Digitan ja Smartblockin yhteistyöllä entistä älykkäämpiä työtilaratkaisuja – pilotti esillä IBM Watson Helsinki Summitissa

Digita ja Smartblock ovat aloittaneet yhteistyön, joka mahdollistaa entistä älykkäämpien työtilaratkaisujen kehittämisen. Yhteiseen pilottihankkeeseen pääsee tutustumaan IBM Watson Helsinki Summit -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa 18.10.2017.

Smartblock valmistaa uudenlaisia työtilaratkaisuja, toimistokuutioita, joihin liitetään Digitan ympäristöä mittaavia IoT-antureita. IoT-anturit mittaavat työskentelypisteen ilmankosteutta, lämpötilaa, hiilidioksidia ja käyttöastetta.

”IoT-antureiden liittäminen toimistokuutioihin mahdollistaa laajemman datan keräämisen kuin koskaan aiemmin”, kertoo Digitan IoT-liiketoiminnasta vastavaa johtaja Ari Kuukka.

Antureiden avulla kerätyn tiedon hyödyntäminen luo lukuisia jatkokehittelymahdollisuuksia. Esimerkiksi yhdistämällä antureilla kerätty tieto ilmanvaihtoon pystytään automaattisesti säätelemään työskentelypisteen ilmanlaatu parhaaksi mahdolliseksi.

”Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi. Yhteistyössä Digitan kanssa pystymme kehittämään tuotteistamme entistä älykkäämpiä ja tuottamaan lisäarvoa käyttäjälle”, sanoo Smartblockin toimitusjohtaja Janne Orava.

Pilottivaiheessa olevia IoT-antureilla varustettuja toimistokuutioita pääsee testaamaan kognitiiviseen liiketoimintaan keskittyvässä IBM Watson Helsinki Summit -tapahtumassa. Messukeskukseen rakennetaan Pop up -kaupunki, jonka stadionilla esiintyy mm. maailman nuorin Watson-ohjelmoija, TEDx-puhuja Tanmay Bakshi.  Tapahtumassa on myös asiantuntijoita mm. Finnairilta, KONEelta ja Nokialta puhumassa kognitiivisuudesta ja liiketoiminnan yhdistämisestä.

Digita:
Ari Kuukka
Johtaja, IoT-palvelut
ari.kuukka@digita.fi

Smartblock:
Janne Orava
Toimitusjohtaja, perustaja
p. 040 8204842
janne.orava@smartblock.fi

Smartblock Oy on kotimainen yritys, joka kehittää uudenlaisia työtilaratkaisuja. Kaikki Smartblock Oy:n valmistamat tuotteet on suunniteltu ja valmistettu Suomessa.

Heads'n Tails, the winner of the Future City Challenge competition, aims to improve the condition of indoor air in Espoo’s schools14.2.2018 17:54Tiedote

Organised by IBM, Digita and Etteplan, the Future City Challenge competition culminated in a Grande Finale and the selection of a winner on Valentine's Day. The aim of the FCC competition was to design new solutions and applications to ease the everyday lives of city dwellers. The cities participating in the competition were Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä and Tampere. The winning team is Heads’n Tails, which proposed a solution for the City of Espoo. The team won with its "Schools into shape" solution; as the name suggests, the idea is to get schools into shape and ensure a healthy indoor air environment for schools and kindergartens.

Future City Challenge –kilpailun voittajatiimi Heads’n Tails haluaa laittaa Espoon koulujen sisäilman kuntoon14.2.2018 17:37Tiedote

IBM:n, Digitan ja Etteplanin organisoima Future City Challenge kilpailu huipentui ystävänpäivänä Grande Finaleen ja voittajaratkaisun valintaan. FCC-kilpailun tavoitteena oli suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtivät kaupungit Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Voittajatiimi on Espoon kaupungille ratkaisunsa ehdottanut Heads’n Tails. Tiimi voitti kisan ”Koulut kuntoon” -ratkaisulla, jonka tavoitteena on nimensä mukaisesti laittaa koulut kuntoon ja varmistaa kouluihin ja päiväkoteihin sisäilmaltaan terve työympäristö.

Digita ja Mapon yhteistyöhön paikannusratkaisujen tuottamisessa LoRaWAN-teknologiaa hyödyntäen8.2.2018 09:30Tiedote

Digita Oy ja Mapon Finland Oy ovat aloittaneet kaupallisen yhteistyön paikannusratkaisujen tuottamisesta hyödyntäen Digitan LoRaWAN-teknologiaan perustuvaa IoT-verkkoa sekä Maponin kalustonhallintaohjelmistoa. ”Yhteistyömme Maponin kanssa avaa meille mahdollisuuden tarjota erinomaisia ratkaisuja monille eri toimialoille, kuten logistiikka- ja rakennusteollisuudelle sekä laite- ja konevuokrausalalle. Digitan LoRaWAN-verkko mahdollistaa laitteiden ja koneiden ketterän ja kustannustehokkaan seurannan käyttökohteissa, joissa aikaisemmin on ollut vaikea toteuttaa seurantaa perinteisillä ratkaisuilla. LoRaWAN-teknologian avulla paikannuslaitteiden merkittävästi pidempi akunkesto mahdollistaa kokonaan uusia käyttökohteita”, kertoo Digitan IoT-palveluista vastaava johtaja Ari Kuukka. Nykyään erilaiset seurantajärjestelmät ovat olennainen osa kalustoa vaativaa liiketoimintaa. Maponin paikannukseen kehitetty ohjelmisto tarjoaa kattavan tiedon seurattavista kohteista. Sovellusta voidaan hyödyntää

AlfaTV:n näkyvyysalue laajenee valtakunnalliseksi Digitan antenni-tv-verkossa helmikuun alusta alkaen29.1.2018 12:13Tiedote

AlfaTV-kanavan näkyvyysalue laajenee kaikille Digitan lähetysasemille antenni-tv-verkossa 1. helmikuuta 2018 alkaen. Uusiin näkyvyysalueisiin kuuluvat muun muassa Ähtäri, Pihtipudas, Iisalmi, Kuusamo, Inari, Utsjoki, Kilpisjärvi, Ylläs, Sodankylä ja Kemijärvi. AlfaTV näkyy ilmaiseksi Digitan antenni-tv-verkossa kanavapaikalla 15 kanavanipussa A. Kanavan näkyvyysalue kattaa 99,96 % väestöstä. Kanavanipun A näkyvyysalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Digita Info auttaa Useimmat vastaanottimet etsivät uudet tv-kanavat automaattisesti. Jotkin vastaanottimet saattavat vaatia kanavien uudelleenvirittämisen tai tehdasasetusten palauttamisen. Ohjeet kanavahaun tekemiseksi löytyvät Digitan internet-sivuilta www.digita.fi/kanavahaku tai laitteen käyttöoppaasta. Digitan kuluttajapalvelu Digita Infon tekniset asiantuntijat auttavat antenni-tv-vastaanottoon liittyvissä kysymyksissä. Digita Info palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-20 puh. 020 411 7676 tai