-palveluiden runsaan kysynnän taustalla ovat kasvaneet vaatimukset energiaa säästävälle ja kustannustehokkaalle teknologialle ja tiedonsiirrolle. Laitteiden, järjestelmien ja palveluiden tulee kommunikoida keskenään langattomasti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Digita on vakaa kotimainen toimija, jolla on esineiden internetiä eli IoT:ta varten valmis infrastruktuuri tarjolla palvelualustaksi kumppaneidensa ratkaisuille.

Ari Kuukka Johtaja, IoT-palvelut p. 040 149 7942  ari.kuukka@digita.fi

Heads'n Tails, the winner of the Future City Challenge competition, aims to improve the condition of indoor air in Espoo’s schools14.2.2018 17:54Tiedote

Organised by IBM, Digita and Etteplan, the Future City Challenge competition culminated in a Grande Finale and the selection of a winner on Valentine's Day. The aim of the FCC competition was to design new solutions and applications to ease the everyday lives of city dwellers. The cities participating in the competition were Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä and Tampere. The winning team is Heads’n Tails, which proposed a solution for the City of Espoo. The team won with its "Schools into shape" solution; as the name suggests, the idea is to get schools into shape and ensure a healthy indoor air environment for schools and kindergartens.

Future City Challenge –kilpailun voittajatiimi Heads’n Tails haluaa laittaa Espoon koulujen sisäilman kuntoon14.2.2018 17:37Tiedote

IBM:n, Digitan ja Etteplanin organisoima Future City Challenge kilpailu huipentui ystävänpäivänä Grande Finaleen ja voittajaratkaisun valintaan. FCC-kilpailun tavoitteena oli suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtivät kaupungit Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Voittajatiimi on Espoon kaupungille ratkaisunsa ehdottanut Heads’n Tails. Tiimi voitti kisan ”Koulut kuntoon” -ratkaisulla, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti laittaa koulut kuntoon ja varmistaa kouluihin ja päiväkoteihin sisäilmaltaan terve työympäristö.

Digita ja Mapon yhteistyöhön paikannusratkaisujen tuottamisessa LoRaWAN-teknologiaa hyödyntäen8.2.2018 09:30Tiedote

Digita Oy ja Mapon Finland Oy ovat aloittaneet kaupallisen yhteistyön paikannusratkaisujen tuottamisesta hyödyntäen Digitan LoRaWAN-teknologiaan perustuvaa IoT-verkkoa sekä Maponin kalustonhallintaohjelmistoa. ”Yhteistyömme Maponin kanssa avaa meille mahdollisuuden tarjota erinomaisia ratkaisuja monille eri toimialoille, kuten logistiikka- ja rakennusteollisuudelle sekä laite- ja konevuokrausalalle. Digitan LoRaWAN-verkko mahdollistaa laitteiden ja koneiden ketterän ja kustannustehokkaan seurannan käyttökohteissa, joissa aikaisemmin on ollut vaikea toteuttaa seurantaa perinteisillä ratkaisuilla. LoRaWAN-teknologian avulla paikannuslaitteiden merkittävästi pidempi akunkesto mahdollistaa kokonaan uusia käyttökohteita”, kertoo Digitan IoT-palveluista vastaava johtaja Ari Kuukka. Nykyään erilaiset seurantajärjestelmät ovat olennainen osa kalustoa vaativaa liiketoimintaa. Maponin paikannukseen kehitetty ohjelmisto tarjoaa kattavan tiedon seurattavista kohteista. Sovellusta voidaan hyödyntää

AlfaTV:n näkyvyysalue laajenee valtakunnalliseksi Digitan antenni-tv-verkossa helmikuun alusta alkaen29.1.2018 12:13Tiedote

AlfaTV-kanavan näkyvyysalue laajenee kaikille Digitan lähetysasemille antenni-tv-verkossa 1. helmikuuta 2018 alkaen. Uusiin näkyvyysalueisiin kuuluvat muun muassa Ähtäri, Pihtipudas, Iisalmi, Kuusamo, Inari, Utsjoki, Kilpisjärvi, Ylläs, Sodankylä ja Kemijärvi. AlfaTV näkyy ilmaiseksi Digitan antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 15 kanavanipussa A. Kanavan näkyvyysalue kattaa 99,96 % väestöstä. Kanavanipun A näkyvyysalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Digita Info auttaa Useimmat vastaanottimet etsivät uudet tv-kanavat automaattisesti. Jotkin vastaanottimet saattavat vaatia kanavien uudelleenvirittämisen tai tehdasasetusten palauttamisen. Ohjeet kanavahaun tekemiseksi löytyvät Digitan internet-sivuilta www.digita.fi/kanavahaku tai laitteen käyttöoppaasta. Digitan kuluttajapalvelu Digita Infon tekniset asiantuntijat auttavat antenni-tv-vastaanottoon liittyvissä kysymyksissä. Digita Info palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-20 puh. 020 411 7676 tai