Digitan IoT-verkko laajenee vauhdilla - vesimittareiden luenta helpottuu

Digita investoi merkittävästi IoT-verkkonsa kehittämiseen. Yhtiön päämääränä on koko Suomen kattavan IoT-verkon rakentaminen.

Kehitys on ollut nopeaa - pelkästään syksyn aikana on rakennettu 50 uutta tukiasemaa eri puolille Suomea kasvattaen verkon sisätilapeittoa suurimmissa kaupungeissa 40 prosentilla. Investoinnit mahdollistavat entistä paremman palvelutason Digitan IoT-asiakkaille.

Digitan IoT-palvelut tarjoavat monipuolisia ratkaisuja muun muassa kiinteistö-, logistiikka- ja infra-alojen tarpeisiin. Digitan LoRa-teknologiaa hyödyntävä IoT-verkko mahdollistaa mm. kiinteistöjen kellareiden vesimittareiden etälukemisen.

Laajojen investointien myötä valmiudet kiinteistöjen sisätilojen IoT-ratkaisujen tukemiseen kehittyvät entisestään. Digitan verkko mahdollistaa asiakkaille edullisen ja käyttäjäystävällisen tavan saavuttaa jatkuvasti tiukentuvat energiatehokkuustavoitteet. Digitan verkko myös nopeuttaa ekotehokkuuteen ja elämänlaadun parantamiseen keskittyviä Smart City- ja Smart Metering -hankkeiden toteutumista, mistä on hyötyä koko Suomelle.

”Uusien investointien myötä Digitan IoT-verkon kattavuus laajenee entisestään. Digita rakentaa vuoden 2017 aikana peräti 150 uutta tukiasemaa. Rakentaminen ei lopu vuonna 2018, vaan sen lopussa meillä tulee olemaan kaupallisessa käytössä 400 tukiasemaa. Viimeisimmät tukiasemat on otettu käyttöön mm. pääkaupunkiseudulla, Lahdessa, Tampereella, Turussa, Salossa, Jyväskylässä, Oulussa ja Rovaniemellä”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

IoT-palveluiden runsaan kysynnän taustalla ovat kasvaneet vaatimukset energiaa säästävälle ja kustannustehokkaalle teknologialle ja tiedonsiirrolle. Laitteiden, järjestelmien ja palveluiden tulee kommunikoida keskenään langattomasti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Digita on vakaa kotimainen toimija, jolla on esineiden internetiä eli IoT:ta varten valmis infrastruktuuri tarjolla palvelualustaksi kumppaneidensa ratkaisuille.

Ari Kuukka Johtaja, IoT-palvelut p. 040 149 7942  ari.kuukka@digita.fi