Digitan IoT-verkko laajenee vauhdilla - vesimittareiden luenta helpottuu

Digita investoi merkittävästi IoT-verkkonsa kehittämiseen. Yhtiön päämääränä on koko Suomen kattavan IoT-verkon rakentaminen.

Kehitys on ollut nopeaa - pelkästään syksyn aikana on rakennettu 50 uutta tukiasemaa eri puolille Suomea kasvattaen verkon sisätilapeittoa suurimmissa kaupungeissa 40 prosentilla. Investoinnit mahdollistavat entistä paremman palvelutason Digitan IoT-asiakkaille.

Digitan IoT-palvelut tarjoavat monipuolisia ratkaisuja muun muassa kiinteistö-, logistiikka- ja infra-alojen tarpeisiin. Digitan LoRa-teknologiaa hyödyntävä IoT-verkko mahdollistaa mm. kiinteistöjen kellareiden vesimittareiden etälukemisen.

Laajojen investointien myötä valmiudet kiinteistöjen sisätilojen IoT-ratkaisujen tukemiseen kehittyvät entisestään. Digitan verkko mahdollistaa asiakkaille edullisen ja käyttäjäystävällisen tavan saavuttaa jatkuvasti tiukentuvat energiatehokkuustavoitteet. Digitan verkko myös nopeuttaa ekotehokkuuteen ja elämänlaadun parantamiseen keskittyviä Smart City- ja Smart Metering -hankkeiden toteutumista, mistä on hyötyä koko Suomelle.

”Uusien investointien myötä Digitan IoT-verkon kattavuus laajenee entisestään. Digita rakentaa vuoden 2017 aikana peräti 150 uutta tukiasemaa. Rakentaminen ei lopu vuonna 2018, vaan sen lopussa meillä tulee olemaan kaupallisessa käytössä 400 tukiasemaa. Viimeisimmät tukiasemat on otettu käyttöön mm. pääkaupunkiseudulla, Lahdessa, Tampereella, Turussa, Salossa, Jyväskylässä, Oulussa ja Rovaniemellä”, kertoo Digitan IoT-palveluiden johtaja Ari Kuukka.

IoT-palveluiden runsaan kysynnän taustalla ovat kasvaneet vaatimukset energiaa säästävälle ja kustannustehokkaalle teknologialle ja tiedonsiirrolle. Laitteiden, järjestelmien ja palveluiden tulee kommunikoida keskenään langattomasti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Digita on vakaa kotimainen toimija, jolla on esineiden internetiä eli IoT:ta varten valmis infrastruktuuri tarjolla palvelualustaksi kumppaneidensa ratkaisuille.

Ari Kuukka Johtaja, IoT-palvelut p. 040 149 7942  ari.kuukka@digita.fi

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Joutsenon radio- ja tv-asemalla 12.12.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon14.11.2017 12:47Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 44 (658 MHz) kanavalle 35 (586 MHz) Joutsenon radio- ja tv-asemalla tiistaina 12.12.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD –vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa.  Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää yleensä tehdä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Joutsenossa käynnistyvä uusi taajuus on kuitenkin ollut käytössä jo aiemmin (toukokuuhun 2017 saakka), ja todennäköisesti yhteisantennijä

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla 29.11.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon14.11.2017 12:34Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 40 (626 MHz) kanavalle 22 (482 MHz) Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla keskiviikkona 29.11.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD – vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa.  Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää yleensä tehdä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Kruunupyyssä käynnistyvä uusi taajuus on kuitenkin ollut käytössä jo aiemmin (toukokuuhun 2017 saakka), ja todennäköisesti yhteisan

IBM:n, Digitan ja Etteplanin Future City Challenge käynnistyy – kokoa joukkueesi koko Suomen kattavaan IoT-innovaatiokilpailuun1.11.2017 07:31Tiedote

IBM, Digita ja Etteplan järjestävät yhdessä ensimmäisen koko Suomen kattavan innovaatiokilpailun, Future City Challengen, jonka tavoitteena on suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtevät kaupungit ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Future City Challenge käynnistyy 3.12.2017 ja päättyy 31.1.2018.

Taloustutkimus ja Digita jatkavat hybridi-tv-ympäristössä toteutettavaa tutkimusta24.10.2017 11:19Tiedote

Taloustutkimus ja Digita käynnistivät keväällä 2017 pilotin, jossa selvitettiin mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia palveluita ja tutkimusmenetelmiä. Hybridi-tv-ympäristössä toteutetussa tutkimuksessa haluttiin selvittää miten Digtan hybridi-tv-alustaa voisi hyödyntää tutkimustoiminnassa. Nyt tutkimus saa vuoden pituisen jatkon. ”Keväällä tehty tutkimus oli lupaava, ja nyt tarkoituksenamme on jatkaa menetelmän arviointia. Käynnistämme lokakuussa uusien panelistien värväämisen, ja tarkoituksena on kasvattaa hybridi-tv-panelistien määrää alle sadasta tv-päätelaitteesta vähintään 700 päätelaitteeseen. Tavoitteenamme on jollakin aikavälillä ottaa hybridi-tv osaksi tutkimustyökalujamme”, kertoo Pasi Huovinen Taloustutkimuksesta. ”Digitan rooli on jatkossa mahdollistaa Taloustutkimukselle älykäs alusta tutkimusten toteuttamiseen. Televisio uudistuu, ja siihen on tullut, ja tulee enenevässä määrin muista medioista tunnettuja keinoja kohdentaa sisältöjä ja palvella katsojia. Nyt Talous